Programplaner og emneplaner - Student
MAUUD4100 Academic Writing Course description
- Course name in Norwegian
- Academic Writing
- Study programme
-
Master's Degree Programme in Universal Design of ICT - part-time
- Weight
- 10.0 ECTS
- Year of study
- 2017/2018
- Programme description
- Course history
-
Introduction
Eksamensinnhold: Læringsutbyttene.
Eksamensform: Skriftlig eksamen under tilsyn, individuell, seks timer.
Sensorordning: Èn intern og èn ekstern sensor.
Vurderingsuttrykk: Gradert skala med fem trinn fra A til E for bestått og F for ikke bestått. Det gis èn samlet karakter. Begge fagområder må hver for seg være vurdert til A-E for at studenten skal bestå eksamen. Dersom studenten får karakteren F i ett av fagområdene, må hele eksamen tas på nytt.
Hjelpemidler til vurdering/eksamen
Ingen.
Pensumliste
Pensum er på totalt ca. 1200 sider.
Grønseth, R., Markestad, T., Steensæth, Y., Markestad, A. M. & De Gaust, D. (2017). Pediatri og pediatrisk sykepleie (4. utg.). Bergen: Fagbokforl. [Kap. 5 (s. 49 - 62), kap. 6 (s. 63 - 72), kap. 8 (s. 105 - 126).]
Knutstad, U. (2013). Sykepleieboken: 3: Utøvelse av klinisk sykepleie (2. utg.). Oslo: Cappelen Damm akademisk.
Wyller, V. B. (2014). Syk: mikrobiologi, patofysiologi, farmakologi og klinisk medisin: Syk 1 (3. utg.). Oslo: Cappelen Damm akademisk.
Wyller, V. B. (2014). Syk: mikrobiologi, patofysiologi, farmakologi og klinisk medisin: Syk 2 (3. utg.). Oslo: Cappelen Damm akademisk.
Pensum til SPH1410 som ligger på Fronter, i bolk
Almås, H. & Stubberud, D.-G. (2016). Sykepleie ved sykdommer og forstyrrelser i urinveier og mannlige kjønnsorganer. I H. Almås, D.-G. Stubberud, & R. Grønseth (Red.), Klinisk sykepleie: 2 (5. utg.). Oslo: Gyldendal akademisk. [Deler av kap. 18, s. 100-105].
Danielsen, A., Berntzen, H. & Almås, H. (2016). Sykepleie ved smerter. I H. Almås, D.-G. Stubberud, & R. Grønseth (Red.), Klinisk sykepleie: 1 (5. utg.). Oslo: Gyldendal akademisk. [Deler av kap. 10, s. 381 - 404].
Landfald, G. & Ytrehus, S. (2016). Sykepleie ved svikt i blodsirkulasjonen. I H. Almås, D.-G. Stubberud, & R. Grønseth (Red.), Klinisk sykepleie: 1 (5. utg.). Oslo: Gyldendal akademisk. [Deler av kap. 8, s. 281-288, 296-299].
Nordtvedt, P. & Grønseth, R. (2016). Kartlegging av akutt/kritisk sykdom ved hjelp av ABCD-prinsipper. I H. Almås, D.-G. Stubberud, & R. Grønseth (Red.), Klinisk sykepleie: 1 (5. utg.). Oslo: Gyldendal akademisk. [Deler av kap. 1, s. 28-34].
Anbefalt litteratur
Den norske Legeforening (2017). Klinisk transfusjonshåndbok . (3. utg.). [Oslo]: Norsk forening for immunologi og transfusjonsmedisin og Den norske Legeforening. Hentet fra:http://legeforeningen.no/PageFiles/285856/Tranfusjonsh%c3%a5ndboken%20010217.pdf
Grønseth, R., Markestad, T., Steensæth, Y., Markestad, A. M. & De Gaust, D. (2017). Pediatri og pediatrisk sykepleie (4. utg.). Bergen: Fagbokforl.
Haugen, J. E. (2014). Akuttmedisinsk sykepleie: Utenfor sykehus (3. utg.). Oslo: Gyldendal akademisk.
Heggdal, K. (2006). Sykepleiedokumentasjon (2. utg.). Oslo: Gyldendal akademisk. [Kap. 1 - 6]
Hellesø, R. (2015). Pasientjournalen og prinsipper i journalføring. I E. K. Grov, I. M. Holter, & K. C. Toverud (Red.), Sykepleieboken 1: Grunnleggende kunnskap i klinisk sykepleie (5. utg., s. 209 - 243). Oslo: Cappelen Damm akademisk.
Ingvaldsen, B. (2014). Væske, elektrolytter, blodgasser og infusjonsterapi (4. utg.). Oslo: Avdeling for anestesiologi, Oslo Universitetssykehus, Ullevål.
