EPN-V2

ØAADM2000 Business Strategy Course description

Course name in Norwegian
Foretaksstrategi
Weight
7.5 ECTS
Year of study
2021/2022
Course history
Curriculum
SPRING 2022
Schedule
  • Introduction

    Dette emnet gir studentene en innføring i strategisk analyse og ledelse. Studentene tilegner seg innsikt i og forståelse for strategisk analyse, strategisk tenkning og tilnærming, og gjøres dermed i stand til å delta i strategiske planprosesser i en virksomhet. Foretaksstrategi bygger på og anvender kunnskap og ferdigheter fra de øvrige økonomisk-administrative emnene slik at disse sees i sammenheng.

    Undervisningsspråk: Norsk

  • Recommended preliminary courses

    Forkunnskaper tilsvarende Organisasjonsteori.

  • Required preliminary courses

    Ingen forkunnskapskrav.

  • Learning outcomes

    Studenten skal etter å ha fullført emnet ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskaper, ferdigheter og generell kompetanse:

    Kunnskaper

    Studenten har kunnskap om

    • strategibegrepet, hvordan strategier kan bidra til verdiskaping, lønnsomhet og overlevelse
    • strategisk analyse av ressurser og omgivelser, konkurransestrategi og konsernstrategi
    • strategiske prosesser, hvilke teorier og antakelser strategiske verktøy bygger på
    • dynamiske omgivelser, innovasjon og læring, og iverksetting.
    • etiske dilemmaer og samfunnsansvar ved strategiske valg.

    Ferdigheter

    Studenten kan

    • bruke sentrale strategiske verktøy, og gjennom dette arbeidet kunne gjøre reflekterte analyser og valg
    • gjennomføre en strategisk analyse for en forretningsenhet med hensyn til omgivelses- og markedsfaktorer så vel som interne ressurser
    • anvende og integrere relevante modeller og analyser fra øvrige økonomisk-administrative emner som inngår i utdanningen

    Generell kompetanse

    Studenten har

    • innsikt i relevante fag og yrkesetiske problemstillinger
    • kan planlegge og gjennomføre varierte arbeidsoppgaver og prosjekter i tråd med etiske krav og retningslinjer
    • kan formidle sentralt fagstoff som teorier og problemstillinger og løsninger både skriftlig og muntlig
    • kan utveksle synspunkter og erfaringer med andre med bakgrunn i fagområdet og gjennom dette bidra til utvikling av god praksis
    • kjenne til nytenkning og innovasjonsprosesser
  • Teaching and learning methods

    Det vil bli brukt varierte arbeidsmåter som forelesninger, diskusjon av dagsaktuelle problemstillinger og ulike typer øvingsoppgaver. Studentene forventes å arbeide med utdelte øvingsoppgaver. Det vil også bli muligheter for frivillige innleveringer i løpet av semesteret.

  • Course requirements

    For å kunne framstille seg til eksamen må studenten ha følgende godkjente arbeidskrav:

    4 obligatoriske innleveringer der minst 2 av innleveringene vil foregå i grupper.

    Arbeidskravene må være gjennomført og godkjent innen fastlagt frist for at studenten skal kunne framstille seg til eksamen.

  • Assessment

    Eksamen i emnet er:

    Skoleeksamen på 4 timer i slutten av semesteret.

  • Permitted exam materials and equipment

    Se egen hjelpemiddelliste som publiseres i god tid før eksamen.

  • Grading scale

    Gradert skala A-F.

  • Examiners

    Det benyttes intern og ekstern sensor til sensurering av besvarelsene.

    Et uttrekk på minst 25% av besvarelsene sensureres av to sensorer. Karakterene på disse samsensurerte besvarelsene skal danne grunnlag for å fastsette nivå på resten av besvarelsene.