Kunsten å lære - fra to KÅL-hoder. Workshop for lærere og lærerstudenter

Hendelseskalender

Kunsten å lære - fra to KÅL-hoder. Workshop for lærere og lærerstudenter

Hva skjer egentlig i hjernen til elever som får kunst og kultur som læringsform på skolen? Hvordan kan kunst brukes som inngang til læring i andre fag? Hva synes elever, lærere og foreldre om denne måten å jobbe på?

Date/Time

Location

Pilestredet 32 (P32), Prøvesal 2.

Kunsten å lære (KÅL) er et internasjonalt kunst-, skoleutviklings- og forskningsprosjekt som opprinnelig varte fra 2021–2024. Prosjektet undersøkte hvordan kunst kan fungere som en inngang til læring i skolen.

Gjennom spesialdesignede undervisningsopplegg, samarbeidet lærere og kunstnere om å gi elevene kunst og kulturaktiviteter som en integrert del av andre fag – og som en naturlig del av livet i skolen over en toårsperiode.

Gjennom eksempler fra klasserommet, prosjektets forskning og egen praksis, får du et innblikk i hvordan lærere og kunstnere samarbeider om å gjøre kunst til en naturlig del av skolehverdagen.

Workshopen ledes av en kunstner og en lærer som har samarbeidet siden prosjektets oppstart, Malin Kathrine Vik og Ida Norstrand Veskje. Deltakerne får møte prosjektet, forskningen og metodikken – og oppleve Kunsten å lære i praksis. 

Kunsten å lære har utviklet seg gjennom flere år – fra et lite pilotprosjekt i 2016 til en etablert metodikk med kunstfaglige, skoleutviklende og pedagogiske mål, basert på et bredt forskningsgrunnlag. Den nyeste videreføringen, SPISSKÅL (2025–2028), eies av Lillehammer kommune og Søre Ål skole, med støtte fra Sparebankstiftelsen DNB.

Malin Kathrine Vik er utdannet lektor i drama- og teaterkommunikasjon ved OsloMet. Hun har jobbet som kunstner i prosjektene Kunsten å lære (KÅL) (2021–2023) og NYKÅL (2023–2025), og er nå ansatt som huskunstner i prosjektet SPISSKÅL (2025–2028) ved Søre Ål barneskole, Lillehammer kommune.

Ida Nordstrand Veskje er utdannet adjunkt ved Universitetet i Innlandet og jobber som kontaktlærer ved Søre Ål skole. Hun har deltatt i Kunsten å lære (KÅL) siden prosjektets oppstart, fungert som koordinator for NYKÅL (2023–2025), og er nå prosjektleder for SPISSKÅL (2025–2028).

Siden 2021 har de to stått sammen i "Kunsten å lære", der de kombinerer kunstnerisk og pedagogisk erfaring for å berike skolens arbeid med kunst og kultur.

Workshopene er gratis og åpne for alle, men krever påmelding.

Arrangementet er en del av 150-årsjubileet til Institutt for estetiske fag. Se hele jubileumsprogrammet her (oslomet.no).