EPN-V2

BALH3000 Organizational Behavior and Leadership Course description

Course name in Norwegian
Organizational Behavior and Leadership
Weight
10.0 ECTS
Year of study
2019/2020
Course history
Curriculum
FALL 2019
Schedule
  • Introduction

    How and why do individual employees and groups of employees behave the way they do within an organizational setting? How do leaders achieve the best outcomes for their organizations? Organizational behavior and leadership theories address these questions and their possible answers from different angles. Such theories aim to understand, explain and improve attitudes of individuals and groups in organizations. This understanding is important for the facilitation of positive individual, group, and organizational functioning, success and competitive advantage. This course addresses these issues and is an introduction to psychological theory in an occupational perspective.

    Students who participate in this course will acquire knowledge about how different psychological factors affect human behavior in organizations. An overview of contemporary research based knowledge and the most important topics, concepts, and contributions within this field is provided.

  • Required preliminary courses

    None.

  • Learning outcomes

    Det blir lagt til rette for å inkludere internasjonale perspektiver gjennom hele studiet ved bl.a. å gi studentene innsikt i internasjonal yrkesopplæring og bruk av engelskspråklig litteratur. Dette er viktig for å gi et internasjonalt perspektiv på yrkesfaglærerutdanningen. Utdanningen gir et internasjonalt fokus blant annet gjennom bruk av relevant og komparativ internasjonal forskning, faglitteratur og nettressurser.

    Videre blir det lagt til rette for at deler av utdanningen kan tas i utlandet gjennom de internasjonale samarbeidsavtalene lærerutdanningen har etablert. Dette gjelder 5. semester som er spesielt tilrettelagt for utveksling, men det er også muligheter for utveksling i de andre semestrene avhengig av hvilken studieretning studenten går på. I det 5. semesteret, det internasjonale semesteret, er også tilrettelagt for å ta imot innreisende studenter, og da vil undervisningen bli gjennomført på engelsk. I det internasjonale semesteret vil det i undervisningen bli lagt til rette for et internasjonalt perspektiv på yrkesutøvelse, yrkesopplæring og yrkesfagutdanning. Dette innebærer at studentene får innsikt i internasjonal yrkesopplæring, og bruk av internasjonal litteratur.

  • Teaching and learning methods

    I løpet av studiet skal studentene dokumentere ulike arbeidskrav som beskrives i emneplanene. Arbeidskravene er både knyttet til læringsfellesskapet på samlinger, pedagogisk praksis i skolen og yrkesfaglig praksis i bedrift. Arbeidskravene skal videreutvikle studentenes yrkesfaglige kompetanse og evne til å reflektere over egen undervisning og sentrale problemstillinger som er relevante for læreryrket. Studiet legger stor vekt på at studentene utvikler evne til å være aktive deltakere i utviklingsarbeid i fellesskap med andre.

    Arbeidskrav kan dokumenteres skriftlig, muntlig eller ved andre dokumentasjonsformer (for eksempel film, multimodale tekster o.l.) og skal være levert/utført innen fastsatt(e) frist(er). Gyldig fravær dokumentert med for eksempel sykemelding, gir ikke fritak for å innfri arbeidskrav. Studenter som på grunn av sykdom eller annen dokumentert gyldig årsak ikke leverer/utfører arbeidskrav innen fristen, kan få forlenget frist. Ny frist for å innfri arbeidskrav avtales i hvert enkelt tilfelle med den aktuelle faglæreren.

    Arbeidskrav vurderes til «Godkjent» eller «Ikke godkjent». Studenter som leverer/utfører arbeidskrav innen fristen, men som får vurderingen «Ikke godkjent», har anledning til én ny innlevering/utførelse. Studenten må da selv avtale ny innlevering av det aktuelle arbeidskravet med faglærer. Studenter som ikke leverer/utfører arbeidskrav innen fristen og som ikke har dokumentert gyldig årsak, får ingen nye forsøk. Alle arbeidskrav som er synliggjort i emnebeskrivelsen må være godkjent før eksamen kan gjennomføres.

    Nærmere informasjon om arbeidskrav finnes i den enkelte emneplan.

    Obligatorisk tilstedeværelse

    Yrkesfaglærerutdanningen krever at studentene er aktive deltakere på alle organiserte opplæringsaktiviteter og at de bidrar med sine refleksjoner og erfaringer i det læringsfellesskapet klassen utgjør. Studenter med mer enn 20% fravær fra alle organiserte opplæringsaktiviteter i et emne får ikke avlegge eksamen. Gyldig fravær, dokumentert med for eksempel sykmelding, gir ikke fritak for kravet om deltakelse. Gyldig fravær kan kompenseres etter nærmere avtale med, og vurdering av faglærer/emneansvarlig.

    Det er krav om 100 % tilstedeværelse i alle praksisperioder. Ved fravær må dagene tas igjen etter avtale med praksissted og emneansvarlig/praksisseksjonen ved LUI.

  • Course requirements

    Bestemmelser om eksamen er gitt i forskrift om studier og eksamen ved OsloMet.

    På de eksamener der det benyttes to interne sensorer, skal tilsynssensor evaluere vurderings-/eksamensordningen på emnet minst en gang i løpet av tilsynssensors fungeringsperiode på tre år, jf. retningslinjer for oppnevning og bruk av sensorer ved OsloMet. Se nærmere omtale av bruk av sensorer i den enkelte emneplan.

    Oversikt over vurderingsordninger

    Første semester, emne 1: Profesjon- og yrkesfag i et opplæringsperspektiv – 30 stp

    Vurderingsform: Muntlig presentasjon, Individuell/gruppe*

    Vurderingsuttrykk: Bestått / Ikke bestått

    Andre semester, emne 2: Yrkesfaglige kjerneelementer og ledelse av læringsprosesser – 30 stp

    Vurderingsform: Prosjekt Individuell/gruppe*

    Vurderingsuttrykk: Bestått / Ikke bestått

    Tredje semester, emne 3: Yrkesrelevant og tilpasset opplæring – 30 stp

    Vurderingsform: Indviduell prosjekteksamen

    Vurderingsuttrykk: A - F

    Fjerde semester, emne 4: Ungdomskultur, kjønn og mangfold – 30 stp

    Vurderingsform: Individuell praktisk-muntlig

    Vurderingsuttrykk: A - F

    Femte semester, emne 5: Faglig fordypning i et skole-, yrkes- og samfunnsperspektiv – 30 stp

    Vurderingsform: Individuell prosjekteksamen

    Vurderingsuttrykk: A - F

    Sjette semester, emne 6: Helhetlig yrkesfaglærer­kompetanse – bacheloroppgave – 30 stp

    Vurderingsform: Eksamen består av to deler:

    Del 1: Bacheloroppgave, gruppe, eventuelt individuelt *

    Del 2: Individuell muntlig presentasjon *

    Vurderingsuttrykk:

    Del 1: A - F (teller 40 %)

    Del 2: A - F (teller 60 %)

    *Se den enkelte emneplan for hva som gjelder de ulike studieretningene.

  • Assessment

    Programplanen er godkjent av Utdanningsutvalget LUI 25.09.2019

  • Permitted exam materials and equipment

    Bilingual dictionary

  • Grading scale

    A grade scale with five grades from A to E for pass and F for fail is used as the assessment form.

  • Examiners

    An internal examiner will assess all the exam papers. An external examiner will assess a selection of at least 25% of the exam papers. An external examiner will also be used when there is doubt about whether an exam paper should be awarded a pass grade. The grades awarded to exam papers assessed by the external and internal examiner will be used to determine the level of all exam papers.

  • Course contact person

    Christina Nerstad