EPN-V2

Kunnskap om ekstremisme og radikalisering Programplan

Engelsk programnavn
Extremism and Radicalisation Processes
Gjelder fra
2023 HØST
Studiepoeng
15 studiepoeng
Varighet
1 semester
Programhistorikk

Innledning

Det vises til forskrift om opptak til studier ved Høgskolen i Oslo og Akershus.

Det generelle grunnlaget for opptak er minst fullført og bestått ett av følgende:

  • Treårig allmennlærerutdanning
  • Bachelorgrad innenfor grunnskolerettet lærerutdanning eller tilsvarende utdanning
  • Cand. mag.-grad fra universitet eller høgskole
  • Annen formelt godkjent, relevant, likeverdig utdanning

Uavhengig av opptaksgrunnlag stilles det krav om en fordypning på samlet minst 60 studiepoeng i minst ett av fagene engelsk, kroppsøving, matematikk, musikk, naturfag, norsk, pedagogikk, RLE eller samfunnsfag. Det kreves dokumentert at fagdidaktikk inngår. I utlysningen for det enkelte opptaksår kan fakultetet begrense søkningen til nærmere bestemte fag.

Fordypningskravet danner grunnlaget for videre fordypning i masterstudiet. Alle søkere må oppgi hvilket 60-poengsfag en vil fordype seg videre i. For fagfordypningen Begynneropplæring i masterstudiet kreves minst 30 studiepoeng i både norsk og matematikk og 60 studiepoeng i ett av disse to fagene. Fordypningen i norsk kan eventuelt bestå av 30 studiepoeng norsk + 30 studiepoeng i lesing/skriving, og for matematikk 30 studiepoeng matematikk + 30 studiepoeng regning. I spesielle tilfeller kan en student etter søknad endre valg av fordypning etter påbegynt studium dersom øvrige krav er innfridd.

Kvoter

  • Kvote 1: 25 % av plassene er forbeholdt søkere som kun konkurrerer med karakterpoeng. Det gis ikke tilleggspoeng.
  • Kvote 2: Det gis tilleggspoeng i tillegg til karakterpoeng.
  • Kvote 3: Inntil 20 % av studieplassene kan tildeles søkere som ikke kan poengberegnes. Se forskriften for nærmere detaljer.

Rangering

Tilleggspoeng i kvote 2 gis på følgende grunnlag: Relevant praksis utover opptaksgrunnlaget. Praksis må være opparbeidet etter endt grunnutdanning. Stillingsforholdet må tilsvare minst en halv stilling i ett år eller en hel stilling i et halvt år for å telle ved beregningen av godkjent praksis. Det gis 0,5 poeng pr. halvår i inntil 2 år. Relevant praksis er undervisningspraksis fra skoleverket. Det gis ikke poeng for tilleggsutdanning utover opptaksgrunnlaget. Ved poenglikhet skal underrepresentert kjønn prioriteres. For øvrig rangeres eldre søkere foran yngre.

Igangsetting av fordypningsfagene forutsetter tilstrekkelig antall søkere.

Øvrig informasjon

Etter fullført studium har kandidaten følgende faglige, fagdidaktiske, didaktiske og forskningsmessige læringsutbytte innen skolerettet utdanningsvitenskap med relevans for grunnopplæring definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Kandidaten

  • har fordypet kunnskap på sitt fagfelt med klar relevans for grunnopplæringen
  • behersker relevant vitenskapsteori og metodologi innen skolerettet utdanningsvitenskap
  • har teoretisk og empirisk innsikt i generelle utdanningsvitenskapelige problemstillinger
  • har kunnskap om og kan vurdere kritisk og forskningsmessig sitt fagfelts kunnskapsgrunnlag

Ferdigheter

Kandidaten

  • kan bidra til utvikling av ny forskningsbasert kunnskap innen sitt fagfelt
  • kan gjøre forskningsmessige studier av faglig relevante sammenhenger innen feltet
  • kan håndtere fagspørsmål på en faglig og forskningsmessig forsvarlig måte
  • kan gi faglig kompetente skriftlige og muntlige redegjørelser på sitt fagfelt

Generell kompetanse

Kandidaten

  • kan bidra kunnskapsmessig til fagutvikling på sitt fagfelt innen grunnopplæring
  • kan diagnostisere behov for ny kunnskap som er relevant for skolerettet utdanningsvitenskap
  • kan formidle egen og andres forskning skriftlig og muntlig på en faglig forsvarlig måte
  • kan bruke sin kunnskap med faglig integritet og etisk bevissthet