EPN-V2

BLD3320 Pedagogical Work with Children Under Three Years Old Course description

Course name in Norwegian
Pedagogisk arbeid med barn under tre år
Weight
30.0 ECTS
Year of study
2017/2018
Course history
Curriculum
FALL 2017
Schedule
  • Introduction

    Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.

  • Required preliminary courses

    Begge eksamensdeler vurderes av en intern og en ekstern sensor.

  • Learning outcomes

    Oppgaven vurderes av en intern og en ekstern sensor.

  • Content

    Innholdet i fordypningen består av fem hovedtemaer. Det flerkulturelle perspektivet, likestilling mellom kjønnene og barn med spesielle behov belyses innenfor de ulike temaene.

    1. Sosialt samspill, utvikling og læring I dette hovedtemaet skal studentene tilegne seg grunnleggende kunnskaper om små barns utvikling og relasjoner.

    • Barns utvikling de tre første leveår
    • Relasjoner mellom voksne og barn
    • Jevnaldringsrelasjoner
    • Språk, kommunikasjonsevne og sosial handlingsdyktighet
    • Tilknytningsteori relatert til arbeid i barnehager
    • Individuelle forskjeller

    2. Lek, kultur og hverdagsaktiviteter Dette hovedtemaet legger vekt på barnehagens innhold for små barn både når det gjelder kultur og hverdagsaktiviteter. Fokus på småbarns lek og små barn som kulturskapere

    • Voksnes betydninger i lek
    • Kulturformidling og estetiske aktiviteter med små barn
    • Hverdagsaktiviteter og faginnhold
    • Organisering av barnehagedagen
    • Fysisk miljø, lekemateriell og lekemiljø

    3. De voksnes roller I dette hovedtemaet skal studentene tilegne seg kompetanse som samarbeidspartnere, personalledere og pedagogisk ledere.

    • Ledelse, veiledning og utvikling av kompetanse i personalet
    • Foreldresamarbeid
    • Observasjon av samspill
    • Planlegging, tilrettelegging og vurdering av arbeid med små barn i barnehage

    4. De yngste barna i samfunnet og storbyen I dette hovedtemaet skal studentene tilegne seg innsikt i familiers og små barns vilkår i samfunnet.

    • Familien og små barns plass i samfunnet
    • Tiltak for små barn og småbarnsfamilier
    • Offentlig og politisk debatt som angår vilkårene for små barn og deres familier
    • Små barns medvirkning i barnehagen
    • Små barn og etikk

    5. Ulike barnehageformer I dette hovedtemaet skal studentene få kunnskaper om ulike måter å organisere barnehagetilbud for små barn.

    • Ulike barnehagetilbud for små barn
    • Tilrettelegging for små barn i ulike gruppetyper og barnehageformer
  • Teaching and learning methods

    Innholdet i emnet består av følgende hovedtemaer:

    Hovedtema 1: Praktisk musikkarbeid

    I dette hovedtema skal studentene videreutvikle sin praktiske musikkfaglige kompetanse, sine ferdigheter i musikalsk ledelse og samspill og sitt personlige musikalske uttrykk.

    • Dans/bevegelse: Undervisningen tar sikte pa- a- gi studentene mulighet til a- oppleve, uttrykke og metodisk tilrettelegge musikk for barn gjennom bruk av kroppen i sang- og bevegelsesleker og i folkedanser fra ulike land.
    • Kor: Korsangen tar sikte pa- a- dyktiggjøre studentene i a- bruke stemmen i flerstemt sang og oppøve evnen til a- fungere i en stemmegruppe som en del av en større musikalsk helhet. Gjennom korsang trenes studentenes gehør samt den klanglige og musikalske bevisstheten. Repertoaret vil, som i de fleste andre delomra-dene, vise en sjangermessig og kulturell bredde. Innøvingsmetoden er i stor grad gehørsbasert.
    • Vokal tradisjonsmusikk: Undervisningen tar sikte pa-, gjennom muntlig overlevering, a- gi studentene et bredt og allsidig sangrepertoar knyttet til vokal tradisjonsmusikk.
    • Spill: Studentene fa-r enkel innføring i et av akkordinstrumentene gitar eller ukulele
    • Samspill og arrangering: Studentene får øving i improvisasjon, akkompagnement og å spille etter noter, samt lage enkle, metodisk tilrettelagte komposisjoner og arrangementer. Planlegging, tilrettelegging og gjennomføring av konserter inngår også i dette emnet.
    • Rytmikk: Undervisningen legger vekt på å bevisstgjøre og utvikle studentenes rytmiske forståelse gjennom bevegelse, stemme og spill.

