EPN-V2

YLEF3100 The teacher and skilled workers relative the program's overall competence Course description

Course name in Norwegian
Læreren og fagarbeideren i forhold til studiets helhetlige kompetansemål
Weight
10.0 ECTS
Year of study
2018/2019
Course history
  • Introduction

    Følgende arbeidskrav må være godkjent for å fremstille seg til eksamen:

    • Kvalifiserende regneoppgaver i form av flervalgsoppgaver innen angitt tid før eksamen

    Studenten har inntil 3 forsøk på å få godkjent arbeidskravet før ordinær eksamen, og inntil 3 nye forsøk før ny/utsatt eksamen.

    En student som har brukt mer enn ett studieår mellom godkjent arbeidskrav og påberegnet eksamen, kan pålegges av fakultetet å gjenta tidligere godkjent obligatorisk arbeidskrav før studenten får gå opp til eksamen i emnet.

  • Required preliminary courses

    Individuell skriftlig eksamen, 3 timer

  • Learning outcomes

    Kalkulator utlevert fra høgskolen.

  • Content

    Studentene leverer inn en skriftlig prosjektoppgave der formålet er at studenten viser hvordan teoretisk kunnskap om «kjønn og ledelse» kan anvendes i praksis i organisasjoner.

    Prosjektoppgaven skrives individuelt eller i gruppe på inntil 3 studenter. Omfanget er 7 - 10 sider for individuelle innleveringer og 12 - 15 sider for gruppeinnleveringer. Fakultet for samfunnsfags mal for oppgaveskriving skal følges.

    Dersom prosjektoppgaven ikke godkjennes, har studenten/ gruppen mulighet til å levere oppgaven på nytt èn gang innen angitt tidsfrist.

    For å kunne framstille seg til eksamen, må prosjektoppgaven være godkjent.

  • Teaching and learning methods

    Bestått/ikke bestått. For å bestå eksamen må studenten levere en feilfri besvarelse.

    Studenten har 3 forsøk på gjennomføring av eksamen. Dersom det etter den 3. eksamen er studenter som ikke har bestått, er det mulig å søke om et 4. og siste forsøk.

  • Course requirements

    Alle besvarelser vurderes av to interne sensorer

  • Assessment

    Emnet gir grunnleggende kunnskap om hva kjønn betyr i organisasjoner og i ledelse. Det gir teoretisk og praktisk innsikt om hvilke holdninger, prinsipper og tiltak som fører til kjønnsbalanse i virksomheter.

    Det er et økende behov i næringslivet og et krav fra politikere å ha et arbeidsliv med kjønnsbalanse i ledelse der strategiske beslutninger tas. Emnet vil bidra til å dekke kunnskapsbehovet om bedret kjønnsbalanse ut fra flere begrunnelser som at det er samfunnsansvarlig, rettferdig, effektivt eller lønnsomt.

  • Permitted exam materials and equipment

    Ingen forkunnskapskrav.

  • Grading scale

    Studenten skal etter å ha fullført emnet ha følgende totale læringsutbytte:

    Kunnskap

    Studenten har:

    • kjennskap til perspektiver på kjønnsforskjeller i ledelse
    • kunnskap om sammenhengen mellom kjønn, organisasjonsstruktur og lederrekruttering
    • grunnleggende forståelse av organisatoriske tiltak som fremmer kjønnsbalanse i ledelse

    Ferdigheter

    Studenten evner

    • å undersøke en organisasjons behov for kjønnsbalanse i ledelse
    • å argumentere relevant og aktuelt for å oppnå kjønnsbalanse i ledelse
    • å utvikle, gjennomføre og evaluere kjønnsbalanserende tiltak
    • å gi råd til kvinnelige og mannlige medarbeidere som vil bidra med kjønnsbalanse i ledelse

    Generell kompetanse

    Studenten:

    • kan forskjell på kvantitativ kjønnsbalanse og kvalitativt kjønnsmangfold
    • kan ta høyde for etiske aspekter i en kjønnsbalanserende prosess
    • forstår hvordan en virksomhet kan kjønnsbalansere sin ledelse
  • Examiners

    Emnet gjennomføres over fire moduler á to dager. Undervisningsformen vil være forelesning, selvstudium, gruppearbeid, plenumsdiskusjoner, veiledning og pensumrelevant filmfremvisning etterfulgt av studentdebatt.

    For å oppnå læringsutbyttet vil de pedagogiske virkemidlene være så praksisnære til dagens organisasjoner i arbeidslivet som mulig. Eksempler brukt i undervisningen vil være aktuelle og lett gjenkjennelige. Samtidsaktuelle kvinnelige og mannlige topp- og mellomledere, HR-direktører med ansvar for kjønnsbalanse eller som rollemodeller på hvordan karriere utvikles, vil være innledere.