Programplaner og emneplaner - Student
ØAADM2100 Understanding Organizations Course description
- Course name in Norwegian
- Organisasjonsforståelse
- Study programme
-
Bachelor Programme in Business Administration and EconomicsBachelor Programme in Auditing and AccountingEconomics and Business Administration, 1-year ProgrammeEconomics and Business Administration, 1-year Programme - part time
- Weight
- 7.5 ECTS
- Year of study
- 2020/2021
- Curriculum
-
FALL 2020
- Schedule
- Programme description
- Course history
-
Introduction
Innsikt i hvordan organisasjoner fungerer er viktig for alle som skal ut i arbeidslivet. Kunnskaper og ferdigheter fra dette emnet er avgjørende for å orientere seg og forstå det som foregår i en arbeidsorganisasjon. Disse kunnskapene og ferdighetene er særlig viktig for kandidater som går inn i lederstillinger. Studentene skal gis kunnskaper om sentrale organisasjonsmessige fenomener. Det overordnede målet er at studentene skal kunne anvende denne kunnskapen for å forstå det som skjer i organisasjoner. Kunnskaper og ferdigheter opparbeidet i emnet gir grunnlag for senere emne i Foretaksstrategi samt fordypningsemner.
Required preliminary courses
The course is an intermediate course in Microeconomics built on the introductory course in Microeconomics I. The course takes an analytical approach to study microeconomics. It intends to develop rigorous, logical reasoning to understand economic concepts. While a majority of the economic theories are treated verbally and graphically, simple models based on elementary calculus are also introduced to examine certain economic issues in detail.
Learning outcomes
Kunnskaper
Studenten har kunnskaper om
- mål, verdiskapning og effektivitet
- strategi, interessenter og omgivelser
- teknologi og kompetanse
- organisasjonsstruktur
- personalledelse
- organisatoriske informasjons- og beslutningsprosesser
- organisatorisk læring og organisasjonsendring
- ledelse og autoritet, makt og konflikt
Ferdigheter
Studenten kan
- bruke ulike teoretiske tilnærminger og perspektiver for å forstå og analysere organisasjoners virkemåter og dilemmaer
- vurdere foreslåtte løsninger, prioriteringer og valg i organisasjonsmessige sammenhenger på selvstendig faglig grunnlag
Generell kompetanse
Studenten
- har innsikt i hva organisasjoners samfunnsansvar kan innebære
- er innforstått med organisasjoners grunnleggende kompleksitet
Teaching and learning methods
Det vil bli brukt varierte arbeids- og undervisningsformer som forelesninger, skriftlige oppgaver, seminar, diskusjon av dagsaktuelle problemstillinger, analyse av case. Studentene skal jobbe med oppgaveløsning både individuelt og i grupper utenom fellesforelesningene.
Course requirements
Knowledge
The student has knowledge of
- the basic economic theories explaining behaviours of consumers and firms
- the market structure
- the economics of information
- game theory in analysing strategic behaviour
- the applications of behavioural economics
Skills
The student can
- use economic concepts to explain consumer and firms- behaviour
- use economic reasoning to discuss economic policies
- formulate and analyse strategic interactions
Competence
The student can
- develop insights to critically address economic issues
- engage in analytical discussions of economic policies
Assessment
The course material is discussed in lectures.
Permitted exam materials and equipment
None.
Grading scale
A written 4-hour exam will be held at the end of the semester.
Examiners
Det benyttes en intern og en ekstern sensor til sensurering av besvarelsene.
Et uttrekk på minst 25 % av besvarelsene sensureres av to sensorer. Karakterene på de besvarelsene som er vurdert skal danne grunnlag for å fastsette nivå på resten av besvarelsene.
Course contact person
Letter grading A-F.