EPN-V2

ØABED4700 Strategic Risk Management Course description

Course name in Norwegian
Strategisk risikostyring
Weight
10.0 ECTS
Year of study
2017/2018
Course history
Curriculum
FALL 2017
Schedule
  • Introduction

    Hovedtemaet for kurset er å forstå de viktigste risikoer bedrifter i forskjellige bransjer møter og å vurdere hvordan disse bør modelleres. Kurset vil skille seg fra andre kurs i risikostyring ved at de statistiske verktøyene som anvendes holdes på et relativt enkelt nivå. Til gjengjeld legges det mer fokus på praktiske anvendelser.

  • Recommended preliminary courses

    Finansielle markeder og Finansiell Økonometri.

  • Required preliminary courses

    Ingen info

  • Learning outcomes

    Kunnskap

    Studentene skal

    • Forstå risikotaking som en strategisk aktivitet for bedrifter, både for finansinstitusjoner og andre bedrifter
    • Forstå hva en enkel VaR-modell er, hvordan den bygges opp og hvordan den kalibreres
    • Kjenne til ulike statistiske teknikker for å raffinere modellen
    • Forstå hvordan VaR-modeller kan bygges opp og anvendes i ulike bransjer
    • Kjenne til fordeler og ulemper ved ulike teknikker for å redusere risiko

    Ferdigheter

    Studentene skal kunne

    • Lage risikomodeller for anvendelser i forskjellige bransjer
    • Kalibrere modeller til å passe til forskjellige markeder og markedsbilder
    • Bruke risikomodeller som støtte for å ta strategiske beslutninger for bedrifter
    • Anvende risikomodeller under tidspress og gi konkrete råd basert på disse
  • Content

    • Risiko i forskjellige markeder.
    • Oppbygning av Value-at-Risk-modeller.
    • Programmering og kalibrering av Value-at-Risk-modeller.
    • Anvendelse av risikoberegninger for f.eks. hedging, investeringsstrategi, forsikring og andre formål.

  • Teaching and learning methods

    For at studentene skal oppøve analytisk trening, er det behov for mye praktisk øvelse. Lærestoffet presenteres gjennom ordinære forelesninger, gjesteforelesninger, gruppearbeid og diskusjoner i forbindelse med case-oppgaver. Det brukes følgende dataverktøy: Excel, programmering i R eller Visual Basic, Powerpoint eller andre presentasjonsverktøy.

  • Course requirements

    Individuell hjemmeoppgave (hovedsakelig basert på programmering og bruk av regneark) som må være godkjent for å kunne ta eksamen i emnet. Dersom oppgaven ikke blir godkjent, gis det anledning til å levere ny eller forbedret versjon én gang. Faglærer gir nærmere beskjed om frister.

  • Assessment

    Mappeevaluering bestående av:

    Tre case-oppgaver som løses i grupper (teller 60 prosent av karakteren) og en todagers simuleringsøvelse i grupper der studentene evalueres på muntlige presentasjoner underveis og innlevert materiale (teller 40 prosent av karakteren).

    Alle elementer må bestås for å bestå emnet. Ved karakter F på en av case-oppgavene gis det anledning til å levere denne delen på nytt for ny bedømmelse til ny/utsatt eksamen. Dersom studenten er syk, gis det anledning til å ta den/de aktuelle case-oppgavene ved ny/utsatt eksamen. Dersom simuleringsøvelsen ikke bestås eller studenten er syk på denne, gis det anledning til å levere en skriftlig rapport basert på samme case ved ny/utsatt eksamen. Studenter som skal ta opp eksamen etter ny/utsatt eksamen, må ta hele mappen på nytt.

  • Grading scale

    I karaktersetting benyttes graderte karakterer med fem trinn fra A-E for bestått og F for ikke bestått.

  • Examiners

    Karakter settes av ekstern og intern sensor. Ekstern sensor vil få tilgang til case-oppgaver, innlevert materiale i simuleringsøvelsen og forelesers notater fra muntlige presentasjoner. Ved klage vil klagesensor få adgang til samme materiale.