EPN

MEST4231 Art in Society Course description

Course name in Norwegian
Kunst i samfunnet
Study programme
Masterstudium i estetiske fag
Weight
20.0 ECTS
Year of study
2018/2019
Schedule
Programme description
Course history

Introduction

Kunst i samfunnet tilbyr et samfunnsrettet og anvendt perspektiv på kunst i samtiden, samtidig som det søker å bevare og videre formulere kunstens egenart og særstilling. Diskusjoner rundt kunstens ulike roller og funksjoner i samfunnet vil stå sentralt, og det vil legges til rette for å utvikle nye berøringspunkter og anvendelsesformer. Studieretningen har både en praktisk og en teoretisk tilnærming til kunstfaglig virksomhet, og herunder fremheves formidling, prosjektutvikling, organisering, kuratering, kulturelt entreprenørskap og kritikk, både i privat og offentlig sektor. Samtidens uttrykk og problemstillinger blir særlig belyst, og kunst som sosial og didaktisk prosess vektlegges. Emnet er organisert rundt tre hovedområder:

  • Fagperspektiv (kunnskap om ulike kunst- og formidlingsperspektiver, samt kunstdidaktikk).
  • Styringsperspektiv (kunnskap om institusjoner og forvaltning).
  • Aktørperspektiv (kunnskap om samtidige prosjekter og prosjektorganisering).

Required preliminary courses

Ingen ut over opptakskrav.

Learning outcomes

Etter gjennomført emne har studenten følgende kunnskaper og ferdigheter:

Kunnskap

Studenten

  • har inngående kunnskap om samtidskunstens teori og praksis
  • kan terminologi innen nyere kunst og estetikk
  • har god kjennskap til det offentlige og private produksjonssystemet for kunst
  • har avansert forståelse av formidlingsproblematikk og kunstens ulike didaktiske dimensjoner
  • har en god forståelse av kunstfeltets institusjoner og styringsperspektiver
  • har god kjennskap til ulike tekster og tekstbruk på kunstfeltet, som anmeldelse, kritikk, kommentar, katalogtekst, rapport, utredning, vitenskapelig artikkel, etc.
  • har kunnskap om prosjektarbeid og prosjektorganisering på kunstfeltet

Ferdigheter

Studenten

  • har spesialisert praktisk-teoretisk kompetanse
  • kan utvikle et kunstfaglig prosjekt og tilpasse dette til ulike rammer og forutsetninger
  • kan anvende kunstbasert og kunstdidaktisk kompetanse i ulike formidlingssituasjoner
  • kan bidra til nytenking og i innovasjonsprosesser innen det estetiske fagområdet
  • kan utpeke relevante problemstillinger på samtidskunstfeltet
  • kan analysere, vurdere og kontekstualisere egen og andres praktiske produksjon
  • kan disponere og produsere ulike kunstfaglige tekster som anmeldelse, kritikk, kommentar, katalogtekst, rapport, utredning, vitenskapelig oppgave, etc.

Teaching and learning methods

Undervisningen veksler mellom forelesninger av faglærere og gjesteforelesere. Emnet er basert på individuelle studier med deltagelse i forelesninger, grupper, workshoper og seminarer. Det legges vekt på både teoretisk og praktisk arbeid som studieform, og det vil bli lagt til rette for undervisning i tilknytning til institusjonsbesøk og møter med ulike aktører på kunstfeltet. All undervisning, oppgaver og seminarer er obligatorisk.  

Det blir utarbeidet detaljerte undervisningsplaner til alle prosjekt og forelesningsrekker med utgangspunkt i emneplanen. Undervisningsplanene gir nærmere informasjon om innholdet i undervisningen og relevant litteratur knyttet til dette. Planene blir utlevert ved oppstart av emnet.

Course requirements

Følgende arbeidskrav er obligatoriske og må være godkjent for å fremstille seg til eksamen:

  • 80 prosent tilstedeværelse på undervisning og seminarer.
  • En individuell, skriftlig oppgave innen det estetiske fagfeltet, 10-15 sider.
  • Presentasjon for medstudenter og lærere i FoU-seminar.

Assessment

Individuell skriftlig hjemmeeksamen over to uker. 10-15 sider.

Permitted exam materials and equipment

Alle.

Grading scale

I forbindelse med avsluttende vurdering benyttes en karakterskala fra A til E for bestått (A er høyeste karakter og E er laveste) og F for ikke bestått.

Examiners

To interne sensorer. Ekstern sensor brukes jevnlig.