Programplaner og emneplaner - Student
YLEF3100 The teacher and skilled workers relative the program's overall competence Course description
- Course name in Norwegian
- Læreren og fagarbeideren i forhold til studiets helhetlige kompetansemål
- Weight
- 10.0 ECTS
- Year of study
- 2018/2019
- Course history
-
- Programme description
-
Introduction
Følgende arbeidskrav må være godkjent for å fremstille seg til eksamen:
- Kvalifiserende regneoppgaver i form av flervalgsoppgaver innen angitt tid før eksamen
Studenten har inntil 3 forsøk på å få godkjent arbeidskravet før ordinær eksamen, og inntil 3 nye forsøk før ny/utsatt eksamen.
En student som har brukt mer enn ett studieår mellom godkjent arbeidskrav og påberegnet eksamen, kan pålegges av fakultetet å gjenta tidligere godkjent obligatorisk arbeidskrav før studenten får gå opp til eksamen i emnet.
-
Required preliminary courses
Individuell skriftlig eksamen, 3 timer
-
Learning outcomes
Kalkulator utlevert fra høgskolen.
-
Content
Studentene leverer inn en skriftlig prosjektoppgave der formålet er at studenten viser hvordan teoretisk kunnskap om «kjønn og ledelse» kan anvendes i praksis i organisasjoner.
Prosjektoppgaven skrives individuelt eller i gruppe på inntil 3 studenter. Omfanget er 7 - 10 sider for individuelle innleveringer og 12 - 15 sider for gruppeinnleveringer. Fakultet for samfunnsfags mal for oppgaveskriving skal følges.
Dersom prosjektoppgaven ikke godkjennes, har studenten/ gruppen mulighet til å levere oppgaven på nytt èn gang innen angitt tidsfrist.
For å kunne framstille seg til eksamen, må prosjektoppgaven være godkjent.
-
Teaching and learning methods
Bestått/ikke bestått. For å bestå eksamen må studenten levere en feilfri besvarelse.
Studenten har 3 forsøk på gjennomføring av eksamen. Dersom det etter den 3. eksamen er studenter som ikke har bestått, er det mulig å søke om et 4. og siste forsøk.
-
Course requirements
Alle besvarelser vurderes av to interne sensorer
-
Assessment
Emnet gir grunnleggende kunnskap om hva kjønn betyr i organisasjoner og i ledelse. Det gir teoretisk og praktisk innsikt om hvilke holdninger, prinsipper og tiltak som fører til kjønnsbalanse i virksomheter.
Det er et økende behov i næringslivet og et krav fra politikere å ha et arbeidsliv med kjønnsbalanse i ledelse der strategiske beslutninger tas. Emnet vil bidra til å dekke kunnskapsbehovet om bedret kjønnsbalanse ut fra flere begrunnelser som at det er samfunnsansvarlig, rettferdig, effektivt eller lønnsomt.
-
Permitted exam materials and equipment
Ingen forkunnskapskrav.
-
Grading scale
Studenten skal etter å ha fullført emnet ha følgende totale læringsutbytte:
Kunnskap
Studenten har:
- kjennskap til perspektiver på kjønnsforskjeller i ledelse
- kunnskap om sammenhengen mellom kjønn, organisasjonsstruktur og lederrekruttering
- grunnleggende forståelse av organisatoriske tiltak som fremmer kjønnsbalanse i ledelse
Ferdigheter
Studenten evner
- å undersøke en organisasjons behov for kjønnsbalanse i ledelse
- å argumentere relevant og aktuelt for å oppnå kjønnsbalanse i ledelse
- å utvikle, gjennomføre og evaluere kjønnsbalanserende tiltak
- å gi råd til kvinnelige og mannlige medarbeidere som vil bidra med kjønnsbalanse i ledelse
Generell kompetanse
Studenten:
- kan forskjell på kvantitativ kjønnsbalanse og kvalitativt kjønnsmangfold
- kan ta høyde for etiske aspekter i en kjønnsbalanserende prosess
- forstår hvordan en virksomhet kan kjønnsbalansere sin ledelse
-
Examiners
Emnet gjennomføres over fire moduler á to dager. Undervisningsformen vil være forelesning, selvstudium, gruppearbeid, plenumsdiskusjoner, veiledning og pensumrelevant filmfremvisning etterfulgt av studentdebatt.
For å oppnå læringsutbyttet vil de pedagogiske virkemidlene være så praksisnære til dagens organisasjoner i arbeidslivet som mulig. Eksempler brukt i undervisningen vil være aktuelle og lett gjenkjennelige. Samtidsaktuelle kvinnelige og mannlige topp- og mellomledere, HR-direktører med ansvar for kjønnsbalanse eller som rollemodeller på hvordan karriere utvikles, vil være innledere.