EPN-V2

MJ4300 Science and the Media: Challenges for Journalism and Communication Course description

Course name in Norwegian
Science and the Media: Challenges for Journalism and Communication
Study programme
Master's Programme in Media Development
Master's Programme in Media Development, part-time
Master Programme in Journalism
Master Programme in Journalism
Elective modules, Master Programme in Journalism
Weight
10.0 ECTS
Year of study
2024/2025
Course history

Introduction

Undervisningsspråk: Norsk

I dette emnet får studentene kunnskap om ulike helsefremmende - og kliniske arbeidsmetoder som er relevante for psykisk helsearbeid. Arbeidsmetodene som studentene blir kjent med gjennom emnet blir anvendt i psykisk helsearbeid i Norge i dag, på ulike nivåer i tjenesten i arbeid med barn, unge og voksne, i ulike kontekster.

Metodene baser seg på internasjonal forskning og representerer ulike perspektiv på behandling i psykisk helsearbeid, herunder pedagogiske tiltak, psykologiske tiltak, medisinsk behandling, selvhjelpstiltak, livsstilsendringer, relasjonsarbeid, legemiddelbruk og fysisk aktivitet.

Det er en nasjonal målsetting at ansatte i helse- og velferdstjenestene skal arbeide etter prinsipper for kunnskapsbasert praksis. Dette emnet vil gi studentene ferdigheter til å kritisk reflektere rundt egne arbeidsmetoder og integrere forskning med klinisk erfaring og pasientens verdier og preferanser.

Studentene vil også få innføring i kvalitetsforbedringsarbeid og implementeringsprosesser som gir studentene et grunnlag for å bidra til nytenkning og fagutvikling innen fagområde.

Required preliminary courses

Opptak til studiet.

Learning outcomes

Etter å ha gjennomført dette emnet har studenten følgende læringsutbytte, definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten

  • kan vurdere kunnskapsbaserte metoder og arbeidsmåter på individ-, gruppe- og samfunnsnivå for å forebygge, kartlegge og redusere problemutvikling, og for å fremme bedring, gode hverdagsliv og sosial deltakelse
  • kan analysere hvordan bedring, gode hverdagsliv og sosial deltakelse kan skapes gjennom dialog og samarbeid som mobiliserer ressurser hos dem det gjelder og i deres sosiale nettverk
  • kan drøfte krav til faglig kvalitet og forsvarlighet i kartlegging, utredning, behandling og oppfølging, samt andre former for faglige praksiser, og ulike måter å sikre dette på, herunder bruk av systematiske tilbakemeldinger
  • kan kritisk vurdere medikamenters rolle, virkninger og bivirkninger og medikamentfrie tilbud
  • kan bidra til systematisk fagutviklingsarbeid og drøfter vilkårene for fag- og utviklingsarbeid innen både psykisk helse-, rus- og avhengighetsarbeid

Ferdigheter

Studenten

  • kan analysere og forholde seg kritisk til ulike kunnskapsbaserte arbeidsmåter på individ-, gruppe- og samfunnsnivå, og anvende disse i kartlegging, utredning, behandling og oppfølging for å forebygge og redusere problemutvikling, forebygge dødsfall, og for å fremme bedring, gode hverdagsliv og sosial deltakelse
  • har ferdigheter i arbeidsformer som gjennom dialog og samarbeid mobiliserer ressurser hos dem det gjelder og deres nettverk og fremmer bedring, gode hverdagsliv og sosial deltakelse
  • kan anvende kunnskap om virkninger og bivirkninger av medikamentell behandling og om medikamentfrie tilbud i både psykisk helse-, rus- og avhengighetsarbeid
  • kan analysere og reflektere over etiske problemstillinger i profesjonsutøvelse, herunder vurderinger knyttet til samtykkekompetanse, bruk av tvang og varslingsplikt, ivaretakelse av barn og pårørendesamarbeid, og anvende fremgangsmåter for å håndtere disse på en kontekstsensitiv og systematisk måte
  • kan styrke pasienter og brukeres autonomi og medvirkning, også i situasjoner som medfører gjennomføring av inngripende tiltak
  • kan gjennomføre og evaluere fagutviklingsprosjekter med utgangspunkt i forskningsbasert, praksisbasert og erfaringsbasert kunnskap