Jerpseth, H., Dahl, V., Nortvedt, P. & Halvorsen, K. (2017). Nurses¿ role and care practices in decision-making regarding artificial ventilation in late stage pulmonary disease. Nursing Ethics, 24 (7), 821-832. Hentet fra: https://bibsys-almaprimo.hosted.exlibrisgroup.com:443/HIOA:default_scope:TN_scopus2-s2.0-85033400573
Knutstad, U. (2013). Det syke mennesket i møte med helsetjenesten. I R. Knutstad (Red.), Sykepleieboken: 3: Utøvelse av klinisk sykepleie (2. utg.). Oslo: Cappelen Damm akademisk. [Kap. 1, s. 23 - 35].
NANDA & Norsk redaksjonsutvalg for klassifikasjonssystemene. (2003). NANDA sykepleiediagnoser: Definisjoner & klassifikasjon, 2001-2002 (Norsk. utg.). Oslo: Akribe.
Norsk Resuscitasjonsråd. (2015). Nye norske retningslinjer i gjenoppliving av voksne, barn og nyfødte . Hentet fra http://nrr.org/index.php/no/retningslinjer/norske-retningslinjer-2015
Norsk sykepleierforbund. (2011). Yrkesetiske retningslinjer for sykepleiere: ICNs etiske regler . Hentet frahttps://bibsys-almaprimo.hosted.exlibrisgroup.com:443/HIOA:default_scope:BIBSYS_ILS71491537420002201
Nortvedt, P. (2016). Omtanke: en innføring i sykepleiens etikk (2. utg.). Oslo: Gyldendal akademisk. [Kap. 3, s. 123 - 133 + kap. 4, 5 og 6 = 122 s.]
Olsen, L. A. (2014). Praktisk medikamentregning: Dose, styrke, mengde (4. utg.). Oslo: Cappelen Damm akademisk.
Simonsen, T., Aarbakke, J. & Lysaa, R. (2010). Illustrert farmakologi (3. utg.). Bergen: Fagbokforl.
Slettebø, Å. (2013). Sykepleie og etikk (6. utg.). Oslo: Gyldendal akademisk.[Kap. 4, s. 85 - 112]
Sortland, K., Steensæth, Y. & Gjerstad, R. (2015). Ernæring - mer enn mat og drikke (5. utg.). Bergen: Fagbokforl.
Stordalen, J. (2015). Smittevern og hygiene: Den usynlige fare (5. utg.). Bergen: Fagbokforl.
Tveiten, S., Wennick, A. & Steen, H. F. (2012). Sykepleie til barn: Familiesentrert sykepleie . Oslo: Gyldendal akademisk.
Veiledende verktøy
Var, prosedyrer og kunnskapsstoff: https://www.varhealthcare.no/var/no/tilgang-til-var/index.action
(Pensumliste ajour: 30.01.2018. Gjennomgått av Biblioteket Kjeller, kk. APA-stil.)
Learning outcomes
Innholdet i emnet er relatert til læringsutbyttene og blir ytterligere konkretisert undervisningsplanen.
Teaching and learning methods
The course is organized as a series of lectures where the central concepts are discussed. Students will solve a set of tasks that include searching and organizing literature, presenting literature reviews in both written and spoken form, and conducting peer reviews.
Coursework requirements
- An individual report documenting the literature search on a self-selected topic, including summaries of the selected articles and a statement on the relationship between the articles. Each student is expected to study a given number of articles, some in detail. The report is part of the portfolio.
- An oral presentation of individual literature search. The presentation is not subject to assessment.
Two drafts of an individually written literature report based on literature search (3000-3500 words). The drafts are part of the portfolio. Students receive individual feedback on the first draft from a peer.
Participation
There is an 80% obligatory participation in order for the student to pass this course
Assessment
Portfolio including:
- Two individual written reviews of other students' first draft of the literature reports.
- An individual reflection paper (1000-1500 words).
- A revised draft of a literature report (3000-3500 words), written individually based on comments from the peer.
A portfolio assessment provides an overall assessment awarding one grade for the whole portfolio.
Students may only appeal against the determination of the examination grade awarded for the whole portfolio.
Use of Examiners
Two internal examiners will assess the portfolio. External examiner is used periodically.
Assessment grades
For the final assessment a grading scale from A to E is used, where A denotes the highest grade, E denotes the lowest, and F denotes a fail.
Syllabus
Compulsory literature
(approx. 800 pages in total)
American Psychological Association, Publication Manual of the American Psychological Association, 6th Edition, pp. 21-40, 61-86, 87-105, 169-192, 2009.
American Psychological Association, Publication Manual of the American Psychological Association, 5th Edition, pp. 3-40, 61-69, 284-342, 2001.
Nygaard, L., Writing for Scholars: A Practical Guide to Making Sense and Being Heard, Universitetsforlaget, pp. 29-150, 2008.
Supplementary literature
Leslie Lamport, LaTeX: A Document Preparation System, 2nd Edition, Addison-Wesley, pp. 1-226, 1994.
Handouts and materials used in class.
Admission requirements
Admission requirements