    Hovedtema 2: Musikkpedagogikk, musikkteori og ledelse

    • Teori og hørelære : Det gis undervisning i enkel note-, rytme-, akkord- og hørelære.
    • Musikkpedagogikk/musikkmetodikk : Musikkfaglige og musikkpedagogiske kunnskaper i praktisk og pedagogisk arbeid i barnehagen. Musikalsk formidling og kommunikasjon med barn og personale i et mangfoldig samfunn
    • Ulike arenaer for musikk i barnehagen og aktiviserende formidling egnet for samspill med barn
    • Veiledning og ledelse i barnehagen som understøtter emnet «Musikk, samspill og ledelse»
    • Diskusjoner og refleksjoner om didaktisk tenkning, musikkpedagogiske og metodiske retninger, musikkorientering og lyttemetodikk, musikalsk kodefortrolighet, musikalitet, kreativitet og improvisasjon.
    • Barn og personalets ulike erfaring, kultur og tilhørighet som ramme for «musikk, samspill og ledelse» i barnehagen
  • Course requirements

    Emnet omfatter tre hovedtema: jødedom, kristendom, islam. I tråd med vektleggingen på skolefaget i trinn 1-7, legger studiefaget opp til en systematisk, aktuell og praktisk tilnærming, der man særlig ser på arbeidet i skolen med fortellinger, høytider, etikk, estetikk og på ulike former for religions- og livssynsutøvelse.

    I forbindelse med praksis skal studenten særlig arbeide med evaluering av digitale ressurser og andre læremidler, begynneropplæring og hjem - skolesamarbeid og med utvikling av en tolerant lærings- og klasseromkultur.

    Studentene skal bli kjent med sentral forsking i fagets didaktikk og i relevante fagemner, særlig i spørsmål knyttet til tidlig utvikling hos barn når det gjelder religion, livssyn og etikk, og med de kulturelle forhold som ungdom i dag vokser opp under og som er avgjørende for danningsprosessen deres.

    Arbeidet med de grunnleggende ferdighetene er i hovedsak knyttet til utvikling av muntlige og skriftlige ferdigheter med vekt på arbeid med fortellingsstoff.

  • Assessment

    Avsluttende vurdering gjennomføres i vårsemesteret og består av to deler:

    • Individuell skriftlig hjemmeeksamen over fire dager. Omfang: 3000 ord +/- 10 %.
    • Individuell muntlig eksamen med omfang om lag 20 minutter.

    Hver del vektes 50/50. Begge deler må være bestått for å få samlet karakter.

    Vurderingskriterier

    • A: Fremragende. Kandidaten viser en særlig god evne til selvstendig bruk av kunnskap i forhold til de ulike kompetanseområdene. Det betyr at kandidaten viser særlig god fagforståelse, selvstendig refleksjon og originalitet. Kandidaten har et høyt faglig og profesjonsetisk refleksjonsnivå i arbeid med problemstillinger fra fagfeltet.
    • B: Meget god. Kandidaten viser en meget god evne til selvstendig bruk av kunnskap i forhold til de ulike kompetanseområdene. Det betyr at kandidaten viser meget god fagforståelse og selvstendig
    • refleksjon. Kandidaten har et meget godt faglig og profesjonsetisk refleksjonsnivå i arbeid med problemstillinger fra fagfeltene.
    • C: God. Kandidaten viser en god evne til selvstendig bruk av kunnskap i forhold til de ulike kompetanseområdene. Det betyr at kandidaten viser god faglig forståelse. Kandidaten har et godt faglig og profesjonsetisk refleksjonsnivå i arbeid med problemstillinger fra fagfeltene.
    • D: Nokså god. Kandidaten viser en begrenset evne til selvstendig bruk av kunnskap i forhold til de ulike kompetanseområdene. Det betyr at kandidaten kan referere til kunnskapsfeltet, men har liten sammenhengende fagforståelse. Kandidaten viser en begrenset faglig og profesjonsetisk refleksjon i arbeid med problemstillinger fra fagfeltene.
    • E: Tilstrekkelig. Kandidaten viser en meget begrenset evne til selvstendig bruk av kunnskap i forhold til de ulike kompetanseområdene. Det vil si at kandidaten tilfredsstiller minimumskrav til kunnskapsoversikt og sammenhengende fagforståelse. Den faglige og profesjonsetisk refleksjon er lav i forhold til arbeid med problemstillinger fra feltet.
    • F: Ikke bestått. Kandidaten viser utilstrekkelige evne til bruk av kunnskap i forhold til de ulike kompetanseområdene. Det vil si at kandidaten ikke tilfredsstiller minimumskravene til kunnskapsoversikt og fagforståelse. Kandidaten har manglende profesjonsetisk refleksjon.

    Ny/utsatt eksamen

    Skriftlig hjemmeeksamen og muntlig eksamen gjennomføres som ved ordinær eksamen. Det gis ny oppgave til ny og utsatt hjemmeeksamen.

    Studentens rettigheter og plikter ved ny/utsatt eksamen framgår av forskrift om studier og eksamen ved Høgskolen i Oslo og Akershus. Studenter er selv ansvarlige for å melde seg opp

  • Grading scale

    Karakterskala:A-F.

  • Examiners

    Eksamen vurderes av intern og ekstern sensor.