Programplaner og emneplaner - Student
VAK6000 Empathic and Mindful Communication Course description
- Course name in Norwegian
- Empatisk og oppmerksom kommunikasjon
- Weight
- 10.0 ECTS
- Year of study
- 2017/2018
- Course history
-
- Programme description
-
Introduction
Formålet med emnet er å styrke studentene når det gjelder egen kommunikasjon og eget nærvær. Emnet er basert på trening og refleksjon i ikkevoldskommunikasjonsmodellen og oppmerksomt nærvær og er særlig relevant for å håndtere stress og konflikter både i arbeidslivet, i møte med brukere og i nære relasjoner.
-
Required preliminary courses
Ingen forkunnskapskrav.
-
Learning outcomes
Studenten skal etter å ha fullført emnet ha følgende totale læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten har kunnskap om:
- ikkevoldskommunikasjonsmodellen (IVK)
- oppmerksomt nærvær
- ikkevoldsfilosofi
Ferdigheter
Studenten kan:
- anvende ikkevoldskommunikasjonsmodellen i praksis
- reflektere kritisk over kommunikasjon som fenomen, med fokus på fredsskapende, versus konfliktskapende forhold ved kommunikasjonen
- arbeide med eget oppmerksomt nærvær
- anvende ikkevoldskommunikasjon i praksis, både som empati med seg selv og empati med andre
Generell kompetanse
Studenten kan:
- vise forståelse for grunnleggende anerkjennelse i kommunikasjon
- gjenkjenne ikkevoldskommunikasjon i forhold til annen kommunikasjon og se modellens muligheter og begrensninger
- bevissthet om hva som styrker oppmerksomt nærvær
- ha oppnådd kunnskaper om - og ferdigheter i innhenting og bruk av kilder (grunnleggende henvisnings- og sitatteknikk)
-
Teaching and learning methods
Emnet har 6 undervisningsdager, og det anbefales at studentene selv organiserer gruppetrening mellom samlingene. Det er nødvendig med aktiv deltakelse fra hver enkelt for å bidra til egen og andres læring. Studentene må være innstilt på å arbeide med egne lærings- og utviklingsprosesser.
-
Course requirements
For å kunne framstille seg til eksamen, må følgende arbeidskrav være oppfylt:
- Skrive et refleksjonsnotat med basis i 12 timers trening om egen erfaring med bruk av IVK.
- Skrive et refleksjonsnotat om oppmerksomt nærvær.
- Delta to ganger i refleksjonsgrupper og gi tilbakemelding på andre studenters refleksjonsnotat.
Hvert av refleksjonsnotatene har et omfang på 2-3 sider. Dersom arbeidskravene ikke er oppfylt, mister studenten retten til å framstille seg til eksamen i emnet.
-
Assessment
Eksamen i emnet er en individuell skriftlig fordypningsoppgave. Gjennom hele studiet arbeider studentene med en oppgave med en personlig refleksjon og teoretisk fordypning i enten et tema som er relevant i forhold til ikkevoldskommunikasjon og oppmerksomt nærvær eller arbeid med sentrale begreper innenfor ikkevoldskommunikasjon og mindfulness. Oppgaven skal være på 8-10 sider og følge Fakultet for samfunnsvitenskap sin mal for oppgaveskriving. Eksamen skal normalt besvares på bokmål eller nynorsk.
-
Permitted exam materials and equipment
Alle hjelpemidler tillatt
-
Grading scale
Vurderingsuttrykket er bestått/ikke bestått
-
Examiners
Det benyttes en intern og en ekstern sensor til sensurering av hver besvarelsen.
-
Target group and admission
Målgruppe
Målgruppen er primært folk som arbeider med mennesker i alle aldre i ulike settinger hvor kontakt og tillit er sentralt. Emnet er også relevant for folk som kort og godt ønsker å bedre sin kommunikasjon og kontakt med seg selv og andre. 3. års bachelorstudenter kan ta emnet som fordypningsemne.
Opptakskrav
Bachelorgrad, fortrinnsvis innen helse-, velferds- og sosialfag, pedagogikk eller tilsvarende. For rangeringsregler vises det til forskrift for opptak til studier ved Høgskolen i Oslo og Akershus.