Programplaner og emneplaner - Student
ØAADM2000 Business Strategy Course description
- Course name in Norwegian
 - Foretaksstrategi
 
- Weight
 - 7.5 ECTS
 
- Year of study
 - 2020/2021
 
- Course history
 - 
                                                    
 
- Curriculum
 - 
                                                    
                                                        
                                                        
                                                        
                                                            SPRING 2021
                                                        
                                                        
 
- Schedule
 
- Programme description
 
- 
    
Introduction
Dette emnet gir studentene en innføring i strategisk analyse og ledelse. Studentene tilegner seg innsikt i og forståelse for strategisk analyse, strategisk tenkning og tilnærming, og gjøres dermed i stand til å delta i strategiske planprosesser i en virksomhet. Foretaksstrategi bygger på og anvender kunnskap og ferdigheter fra de øvrige økonomisk-administrative emnene slik at disse sees i sammenheng.
 - 
    
Recommended preliminary courses
Forkunnskaper tilsvarende Organisasjonsteori.
 - 
    
Required preliminary courses
Ingen forkunnskapskrav.
 - 
    
Learning outcomes
Kunnskaper
Studenten har kunnskap om
- strategibegrepet, hvordan strategier kan bidra til verdiskaping, lønnsomhet og overlevelse
 - strategisk analyse av ressurser og omgivelser, konkurransestrategi og konsernstrategi
 - strategiske prosesser, hvilke teorier og antakelser strategiske verktøy bygger på
 - dynamiske omgivelser, innovasjon og læring, og iverksetting.
 - Studenten har kunnskaper om etiske dilemmaer og samfunnsansvar ved strategiske valg.
 
Ferdigheter
Studenten kan
- bruke sentrale strategiske verktøy, og gjennom dette arbeidet kunne gjøre reflekterte analyser og valg
 - gjennomføre en strategisk analyse for en forretningsenhet med hensyn til omgivelses- og markedsfaktorer så vel som interne ressurser
 - anvende og integrere relevante modeller og analyser fra øvrige økonomisk-administrative emner som inngår i utdanningen
 
Generell kompetanse
Kandidaten har
- innsikt i relevante fag og yrkesetiske problemstillinger
 - kan planlegge og gjennomføre varierte arbeidsoppgaver og prosjekter i tråd med etiske krav og retningslinjer
 - kan formidle sentralt fagstoff som teorier og problemstillinger og løsninger både skriftlig og muntlig
 - kan utveksle synspunkter og erfaringer med andre med bakgrunn i fagområdet og gjennom dette bidra til utvikling av god praksis
 - kjenne til nytenkning og innovasjonsprosesser
 
 - 
    
Teaching and learning methods
Det vil bli brukt varierte arbeidsmåter som forelesninger, diskusjon av dagsaktuelle problemstillinger og ulike typer øvingsoppgaver. Studentene forventes å arbeide med utdelte øvingsoppgaver. Det vil også bli muligheter for frivillige innleveringer i løpet av semesteret.
 - 
    
Course requirements
Ingen obligatoriske arbeidskrav
 - 
    
Assessment
Individuell skriftlig skoleeksamen under tilsyn på 4 timer avholdes i slutten av semesteret.
 - 
    
Permitted exam materials and equipment
Se egen hjelpemiddelliste som publiseres i god tid før eksamen.
 - 
    
Grading scale
Gradert skala A-F.
 - 
    
Examiners
Det benyttes en intern og en ekstern sensor til sensurering av besvarelsene.
Et uttrekk på minst 25 % av besvarelsene sensureres av to sensorer. Karakterene på de besvarelsene som er vurdert skal danne grunnlag for å fastsette nivå på resten av besvarelsene.