Programplaner og emneplaner - Student
Basic Driving Training in Public Schools Programme description
- Programme name, Norwegian
- Trafikkopplæring i skolen
- Valid from
- 2024 FALL
- ECTS credits
- 15 ECTS credits
- Duration
- 1 semester
- Schedule
- Here you can find an example schedule for first year students.
- Programme history
-
Introduction
Studiet Trafikkopplæring i skolen er en utdanning som er begrunnet i behov for en utvidet og mer solid trafikal kompetanse blant lærere som skal undervise i valgfaget trafikk. Studentene skal opparbeide et godt grunnlag for å skape et fagmiljø som både utvikler valgfaget trafikk og som myndiggjør lærerne i praktisk gjennomføring av faget.
Hovedfokuset i studiet er trafikal kompetanse. Lærerne som gjennomfører videreutdanningene, vil kunne undervise i valgfaget trafikk med trafikalt grunnkurs som en integrert del.
Ungdom og trafikksikkerhet
Trafikksikkerhet har betydning for transport og ferdsel i trafikken. I byer og tettsteder er det stadig flere som går, sykler og benytter kollektivtransport. Mange ungdommer venter med å gjennomføre moped/føreropplæring. I mer grisgrendte strøk ser vi at ungdom er tidligere ute med å benytte motoriserte kjøretøy.
Det å kunne øke kompetansen og skape en sikkerhetskultur i ung alder, vil kunne medføre større sannsynlighet for å kunne nå «Nullvisjonen. Trafikkveksten i de store byene skal skje gjennom at flere sykler, går eller velger kollektivtransport, ifølge nullvekstmålet, som er et av hovedmålene i Nasjonal transportplan 2018–2029. Samtidig legges det opp til en nullvisjon for antall drepte og hardt skadde i trafikken. Dette er ikke bare to krevende mål, men også en livsviktig balansegang.
I en periode var det en gradvis nedgang i antallet som tok førerkort kl. B, den trenden snudde oppover i 2007. Det ligger nå på et jevnt høyt nivå, stabilt siden 2013. I 2020 var det rekordmange som tok teoriprøven - antallet var på 141 000, mens antall oppkjøringer hadde en nedgang på 12% i forhold til 2019.
Alle har behov for trafikal kompetanse». Innen de de fleste virksomheter er fokus rettet mot helse, miljø og sikkerhet (HMS). Å kunne forankre trafikksikkerhet som en kultur i samsvar med nevnte virksomheter, vil være en naturlig oppfølging.
Ungdomsulykkene setter preg på oss. Det å kunne påvirke og bidra til å begrense ulykkenes omfang er et felles ansvar. Ungdom i alderstrinnet 14 – 18 år er ofte passasjerer i bil, og deres muligheter for påvirkning av førerens valg kan være avgjørende. Å fremme en ungdomskultur hvor ungdom vil ivareta hverandre, er en del av vårt felles ansvar.
Føringer for valgfagene
Valgfagene skal bidra til at elevene, hver for seg og i fellesskap, styrker lysten til å lære og opplever mestring gjennom praktisk og variert arbeid Valgfagene er tverrfaglige og skal bidra til helhet og sammenheng i opplæringen.
Føringer for valgfaget trafikk
Læreplanen i faget understreker at: «Trafikk handler om hva det innebærer å ferdes trygt i trafikken. Faget skal bidra til å oppnå nullvisjonen, en visjon om at ingen skal dø eller bli hardt skadet i trafikken. Det handler om at elevene forstår at vi som trafikanter har ansvar for våre egne valg og vurderinger i trafikken. Skolen kan tilrettelegge for at elever på 9. og 10. trinn tar deler av trafikalt grunnkurs i tråd med trafikkopplæringsforskriften og følger kravene som settes til opplæringen. Alle fag skal bidra til å realisere verdigrunnlaget for opplæringen. Valgfaget trafikk skal bidra til at elevene utvikler evne til kritisk tenkning og gode holdninger i trafikken. Videre handler det om at elevene utvikler respekt for regler og etisk bevissthet rundt samspillet i trafikken. Forståelse av bærekraftig utvikling av dagens og morgendagens transportformer er en del av faget. Valgfagene henter innhold fra andre fag i grunnskolen».
