EPN-V2

ØAADM2000 Business Strategy Course description

Course name in Norwegian
Foretaksstrategi
Study programme
Bachelor Programme in Business Administration and Economics
Bachelor Programme in Auditing and Accounting
Weight
7.5 ECTS
Year of study
2020/2021
Curriculum
SPRING 2021
Schedule
Course history

Introduction

Dette emnet gir studentene en innføring i strategisk analyse og ledelse. Studentene tilegner seg innsikt i og forståelse for strategisk analyse, strategisk tenkning og tilnærming, og gjøres dermed i stand til å delta i strategiske planprosesser i en virksomhet. Foretaksstrategi bygger på og anvender kunnskap og ferdigheter fra de øvrige økonomisk-administrative emnene slik at disse sees i sammenheng.

Recommended preliminary courses

Forkunnskaper tilsvarende Organisasjonsteori.

Required preliminary courses

Ingen forkunnskapskrav.

Learning outcomes

Kunnskaper

Studenten har kunnskap om

  • strategibegrepet, hvordan strategier kan bidra til verdiskaping, lønnsomhet og overlevelse
  • strategisk analyse av ressurser og omgivelser, konkurransestrategi og konsernstrategi
  • strategiske prosesser, hvilke teorier og antakelser strategiske verktøy bygger på
  • dynamiske omgivelser, innovasjon og læring, og iverksetting.
  • Studenten har kunnskaper om etiske dilemmaer og samfunnsansvar ved strategiske valg.

Ferdigheter

Studenten kan

  • bruke sentrale strategiske verktøy, og gjennom dette arbeidet kunne gjøre reflekterte analyser og valg
  • gjennomføre en strategisk analyse for en forretningsenhet med hensyn til omgivelses- og markedsfaktorer så vel som interne ressurser
  • anvende og integrere relevante modeller og analyser fra øvrige økonomisk-administrative emner som inngår i utdanningen

Generell kompetanse

Kandidaten har

  • innsikt i relevante fag og yrkesetiske problemstillinger
  • kan planlegge og gjennomføre varierte arbeidsoppgaver og prosjekter i tråd med etiske krav og retningslinjer
  • kan formidle sentralt fagstoff som teorier og problemstillinger og løsninger både skriftlig og muntlig
  • kan utveksle synspunkter og erfaringer med andre med bakgrunn i fagområdet og gjennom dette bidra til utvikling av god praksis
  • kjenne til nytenkning og innovasjonsprosesser

Teaching and learning methods

Det vil bli brukt varierte arbeidsmåter som forelesninger, diskusjon av dagsaktuelle problemstillinger og ulike typer øvingsoppgaver. Studentene forventes å arbeide med utdelte øvingsoppgaver. Det vil også bli muligheter for frivillige innleveringer i løpet av semesteret.

Course requirements

Ingen obligatoriske arbeidskrav

Assessment

Individuell skriftlig skoleeksamen under tilsyn på 4 timer avholdes i slutten av semesteret.

Permitted exam materials and equipment

Se egen hjelpemiddelliste som publiseres i god tid før eksamen.

Grading scale

Gradert skala A-F.

Examiners

Det benyttes en intern og en ekstern sensor til sensurering av besvarelsene.

Et uttrekk på minst 25 % av besvarelsene sensureres av to sensorer. Karakterene på de besvarelsene som er vurdert skal danne grunnlag for å fastsette nivå på resten av besvarelsene.