Studyinfo subject FK3100 2019 HØST
FK3100 Professional Development Course description
- Course name in Norwegian
- Profesjonsutvikling
- Study programme
-
Bachelorstudium: Faglærerutdanning i kroppsøving og idrettsfag
- Weight
- 15.0 ECTS
- Year of study
- 2019/2020
- Schedule
- Programme description
- Course history
-
Introduction
Skolen som en fellesarena har stor betydning. Elevenes utvikling i skolen er en viktig del av samfunnets utvikling, og skolen er i et aktivt samspill med samfunnet rundt. I dette emnet rettes fokus mot barn og unge i vanskelige livssituasjoner, profesjonsfaglige retningslinjer og hvordan møte et samfunn i stadig utvikling. Å kunne orientere seg i et komplekst samfunn og gjøre informerte valg, krever kritisk vurderingsevne og god problemløsningsevne. Sentralt står det å trene på å stille utforskende spørsmål, analysere og løse problemer sammen med andre og å utvikle og gjennomføre ideer.
Required preliminary courses
Se opptakskrav i programplanen.
Learning outcomes
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten
har kunnskap om profesjonsetiske retningslinjer som regulerer kroppsøvingslæreres arbeid
har kunnskap om barn i vanskelige livssituasjoner, herunder kunnskap om mobbing, vold og seksuelle overgrep mot barn, gjeldende lovverk og barns rettigheter i et nasjonalt og internasjonalt perspektiv
har kunnskap om klasseledelse og samarbeid med kolleger, elever, foresatte og eksterne instanser
har kunnskap om pedagogisk entreprenørskap som grunnlag for skole- og fagutvikling
har kunnskap om skole- og kroppsøvingshistorie
har forskningsbasert og erfaringsbasert kunnskap om å undervise i dans, svømming og livberging i kroppsøvingsfaget
har kunnskap om legitimering av svømmeundervisning som en viktig del av kroppsøvingsfaget
Ferdigheter
Studenten
kan identifisere mulige tegn på mobbing, vold og seksuelle overgrep og etablere samarbeid med relevante faginstanser og kunne iverksette nødvendige tiltak
kan gjennom god klasseledelse legge til rette for elevenes motivasjon, læring og utvikling
kan inspirere til og legge til rette for entreprenørskap, nytenkning og innovasjon i skolen generelt og kroppsøving spesielt
kan eksperimentere med ulike danseformer og skape dansekomposisjoner
kan undervise i svømming og livredning i kroppsøvingsfaget i tråd med læreplanen
kan svømme en lengre distanse basert på egen målsetning
Generell kompetanse
Studenten
kan på et reflektert og faglig grunnlag etablere og være i dialog med elevene og deres foresatte om elevenes faglige, kulturelle, personlige og sosiale læring og utvikling
kan kommunisere og analysere profesjonsetiske dilemmaer og utfordringer både med foresatte, kolleger og andre samarbeidspartnere
kan gjøre rede for lærerrollens utvikling og utfordringer læreren står overfor i et mangfoldig og internasjonalisert samfunn
har kunnskap, engasjement og metoder for å videreutvikle seg selv, sitt fag og sin profesjon gjennom kollegialt samarbeid og samhandling med eksterne aktører
kan stimulere til forståelse av demokrati og til demokratisk deltakelse og treffe begrunnede verdivalg
kan reflektere rundt egen erfaring og undervisningserfaring i dans skriftlig og muntlig
Content
Profesjonsfag
Samfunnsvitenskaplige basisfag
Svømming og livberging
Dans
Teaching and learning methods
Det vil veksles mellom lærerstyrte og studentstyrt undervisningsformer. Studentene skal motiveres til å ta ansvar for sin egen og andres utvikling og læring. Studentene skal arbeide individuelt, i par og i små og større grupper. Studentene skal skriftlig reflektere over prosessarbeidet og sin egen rolle som lærer i dans og lek. I dans skal studentene jobbe med skapende arbeid individuelt og i gruppe.
Course requirements
Følgende arbeidskrav må være godkjent før eksamen kan avlegges:
Deltakelse i danseforestilling (varighet ca. 5 minutter)
80 % deltakelse i praktisk-metodisk aktivitetslære
80 % deltakelse i seminarer
Assessment
Eksamen består av to deleksamener:
Deleksamen 1
Individuell mappevurdering:
Øktplan for gjennomført undervisningopplegg i svømmeundervisning av medstudenter.
Video av egenferdighet i svømming (ca. 5 minutter) og refleksjonsnotat som knytter videoen til relevant litteratur (1000 ord +/- 10 %).
Video av egen danseforestilling (ca. 5 minutter) og refleksjonsnotat som knytter forestillingen til relevant litteratur (ca. 1000 ord +/- 10 %).
Deleksamen 2
Individuell muntlig eksamen, ca. 30 minutter.
Ny/utsatt eksamen
Ved gyldig fravær eller ikke bestått resultat, må kun den aktuelle eksamensdelen tas opp igjen. Ved ikke bestått karakter må mappen omarbeides i tråd med begrunnelsene gitt. Muntlig eksamen gjennomføres som ved ordinær eksamen.
Permitted exam materials and equipment
Deleksamen 1: Alle hjelpemidler tillatt.
Deleksamen 2: Ingen hjelpemidler tillatt.
Grading scale
Det gis bokstavkarakterer med A som beste og E som dårligste karakter for bestått, og F for ikke bestått. Deleksamen 1 teller 51 % og deleksamen 2 teller 49 % av samlet karakter for emnet. Begge deler må være bestått for å få karakter.
Examiners
Deleksamen 1: Interne sensorer.
Deleksamen 2: Intern og ekstern sensor.