Studyinfo subject PSYD6110 2018 HØST
PSYD6110 Interdisciplinary Foundation in Mental Health Care Course description
- Course name in Norwegian
- Tverrfaglig fundament i psykisk helsearbeid
- Study programme
-
Videreutdanning i psykisk helsearbeid, deltid
- Weight
- 20.0 ECTS
- Year of study
- 2018/2019
- Schedule
- Programme description
- Course history
-
Introduction
Felles innholdsdel består av tre tema, jfr. rammeplanen.
- Tema 1 Mennesket, psykiske lidelser og det sosiale miljø belyser hvordan psykiske lidelser kan forstås, hvordan de arter seg og hvordan de kan oppleves av den enkelte og omverdenen. Emnet omhandler både helsefremmende arbeid, forebygging og behandling som benyttes ved psykiske lidelser.
- Tema 2 Tjenestene for mennesker med psykiske lidelser tar for seg oppbyggingen av tjenestetilbudet til mennesker med psykiske lidelser og deres omgivelser og faglig samarbeid på tvers av yrkesgrupper og tjenestenivå. Aktuelle lover som regulerer fagfeltet og de utfordringer som oppstår ved bruk av tvungent psykisk helsevern blir belyst.
- Tema 3 Kommunikasjon, samhandling og konfliktløsning setter fokus på forutsetninger for kommunikasjon, samhandling, etikk og relasjon i psykisk helsearbeid og på kandidatens egen rolle og evne i slike sammenhenger.
Required preliminary courses
Opptak til studiet
Learning outcomes
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten
- har inngående kunnskap om perspektiver, begreper og teorier knyttet til beskrivelse og forståelse av psykisk helse, - uhelse og rusmisbruk
- har inngående kunnskap om risikofaktorer for utvikling psykiske uhelse
- har forståelse for menneskelig mangfold, også i et flerkulturelt perspektiv
- har kunnskap om helsefremmende og forebyggende arbeid i forhold til aktuelle befolkningsgrupper i lys av empowerment-tenkning
Ferdigheter
Studenten
- kan vise forståelse for relasjonens betydning og omsorgsmessige konsekvenser for mennesker som har psykiske lidelser og deres pårørende, med utgangspunkt i deres resurser, ønsker og behov
- kan anvende kommunikasjonskunnskap og samhandle med brukere, pårørende, faggrupper og ulike nivåer i helse- og sosialtjenesten
- kan analysere opplevelser og konsekvenser av psykiske lidelser
- kan forholde seg analytisk til sammenhengene mellom perspektiv, etikk og behandlingsmodeller
Generell kompetanse
Studenten
- har inngående forståelse av behovet for varierte, sammenhengende og helhetlige tilbud
- har evne til å sette seg inn i opplevelser og konsekvenser av psykiske lidelser
- kan anerkjenne og gjøre seg bruk av andre faggruppers kompetanse i et forpliktende tverrfaglig samarbeid
Teaching and learning methods
Arbeids- og undervisningsformene veksler mellom arbeid i grupper, prosjektarbeid, rollespill m/evt. bruk av videoopptak, forelesninger, film, selvstudium og evt. ekskursjoner.
Course requirements
Følgende arbeidskrav må være godkjent for å fremstille seg til eksamen:
- 3 refleksjonsnotater, hver på inntil 1000 ord
- 1 prosjektarbeid som avsluttes med framlegg i plenum og evt. en skriftlig rapport, inntil 1000 ord
- på bakgrunn av tidligere refleksjonsnotater lages et notat som evalueres i studiegruppen av medstudenter og lærer, inntil 1500 ord
- 10 timers gruppeveiledning (fra 1. til 2. semester)
Assessment
Eksamensinnhold: Læringsutbyttene
Eksamensform: Individuell hjemmeeksamen over 3 dager. Omfang på inntil 4000 ord.
Permitted exam materials and equipment
Alle
Grading scale
Bokstavkarakter etter gradert skala, A til E for bestått, F for ikke bestått
Examiners
Intern og ekstern