EPN

MAJOPRA20 Maternity Care - Youth and Women's Health Services (clinical placement) Course description

Course name in Norwegian
Jordmorfag knyttet til svangerskap, barsel og ungdoms- og kvinnehelse
Study programme
Masterstudium i jordmorfag
Weight
15.0 ECTS
Year of study
2024/2025
Curriculum
FALL 2024
Schedule
Programme description
Course history

Introduction

Emnet bygger videre på MAJO4000 Jordmorfag og familiedannelse og MAJO4100 Seksuell og reproduktiv helse og rettigheter og består av kliniske studier tett knyttet opp til samme tematikk. Studenten skal videreutvikle sine teoretiske perspektiver og kunnskaper gjennom refleksjon og kliniske vurderinger, jmf ‘Kvantitetskrav’.

Studenten skal oppøve kliniske ferdigheter og vurderinger knyttet til jordmors funksjons- og ansvarsområder i svangerskaps- og barselomsorg. Studenten skal også få innblikk i jordmors veiledningsansvar og funksjon ved ungdomshelsestasjoner (3 dager) og virksomhet relatert til kvinners reproduktive og seksuelle helse (4 dager).

MAJOPRA10 og MAJOPRA20 har en ramme på 20 uker, som fordeles med 10 uker i MAJOPRA10 og 10 uker i MAJOPRA20. Kullet deles i to, der ene delen tar MAJOPRA20 først, etterfulgt av MAJORA10. Den andre delen tar omvendt rekkefølge.

Required preliminary courses

MAJO4000 Jordmorfag og familiedannelse og MAJO4100 Seksuell og reproduktiv helse og rettigheter må være bestått for å kunne fullføre emnet.

Learning outcomes

Etter gjennomført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse: 

Kunnskap

Studenten

  • kan vurdere betydningen av fysiologiske og psykososiale aspekter ved svangerskap og barseltid
  • kan vurdere sammenheng mellom de ulike levevaneområdene (fysisk aktivitet, kosthold, alkohol og andre rusmidler), mors og barns helse og risiko for fødselsutfall, og kan benytte denne kunnskapen til å veilede og støtte kvinnen i å ta gode valg
  • kan drøfte hvordan svangerskap kan påvirke seksuell helse, relasjon til partner og parforholdet
  • kan vurdere kommunikasjon, relasjonsbygging, samt helsepedagogiske metoder relevant for jordmorfaget i svangerskapsomsorgen

Ferdigheter

Studenten

  • kan bruke relevante metoder for å veilede, informere og undervise om seksualitet og seksuell og reproduktiv helse og rettigheter i et livsløpsperspektiv
  • kan bruke relevante metoder for prevensjonsveiledning, rekvirering og administrering av alle typer prevensjonsmidler
  • kan bruke relevante metoder for enkel gynekologisk undersøkelse, herunder gjennomføre livmorhalsprøve
  • kan analysere og bruke relevante metoder for å veilede og forberede den gravide og eventuell partner til fødsel og foreldrerolle
  • kan analysere og bruke relevante metoder for å identifisere avvik i svangerskap, hos det nyfødte barnet, og ved amming/morsmelk produksjon og ved behov sette i verk hensiktsmessige tiltak, tilkalle nødvendig faglig ekspertise og/eller henvise videre under veiledning
  • kan gjennomføre prosedyre for gynekologisk undersøkelse relevant for jordmorfaget
  • kan sette inn og fjerne spiral og subdermal p-stav

Generell kompetanse

Studenten

  • kan anvende kunnskaper og ferdigheter med åpenhet og respekt til å utøve kultursensitiv omsorg for seksuell og reproduktiv helse i et livsløpsperspektiv
  • kan anvende kunnskaper og ferdigheter til å fremme helse og forebygge utvikling av uhelse på individnivå
  • kan anvende kunnskaper og ferdigheter for å avdekke voldserfaringer og vold i nære relasjoner, samarbeide med andre profesjoner ved avdekking av vold og henvise videre ved behov

Teaching and learning methods

Arbeids- og undervisningsformene består av ferdighetstrening/simulering og brukerrettede praksisstudier i kommunehelsetjenesten, spesialisthelsetjenesten og/eller privat jordmortjeneste, studier av relevant fag- og forskningslitteratur individuelt og i grupper, samt individuell skriftlig dokumentasjon av læresituasjoner.

Course requirements

Følgende arbeidskrav må være godkjent for å fremstille seg til vurdering i emnet:

  1. Demonstrere jordmorfaglige ferdigheter i øvingslaboratoriet: Dersom en student får "ikke godkjent", får studenten to nye forsøk til å demonstrere tilstrekkelige ferdigheter.
  2. Gjennomført individuell simulert gynekologisk undersøkelse og innsetting av spiral samt subdermal innsetting av p-stav.
  3. Plan for praksis: Studenten utarbeider en plan for hvordan læringsutbyttene i emnet skal oppnås. Det gis en veiledning på planen. Plan for praksis leveres praksisveileder, og universitetets veileder i opprettet mappe på Canvas senest 2 virkedager før forventningssamtalen.
  4. Faglig skriftlig oppgave i gruppe med presentasjon: Skriftlig oppgave i gruppe på inntil tre studenter. Oppgaven skal ikke overskride 1500 ord, og skal være godkjent før presentasjon for praksis- eller fagfellesskapet. Studentene skal ta initiativ til en obligatorisk veiledning.
  5. Egenvurdering på bakgrunn av plan for praksis i kommunehelsetjenesten. Omfang maksimalt 500 ord. Egenvurderingen skal undertegnes av praksisveileder.
  6. Dokumentasjon av gjennomførte læresituasjoner: Ved "ikke godkjent" må studenten ta ansvar for å få ekstra tid i praksisstudier slik at kvantitetskravene i emnet er tilfredsstilt. Arbeidskravet må være godkjent før studenten kan gå videre til MAJOPRA3
  7. Minimum 90% tilstedeværelse i praksisstudier

Veiledning i praksisstudier

Studenten vil bli veiledet av et team bestående av universitetets veileder og en jordmor på praksisstedet (praksisveileder). Praksisveileder har ansvar for tilrettelegging av og veiledning i læresituasjoner i praksisfeltet. Studenten har ansvar for aktivt å søke veiledning og møte forberedt til veilednings- og vurderingssamtaler. Praksisveileder deltar i forventningssamtale, midt- og sluttvurdering. Universitetets veileder deltar i forventningssamtale og midtvurdering. Forventningssamtalen kan foregå individuelt eller i grupper. Universitetets veileder tar initiativ til en veiledning av studenter i gruppe hvor hensikten er å analysere og reflektere over konkrete situasjoner fra praksisstudiene. Studentene møter forberedt til gruppeveiledning i samarbeid med universitetets veileder. Gruppeveiledning tilpasses det enkelte praksissted. Ved behov kan vurderinger og gruppesamtaler foregå digitalt.

Assessment

Vurderte praksisstudier, med midt- og sluttvurdering

Permitted exam materials and equipment

Ikke relevant

Grading scale

Bestått/ikke bestått

Examiners

Midt- og sluttvurdering gjennomføres av praksisveileder. Varsel om endelig vedtak om bestått/ikke bestått fattes av universitetet. Varsel om fare for ikke bestått må gis studenten senest tre uker før avsluttede praksisstudier. Endelig vedtak om «Bestått/ Ikke bestått» fattes av universitetet.