EPN-V2

Trafikkopplæring i skolen Programplan

Engelsk programnavn
Basic Driving Training in Public Schools
Gjelder fra
2025 HØST
Studiepoeng
15 studiepoeng
Varighet
1 semester
Programhistorikk

Innledning

Se emneplan under for beskrivelse av studieinnhold.

Målgruppe

Målgruppen for studiet er primært pedagoger på ungdomstrinnet som underviser eller ønsker å undervise i valgfaget trafikk, og personer som til daglig jobber med trafikkopplæring. Det forutsettes at studentene kan gjennomføre arbeidskrav på egen eller annen egnet arbeidsplass.

Opptakskrav

Personer som har godkjenning som trafikklærer, pedagogisk utdanning som tilsvarer kravene til lærere i offentlig skoleverk og førerrett i klasse B.

Læringsutbytte

Studiet skal bidra til videreutvikling av studentenes kompetanse i å planlegge, gjennomføre, begrunne og vurdere relevant opplæring i trafikk med hovedvekt på mennesket i trafikken, risiko og trafikksikkerhet i henhold til Kunnskapsløftet. Den nye læreplanen i valgfaget er bygd opp rundt følgende kjerneelementer i faget: 1. Samhandling i trafikken, 2. Ansvar og risikoforståelse, og 3 Folkehelse og miljø. Å utforme tverrfaglige undervisningsopplegg med tanke på å oppdage sammenhengene mellom spesifikk trafikal atferd og trafikksikkerhet vil være sentralt i studiet. Kompetanse om ungdommers vilje og evne til å forstå risiko, ta trygge valg og følge trafikkregler vil stå sentralt. Mange skoler tilbyr trafikalt grunnkurs som en integrert del av faget. Studiet vil vektlegge hvordan undervisningen kan legges opp slik at elementer fra læreplanen med trafikalt grunnkurs gjennomsyrer opplæringen. Målet er å utdanne lærere som kan lede arbeidet med å sette elevene i stand til å ta mer bevisste valg i trafikken, basert på kunnskap og erfaring.

Etter fullført studium har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten kan:

  • gjøre rede for læreplanen for valgfaget trafikk, tverrfaglige temaer og kjerneelementene i faget, inkludert inngående kunnskap om det Trafikale grunnkurset.
  • ha en oversikt over aktuelle deler av vegtrafikklovgivningen
  • kjenne til hovedtrekkene i Nasjonal tiltaksplan for trafikksikkerhet på veg og hvordan trafikksikkerhetsarbeidet organiseres
  • gjengi hovedtrekk i ulykkesbildet hvor barn og ungdom er involvert og kunne beskrive viktige forebyggende tiltak
  • ha kunnskap om ungdom og risikoforståelse.
  • ha kunnskap om hvordan gode undervisningsopplegg kan utvikles og brukes i undervisningen.
  • ha oversikt over fagstoff som er relevant i arbeidet med faget.

Ferdigheter

Studenten kan:

  • lage en lokal læreplan for undervisning i valgfaget trafikk og Trafikalt grunnkurs
  • planlegge, gjennomføre og evaluere undervisning innen fagområdet trafikk
  • demonstrere og gjennomføre øvelser i Trafikalt grunnkurs som er i samsvar med læreplanen
  • anvende arbeidsmåter og læringsressurser i undervisningen som er i samsvar med læreplanen i valgfaget trafikk
  • tilrettelegge for samarbeid med lokale aktører, som for eksempel Statens vegvesen, Trygg Trafikk og lokale trafikkskoler
  • tilrettelegge for samarbeid med foresatte for å bevisstgjøre betydningen av øvelseskjøring og mengdetrening som et viktig trafikksikkerhetstiltak

Generell kompetanse

Studenten kan:

  • ivareta god kommunikasjon med andre innen fagområdet og delta i diskusjoner om utvikling av god praksis
  • reflektere over sentrale trekk ved mennesket i trafikken; sanseapparat, oppmerksomhet, utviklingstrekk, gruppedynamikk, kjøreprosess og risikoområder i trafikken

Innhold og oppbygging

Studiet er organisert som et samlingsbasert og nettbasert deltidsstudium over ett semester, med studieoppgaver mellom samlingene. Studiet er bygget opp rundt følgende kompetanseområder:

1) Personlig og sosial kompetanse

  • selvinnsikt og kommunikasjon
  • oppmerksomhet på seg selv og andre
  • være en god rollemodell

2) Trafikkfaglig kompetanse knyttet til læreplanens kjerneelementer: Samhandling i trafikken

  • ansvar og risikoforståelse
  • folkehelse og miljø

Andre temaer:

  • førstehjelp og tiltak ved ulykke
  • barn, oppmerksomhet og sykling - en opplæringsmodell med betydning for trafikk
  • trafikal kompetanse
  • vegtrafikkloven med skilt- og trafikkregler
  • trafikkpsykologi
  • kjøring i mørket med demonstrasjon av viktige faktorer
  • øvelseskjøring og mengdetrening

3) Trafikkpedagogisk og -didaktisk kompetanse

  • analyse av læreplanenes mål, innhold, arbeidsmåte og vurdering
  • begrunnelse, innhold og oppbygging av lokal læreplan for valgfaget trafikk
  • refleksjon rundt egne og andres arbeidsmåter
  • undervisningsplanlegging
Valgfritt emne Løper over flere semestre

1. studieår

1. semester

Arbeids- og undervisningsformer

Studiet er prosessorientert og erfaringsbasert. Følgende prinsipper ligger til grunn for valg av arbeidsformer og organisering av innhold:

Praksis- og problemorientert: Utgangspunktet i studiet er utfordringer og oppgaver i undervisningen som faglærer i trafikk. Det betyr at praktisk lærerarbeid og refleksjon har en sentral plass i studiet. Studenten skal lære gjennom å arbeide med relevante og virkelighetsnære problemer og situasjoner.

Opplevelsesorientering: Studenten skal gjennom øvelser og erfaringer gi uttrykk for sine følelser og tanker i ulike situasjoner. De skal også tilrettelegge for slike læringsprosesser hos sine elever.

Erfaringslæring: Gjennom å planlegge, prøve ut og reflektere over egen praksis, vil studentene øke bevisstheten og handlingsregister i ulike opplæringssituasjoner.

Studentmedvirkning: Studenten utarbeider mål og planer for egen læring.

Tverrfaglig: Trafikk er et tverrfaglig fagområde. Mange tema kan nyttes i andre undervisningsfag, blant annet matematikk, naturfag, samfunnsfag, kroppsøving og KRLE.

Studiet er organisert ved:

  • nettbaserte undervisningsøkter
  • fellessamlinger på universitetet
  • øvelser og gruppebasert samarbeid på nett og fysisk
  • nettbasert samhandling
  • individuelt studiearbeid
  • observasjoner og refleksjoner i eget arbeid

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

Retten til å avlegge eksamen forutsetter godkjente arbeidskrav og deltakelse i bestemte faglige aktiviteter. Se nærmere informasjon i emneplanen.

Vurdering og sensur

Bestemmelser om eksamen er gitt i lov om universiteter og høyskoler, forskrift om studier og eksamen og utfyllende bestemmelser til forskrift om studier og eksamen ved OsloMet - storbyuniversitetet.

Se beskrivelse av eksamen i emneplanen.

Øvrig informasjon

Redaksjonelle endringer 01.12.2021