Generell kompetanse

Studenten

  • kan analysere og reflektere kritisk over ulike arbeidsmåter og anvende relevante arbeidsmåter til å planlegge, gjennomføre og lede psykisk helse-, rus- og avhengighetsarbeid
  • kan bruke kunnskap og ferdigheter til å utøve godt faglig skjønn i møte med mennesker med psykiske helse-, rusmiddel- og/eller avhengighetsproblemer og andre berørte
  • kan kommunisere om faglige problemstillinger, analyser og konklusjoner i psykisk helse-, rus- og avhengighetsarbeid
  • kan anvende kunnskap og ferdigheter knyttet til etikk, lovverk og organisering for å sikre likeverdige helse- og velferdstjenester for alle mennesker med psykiske helse-, rusmiddel- eller avhengighetsproblemer, og deres pårørende
  • kan bidra til nytenkning og fagutvikling innen sitt fagområde

Teaching and learning methods

Emnet vil benytte varierte studentaktive arbeidsformer. Emnet inkluderer deltakelse i studiegruppe og andre ulike arbeidsformer. Undervisningen vil gjennomføres både stedlig og digitalt.

Course requirements

The following coursework requirements must have been approved in order for the student to take the exam:

  • Coursework 1:Present a text from the reading list in the course seminars devoted to presentations and discussions of course syllabus texts.
  • Coursework 2: Partake and present in a group work an analysis of how sources are used in science journalism/communication texts.

The presentation of a text from the reading list is approximately 10 minutes in length. The group presentation from each group is approximately 15 minutes in length.

The purpose of the course requirements is to help strengthen the students’ skills in critical analysis of science journalism and communication, and to help strengthen the students’ reflection on theoretical issues and/or practical challenges for science journalism /communication that are presented in texts from the reading list.

Both presentations must be approved before the student can sit for the exam. If the course requirements are not approved, or in case of illness or other valid reasons for absence, the student may once and within a set deadline hand in an improved individual written version of work requirement 1 or work requirement 2. The written version of each requirement consists of approximately 600 words. If the student does not meet the set deadline(s), or if the course requirements are not approved, the student loses the possibility to hand in the paper/hold the presentation, and thereby loses to right to sit for the exam.

There are no mandatory activities in the course, with the exception of the coursework requirements.

Assessment

For the main assessment, the students may choose one of two individual term papers.

Either

  • A reportage covering science or science related issues, followed by a reflection paper that discusses and analyzes the textual material theoretically helped by the syllabus, a total maximum of 15 pages. The length of the reportage may range from 5 to 7 pages. The reflection paper may range from 6 to 8 pages. Font and font size: Arial or Calibri 12 points. Line spacing: 1.5.

Or

  • An analytic, theory-based paper investigating/analyzing a limited media output where science, scientific uncertainty or risks related to science are covered. The paper may range from 12 to 15 pages. Font and font size: Arial or Calibri 12 points. Line spacing: 1.5.

The term papers may be written in English or Norwegian (or another Scandinavian language).

Permitted exam materials and equipment

Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.

Grading scale

Gradert skal A-F.

Examiners

To sensorer vurdere hver besvarelse. Minimum 20 % av besvarelsene vurderes av ekstern sensor. Ekstern sensors vurdering skal komme alle studentene til gode.

Admission requirements

  • 5 studiepoeng med teoriemnene MAPSY4100, MAPSD4010, VPSY6010 og VPSYD6010 Menneske, psykisk lidelse og det sosiale miljø, 20 stp.
  • 5 studiepoeng med praksisemnene MAPSYPRA10, VPSYPRA10, VPSYPRA11, VPSYDPRA10, VSPYDPRA11, MAPSDPRA10 og MAPSDPRA11 Relasjon og omsorg til mennesker med psykisk lidelse, 20 stp.
  • Emneoverlapp for studenter som har fullført videreutdanning i psykisk helsearbeid: Dersom kun teoriemnet eller praksisemnet nevnt ovenfor er bestått tidligere, må hele MAPSY4500 Arbeidsmetoder innen psykisk helse-, rusmiddel- og avhengighetsproblem, 10 stp. gjennomføres.