Programplaner og emneplaner - Student
ØAADM1100 Organisational Behavior Course description
- Course name in Norwegian
- Organisasjonspsykologi
- Study programme
-
Bachelor Programme in Business Administration and EconomicsBachelor Programme in Auditing and AccountingEconomics and Business Administration, 1-year ProgrammeEconomics and Business Administration, 1-year Programme - part time
- Weight
- 7.5 ECTS
- Year of study
- 2019/2020
- Curriculum
-
SPRING 2020
- Schedule
- Programme description
- Course history
-
Introduction
I dette emnet gjøres bruk av varierte undervisningsformer som forelesninger (også dialogbaserte), erfaringsdeling i plenum og i grupper, prosessuell undervisning, rollespill, individuelt arbeid og gruppearbeid. Det gjennomføres dessuten observasjon av undervisning i videregående skole. Eksamen består av en individuell skriftlig refleksjon med utgangspunkt i arbeidskrav som gjennomføres i løpet av semesteret.
Praksis
- 10 dager i yrkesfaglig praksis (jf. yrkespraksisguiden).
- 25 dager pedagogisk praksis, 2. periode
Required preliminary courses
Følgende arbeidskrav må være godkjent før eksamen kan avlegges i emnet:
Arbeidskrav 1
Individuell dokumentasjon og faglig forankret refleksjon fra yrkesfaglig praksis med fokus på HMS/kvalitetssikring, med presentasjon av kvalitetssikringstiltak. Omfang: 1000 ord +/- 10 %, + bilder, illustrasjoner og litteraturliste
Arbeidskrav 2
Arbeidskravet gjennomføres individuelt og består av to deler:
- Individuell skriftlig faglig forankret rapport fra pedagogisk praksis der hensikten er å vise hvordan skolen arbeider med yrkesrelevant og tilpasset opplæring. Omfang: 3000 ord +/- 10 % + litteraturliste og vedlegg
2. Muntlig presentasjon i grupper, fire til seks studenter, der hensikten er erfaringsdeling fra pedagogisk praksis.
Arbeidskrav 3
Dokumentasjon av entreprenøriell praksis i form av en digital presentasjon som kan brukes i undervisningssammenheng med skriftlig refleksjon over innhold og arbeidsprosess. Oppgaven utføres individuelt og forankres i yrkesfaglig praksis. Hensikten er å få erfaring med entreprenørskap og i å bruke digitale verktøy som dokumentasjon i undervisning. Omfang:1500 ord +/- 10 % + litteraturliste og vedlegg og digital presentasjon
Arbeidskrav 4
Individuell skriftlig faglig forankret fordypningsoppgave innen fire til seks tema innen psykisk helse, anatomi, fysiologi og sykdomslære med refleksjon knyttet til yrkesdifferensiert og tilpasset opplæring. Hensikten med arbeidskravet er å kunne fordype seg faglig for å kunne tilpasse og yrkesdifferensiere undervisning. Omfang: 5000 ord (+/- 10 %) + vedlegg.
Arbeidskravene vurderes til "godkjent" eller "ikke godkjent". Studenter som leverer/utfører arbeidskrav innen fristen, men som får vurderingen "ikke godkjent", har anledning til én ny innlevering/utførelse. Studenter må da selv avtale ny vurdering av det aktuelle arbeidskravet med faglærer. For mer utfyllende informasjon om arbeidskrav se programplanen.
Obligatorisk tilstedeværelse
Det er krav om 80 % tilstedeværelse i alle organiserte undervisningsaktiviteter. Studenter med fravær som overskrider 20 % får ikke avlegge eksamen. Gyldig fravær dokumentert ved for eksempel sykemelding, gir ikke fritak for kravet om deltakelse, men kan etter avtale med og vurdering av faglærer kompenseres med en faglig oppgave. Yrkesfaglige samlinger og aktiviteter på tvers av kull inngår i fraværsprosenten for menet. For mer utfyllende informasjon om krav til obligatorisk tilstedeværelse se programplanen.
Learning outcomes
14 dagers individuell hjemmeeksamen som består av faglig refleksjon over eget læringsutbytte fra arbeidskrav 4 samt to selvvalgte arbeidskrav i emnet. Fokus skal være på yrkesrelevant opplæring, HMS og entreprenøriell lærling. Omfang 4000 ord +/- 10 % + litteraturliste. Arbeidskravene som inngår i refleksjonen legges som vedlegg.
Ny og utsatt eksamen
- Ved sykdom arrangeres eksamen som ved ordinær eksamen
- Ved karakteren F kan omarbeidet versjon leveres til sensur inntil én gang
- Studentens rettigheter og plikter ved ny/utsatt eksamen framgår av forskrift om studier og eksamen ved OsloMet.
- Studenter er selv ansvarlige for å melde seg opptil eventuell ny/utsatt eksamen på Studentweb
Teaching and learning methods
Alle hjelpemidler tillatt.
Course requirements
Eksamen vurderes med gradert skala med fem trinn fra A til E for bestått og F for ikke bestått.
Assessment
Det benyttes to interne sensorer. Tilsynssensor vurderer eksamensordning og studiekvalitet, og skriver en tilsynsrapport.
Permitted exam materials and equipment
- Lovverket i forhold til tilpasset opplæring, spesialundervisning/ IOP planer/handlingsplikten / saksbehandlingsprosedyrer
- Samarbeid med aktuelle aktører og instanser
- Kartlegging av elevers læreforutsetninger, motivasjon og yrkesinteresse.
- Teoriforankring av relevant yrkeskunnskap
- Planlegging, gjennomføring, vurdering og dokumentasjon av differensiert undervisning
- Klasseledelse og utvikling av læringsmiljø
- Læringsteorier, bevisstgjøring av eget pedagogiske ståsted
- Entreprenøriell læring
- Helse miljø og sikkerhet, risikovurdering, kvalitetssikring og arbeidsmiljøloven
- Anatomi, fysiologi og sykdomslære samt symptomer og behandling, smitte og immunforsvar
- Legemidler, førstehjelp
- Eldre og funksjonshemmede
- Psykiske plager og lidelser
- Motivasjon
- Veiledning
Grading scale
Gradert skala A-F.
Examiners
Et uttrekk på minst 25 % av besvarelsene sensureres av to sensorer.
Karakterene på de besvarelsene som er vurdert skal danne grunnlag for å fastsette nivå på resten av besvarelsene.