EPN-V2

VAK6000 Empathic and Mindful Communication Course description

Course name in Norwegian
Empatisk og oppmerksom kommunikasjon
Weight
10.0 ECTS
Year of study
2017/2018
Course history
  • Introduction

    Formålet med emnet er å styrke studentene når det gjelder egen kommunikasjon og eget nærvær. Emnet er basert på trening og refleksjon i ikkevoldskommunikasjonsmodellen og oppmerksomt nærvær og er særlig relevant for å håndtere stress og konflikter både i arbeidslivet, i møte med brukere og i nære relasjoner.

  • Required preliminary courses

    Ingen forkunnskapskrav.

  • Learning outcomes

    Studenten skal etter å ha fullført emnet ha følgende totale læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

    Kunnskap

    Studenten har kunnskap om:

    • ikkevoldskommunikasjonsmodellen (IVK)
    • oppmerksomt nærvær
    • ikkevoldsfilosofi

    Ferdigheter

    Studenten kan:

    • anvende ikkevoldskommunikasjonsmodellen i praksis
    • reflektere kritisk over kommunikasjon som fenomen, med fokus på fredsskapende, versus konfliktskapende forhold ved kommunikasjonen
    • arbeide med eget oppmerksomt nærvær
    • anvende ikkevoldskommunikasjon i praksis, både som empati med seg selv og empati med andre

    Generell kompetanse

    Studenten kan:

    • vise forståelse for grunnleggende anerkjennelse i kommunikasjon
    • gjenkjenne ikkevoldskommunikasjon i forhold til annen kommunikasjon og se modellens muligheter og begrensninger
    • bevissthet om hva som styrker oppmerksomt nærvær
    • ha oppnådd kunnskaper om - og ferdigheter i innhenting og bruk av kilder (grunnleggende henvisnings- og sitatteknikk)
  • Teaching and learning methods

    Emnet har 6 undervisningsdager, og det anbefales at studentene selv organiserer gruppetrening mellom samlingene. Det er nødvendig med aktiv deltakelse fra hver enkelt for å bidra til egen og andres læring. Studentene må være innstilt på å arbeide med egne lærings- og utviklingsprosesser.

  • Course requirements

    For å kunne framstille seg til eksamen, må følgende arbeidskrav være oppfylt:

    • Skrive et refleksjonsnotat med basis i 12 timers trening om egen erfaring med bruk av IVK.
    • Skrive et refleksjonsnotat om oppmerksomt nærvær.
    • Delta to ganger i refleksjonsgrupper og gi tilbakemelding på andre studenters refleksjonsnotat.

    Hvert av refleksjonsnotatene har et omfang på 2-3 sider. Dersom arbeidskravene ikke er oppfylt, mister studenten retten til å framstille seg til eksamen i emnet.

  • Assessment

    Eksamen i emnet er en individuell skriftlig fordypningsoppgave. Gjennom hele studiet arbeider studentene med en oppgave med en personlig refleksjon og teoretisk fordypning i enten et tema som er relevant i forhold til ikkevoldskommunikasjon og oppmerksomt nærvær eller arbeid med sentrale begreper innenfor ikkevoldskommunikasjon og mindfulness. Oppgaven skal være på 8-10 sider og følge Fakultet for samfunnsvitenskap sin mal for oppgaveskriving. Eksamen skal normalt besvares på bokmål eller nynorsk.

  • Permitted exam materials and equipment

    Alle hjelpemidler tillatt

  • Grading scale

    Vurderingsuttrykket er bestått/ikke bestått

  • Examiners

    Det benyttes en intern og en ekstern sensor til sensurering av hver besvarelsen.

  • Target group and admission

    Målgruppe

    Målgruppen er primært folk som arbeider med mennesker i alle aldre i ulike settinger hvor kontakt og tillit er sentralt. Emnet er også relevant for folk som kort og godt ønsker å bedre sin kommunikasjon og kontakt med seg selv og andre. 3. års bachelorstudenter kan ta emnet som fordypningsemne.

    Opptakskrav

    Bachelorgrad, fortrinnsvis innen helse-, velferds- og sosialfag, pedagogikk eller tilsvarende. For rangeringsregler vises det til forskrift for opptak til studier ved Høgskolen i Oslo og Akershus.