Studyinfo subject ABIO6100 2018 HØST
ABIO6100 Being Acute and/or Critically Ill Course description
- Course name in Norwegian
- Å være akutt og/eller kritisk syk
- Study programme
-
Videreutdanning i anestesisykepleie / Videreutdanning i barnesykepleie / Videreutdanning i intensivsykepleie / Videreutdanning i operasjonssykepleie
- Weight
- 5.0 ECTS
- Year of study
- 2018/2019
- Schedule
- Programme description
Introduction
Gjennom dette emnet skal studenten tilegne seg inngående kunnskap om og forståelse for opplevelser, reaksjoner og mestringsstrategier hos pasienter og pårørende ved akutt og/eller kritisk sykdom og ved undersøkelse, behandling og død. Det legges vekt på å forstå sentrale pasientfenomen som smerte, angst, håp, lidelse, livskvalitet og verdighet i et alders- og flerkulturelt perspektiv. Studenten skal videreutvikle sin selvforståelse og forbedre evnen til å mestre samhandling med mennesker som er akutt og/eller kritisk syke. Kunnskapen fra dette emnet vil danne et nødvendig grunnlag for at studenten skal kunne veilede pasienter og omsorgspersoner i deres opplevelser og reaksjoner på akutt og/eller kritisk sykdom. Kunnskapen vil også være nødvendig for at studenten skal kunne bearbeide egne reaksjoner på ulike hendelser og veilede kolleger i deres opplevelser og reaksjoner.
Required preliminary courses
Opptak til studiet.
Learning outcomes
Etter å ha gjennomført dette emnet har studenten følgende læringsutbytte, definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten
-
har inngående kunnskap om pasienters psykososiale og eksistensielle behov ved akutt og/eller kritisk sykdom
-
har inngående kunnskap om teori om mestringsstrategier ved akutt og/eller kritisk sykdom og død
-
har inngående kunnskap om pårørendes opplevelser og behov
-
har inngående kunnskap om familiefokusert omsorg
-
har inngående kunnskap om flerkulturell kompetanse i sykepleie
Ferdigheter
Studenten
-
kan analysere og forholde seg kritisk til teori om pasienters psykososiale og eksistensielle behov ved akutt og/eller kritisk sykdom i et alders- og flerkulturelt perspektiv
-
kan analysere og forholde seg kritisk til eksisterende teori om mestring og mestringsstrategier ved akutt og/eller kritisk sykdom og død
-
kan analysere og forholde seg kritisk til eksisterende teori om pårørendes og etterlattes opplevelser og behov
Generell kompetanse
Studenten
-
kan analysere relevante etiske problemstillinger i tilknytning til ivaretakelse av den akutt og/eller kritisk syke eller døende pasients psykososiale behov
Content
- Pasienters psykososiale og eksistensielle behov ved akutt og/eller kritisk sykdom
- Bruk av tvang i behandlingen av pasienten
- Mestringsstrategier ved akutt og/eller kritisk sykdom og død
- Pårørendes opplevelser og behov
- Familiefokusert omsorg
- Flerkulturell kompetanse
- Tilrettelegging for en verdig død
Teaching and learning methods
Forelesninger, gruppearbeid og selvstudier.
Course requirements
Ingen.
Assessment
Skriftlig hjemmeeksamen i gruppe på tre til fire studenter, tre dager. Studentene skal drøfte en metode eller teori for mestring av psykisk stress og pasientrollen ved akutt og/eller kritisk sykdom. Omfang: 3000 ord (+/- 20 prosent). Besvarelsen skal skrives i henhold til Vurdering av skriftlige arbeider i programplanens kapittel Vurdering.
Permitted exam materials and equipment
Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.
Grading scale
Gradert skala A-F. Det gis en felles karakter for alle studentene i gruppen.
Examiners
Hver besvarelse vurderes av to sensorer, hvorav én sensor må være ekstern
Overlapping courses
ABIO6100 og MAABI4100 er 100% overlappende.