Programplaner og emneplaner - Student
FKH2200 Professional Subjects 2 Course description
- Course name in Norwegian
- Profesjonsfag 2
- Weight
- 25.0 ECTS
- Year of study
- 2017/2018
- Course history
- 
                                                    
- 
    Required preliminary coursesBestått FKH1200 Profesjonsfag 1 eller tilsvarende 
- 
    Learning outcomesEtter gjennomført emne beskrives studentens kunnskap, ferdigheter og generelle kompetanse slik: Kunnskap Fagdidaktikk Studenten - har kunnskap om fagfeltets potensiale for utvikling av bærekraftige holdninger i et samfunnsetisk perspektiv
- har kunnskap om forholdet mellom læreplaner og undervisningspraksis samt teorier som problematiserer fagfeltets iboende kompleksitet
- har kunnskap om gjeldende, relevante læreplaner i grunnopplæringen
- har kunnskap om framveksten av fagdidaktisk forskning på fagfeltet med tilhørende variasjoner i valg av metoder og drøftingsperspektiv
- har fagdidaktisk profesjonskunnskap med storbyen som kontekst
- har kunnskap om den samiske kulturens posisjon og kompleksitet i fagfeltet
 Pedagogikk Studenten - har kjennskap til hvordan sentrale ideer og verdier gjennom historien har påvirket oppfatningen av oppdragelse og opplæring
- har kunnskap om prinsippet om likeverdig og tilpasset opplæring
- har kunnskap om barn og unge i vanskelige situasjoner; sosiale og emosjonelle vansker
- har kunnskap om hvordan skolen kan bidra til livsmestring og resiliens hos barn og unge
- har kunnskap om elevers rettigheter; samiske barn og ungdoms rett til opplæring ut fra opplæringsloven og gjeldende læreplaner
- har kunnskap om pedagogisk utviklings- og prosjektarbeid; metoder, problemformulering og forskningsetikk
 Ferdigheter Fagdidaktikk Studenten - kan reflektere over ulike fagdidaktiske posisjoner i et historisk perspektiv
- kan analysere og drøfte forholdet mellom læreplaners intensjon og gjennomført undervisning med referanse til relevant teori
- kan reflektere over undervisning innen fagfeltet med et bærekraftig perspektiv på demokrati, samhandling, dannelse og etikk
- kan reflektere over samfunnets behov for kompetanse innen fagfeltet i et framtidsperspektiv
- kan anvende kunnskap om urfolks kulturer, med vekt på det samiske
 Pedagogikk Studenten - kan legge til rette for et inkluderende læringsmiljø tilpasset elevers behov og læreforutsetninger
- kan sammen med kolleger og aktuelle eksterne samarbeidspartnere og gi relevant omsorg og hjelp til barn og unge i konflikt og krise
- har forutsetning for å delta i pedagogisk prosjekt- og utviklingsarbeid
- kan drøfte aktuelle forskningsetiske utfordringer
 Generell kompetanse Studenten - har evne til analytisk refleksjon over egen undervisningspraksis ut fra gjeldende læreplan, skolens verdigrunnlag og overordnede mål
- kjenner til nyere forskning på fagfeltet
- kan vurdere og fornye egen profesjonspraksis
- kan stimulere til forståelse av demokrati og til demokratisk deltakelse og treffe etisk begrunnede verdivalg
 
- 
    Teaching and learning methodsAlle sentrale aspekter ved emneområdene behandles nødvendigvis ikke i undervisningen, men skal dekkes av studenten selv gjennom pensumlitteratur, aktiv deltakelse i undervisningen og øvrig studiearbeid. Arbeidsformer veksler mellom forelesninger, ulike former for gruppe- og prosjektarbeid, praksis i skolen og selvstudium. 
- 
    Course requirementsFølgende arbeidskrav er obligatorisk og må være godkjent for å fremstille seg til eksamen: - En muntlig grupperapport knyttet til praksisopplæring i grunnskolen.
- Deltakelse med framlegg på seminarer i fagdidaktikk.
- En muntlig gruppeframlegging over et pedagogisk tema.
- En skriftlig gruppeoppgave i pedagogikk (ca. 4500 til 9000 ord). Studenter som ikke kan gjennomføre prosjektet på grunn av sykdom eller annen dokumentert gyldig årsak , har anledning til å erstatte gruppeprosjektet med en individuell prosjektoppgave (ca. 3500 til 4500 ord).
- Muntlig presentasjon av prosjektoppgaven i pedagogikk.
 
- 
    AssessmentEksamen i emnet er todelt: 1. Individuell skriftlig hjemmeeksamen over to dager Fagdidaktikk: Er knyttet til praksisopplæringen. Oppgaven skal ha et omfang på ca. 1500 til 2000 ord. Teller 40 prosent av sluttkarakter. 2. Individuell skriftlig hjemmeeksamen over tre dager Pedagogikk: Oppgaven skal ha et omfang på ca. 3500 til 6000 ord. Teller 60 prosent av sluttkarakter. Eksamen kan påklages. 
- 
    Grading scaleI forbindelse med avsluttende vurdering benyttes en karakterskala fra A til E (A er høyeste karakter og E er laveste) og F for ikke bestått. 
- 
    Examiners1. Individuell skriftlig hjemmeeksamen over to dager Vurderes av to interne sensorer. Ekstern sensor benyttes jevnlig. 2. Individuell skriftlig hjemmeeksamen over tre dager Vurderes av en intern og en ekstern sensor.