Tillitsvalgt student
Gratulerer med et viktig verv på OsloMet. Her følger viktig og nyttig informasjon som du trenger i vervet ditt. Det første du må gjøre som tillitsvalgt er å registrere deg her:
Hver høst arrangeres Tillitsvalgtkonferanse hvor du lærer alt det grunnleggende som trengs i vervet ditt.
Verktøykassen er et hjelpemiddel for deg som er klassetillitsvalgt. Her finner du tips og triks til hvordan du kan løse eventuelle utfordringer du opplever i vervet ditt. Husk at et finnes flere måter å løse utfordringene på.
-
Forventninger til tillitsvalgt
Hva forventes av en tillitsvalgt?
- Snakk med studentene i klassen, hva er de opptatt av?
- Ta opp saker og informere din klasse
- Snakke på vegne av klassen
- Følg opp arbeid med utdanningskvalitet, be om resultater og møter, informere klassen.
- Bidra til et godt sosialt miljø
- Tillitsvalgt i klassen er medlem av Studentrådet (på instituttnivå)
- Vær saklig
Du er klassens kontakt overfor
- Faglærer, emneansvarlig, faglig og administrativ ledelse på institutt og fakultet
- Studentenes fakultetsråd
- Studentparlamentet
Hvilke saker kan dukke opp?
- Spesifikke for sitt studium
- Faglig
- F.eks. timeplaner, pensum, forelesere, utdanningskvalitet, læringsmiljø
-
Rolle og ansvar for tillitsvalgt i klassen
- Samarbeide med emneansvarlig om planlegging,valg av evalueringsmetode, gjennomføring og oppsummering fra emneevalueringer.
- Informere klassen om innholdet i emnerapportene.
- Avtale gjennomføring av "klassens time" o.l.
- Er det mangler i emnerapporten i forhold til de tilbakemeldinger studenten ga? Kommenter dette i eget felt i rapporten.
- Har studentene klager på undervisning og veiledning som ikke blir fulgt opp? Send en skriftlig klage, se retningslinjer for håndtering av klager på undervisning og veiledning.
-
Utdanningskvalitet og studentenes ansvar og rolle
-
Saksgang og regler
- Løs sakene på lavest mulig nivå (gå for eksempel direkte til faglærer).
- Bruk de tillitsvalgte på det nivået som saken gjelder.
- Følg tjenestevei hvis saken ikke kan løses på laveste nivå. Som oftest vil det si neste overordnede. Kjenner dere ikke tjenesteveien, ta kontakt med Studentenes fakultetsråd (studentråd) eller Studentparlamentet.
- Dokumenter saken best mulig. Saklighet er en absolutt nødvendighet.
-
Verktøy for å jobbe med/løse saker
- Emne, fag- og studieplaner er ”BIBELEN” for tillitsvalgte som jobber med faglige spørsmål.
- Ta uformell kontakt med den/de det gjelder (også ansatte/ledelse) før en sender en sak den formelle tjenesteveien. I en god dialog løses to av tre saker før de blir formelle saker. Spør gjerne Studentenes fakultetsråd, eller Studentparlamentet.
- Rammen for all aktivitet på universitetet er universitets- og høgskoleloven.