Den nye læreplanen er mindre bundet til konkrete formuleringer i trafikalt grunnkurs. Grunnen er at prosessen rundt dagens læreplan var nært knyttet til at valgfaget skulle dekke sentrale emner i trafikalt grunnkurs (TG). Nå er det formelle etablert og kjent og læreplanen har mer overordnede kompetansemål. Valgfaget er heller ikke knyttet til en bestemt trafikantrolle, noe som reflekteres i at læreplan og fagets læringsressurser ikke avgrenser innholdet til bestemte trafikantgrupper.
I den nye læreplanen er det tre kjerneelementer, og det nye emnet i valgfaget er folkehelse og miljø. Det åpner for flere muligheter i faget, både med tanke på fysisk aktivitet, bærekraftig utvikling, folkehelse og livsmestring.
Føringer for valgfaget trafikk med Trafikalt grunnkurs
I henhold til Utdanningsdirektoratets veiledning innen valgfag har OsloMet tilpasset studiet for lærere som vil undervise i valgfaget trafikk, inkludert Trafikalt grunnkurs. Trafikalt grunnkurs er første trinn i en firetrinns opplæringsmodell innenfor alle lette førerkortklasser, og kan tilbys som en integrert del av valgfaget trafikk.
Grunnlaget for studiet er læreplan for valgfaget trafikk. Sentralt er også Forskrift om trafikkopplæring og førerprøve m.m. av 01.10.2004. Forskriften gir gjennom § 6-4 personer som har godkjenning som trafikklærer, pedagogisk utdanning som tilsvarer kravene til lærere i offentlig skoleverk, spesialutdanning godkjent av Vegdirektoratet og førerrett i klasse B, rett til å undervise i Trafikalt grunnkurs. Med spesialutdanning menes blant annet dette studiet. Utdypende informasjon om trafikalt grunnkurs står det om i forskriften om trafikkopplæring, kap. 8. Høsten 2020 ble trafikkopplæringsforskriften endret når det gjelder trafikalt grunnkurs i offentlig skoleverk. Studiet vil gjennomgå endringene med utgangspunkt i informasjonen om dette.
Mange av emnene som tas opp i Trafikalt grunnkurs, forutsettes å bli videreført i den enkelte førerkortklassen. Dette gjelder blant annet emner som grensesetting, selvinnsikt, empati i trafikken, forhold til risiko mv. Det er av den grunn stor betydning at skolene utvikler samarbeid og god relasjon til trafikkskolene i distriktet.
Gjennomført og bestått studium gir studentene kompetanse til å undervise i trafikalt grunnkurs som en integrert del av valgfaget trafikk, i samsvar med det som framgår av gjeldende forskrift for trafikkopplæring og førerprøve m.m.
Det særegne med valgfaget trafikk med trafikalt grunnkurs som en integrert del, er at det styres av to forskrifter: læreplanverket i skolen og trafikkopplæringsforskriften. Dette er unikt i norsk skole. Læreplanen for valgfaget (med kompetansemål, kjerneelementer og tverrfaglige temaer) og læreplanen for trafikalt grunnkurs må derfor legges til grunn for planleggingen av faget.
Target group
Further description of the academic depth and level in the various topics within anatomy and physiology is specified in a document (from NOKUT) that will be available on OsloMet’s digital learning platform at the start of the study.
Detailed learning outcomes and academic content for anatomy and physiology are prepared annually by NOKUT.
Admission requirements
- 12 credits overlap with the course PMED1100 Anatomy, Physiology and Biochemistry
- 12 credits overlap with the course PARA1110 Anatomy and Physiology.
Learning outcomes
Studiet skal bidra til videreutvikling av studentenes kompetanse i å planlegge, gjennomføre, begrunne og vurdere relevant opplæring i trafikk med hovedvekt på mennesket i trafikken, risiko og trafikksikkerhet i henhold til Kunnskapsløftet. Den nye læreplanen i valgfaget er bygd opp rundt følgende kjerneelementer i faget: 1. Samhandling i trafikken, 2. Ansvar og risikoforståelse, og 3 Folkehelse og miljø. Å utforme tverrfaglige undervisningsopplegg med tanke på å oppdage sammenhengene mellom spesifikk trafikal atferd og trafikksikkerhet vil være sentralt i studiet. Kompetanse om ungdommers vilje og evne til å forstå risiko, ta trygge valg og følge trafikkregler vil stå sentralt. Mange skoler tilbyr trafikalt grunnkurs som en integrert del av faget. Studiet vil vektlegge hvordan undervisningen kan legges opp slik at elementer fra læreplanen med trafikalt grunnkurs gjennomsyrer opplæringen. Målet er å utdanne lærere som kan lede arbeidet med å sette elevene i stand til å ta mer bevisste valg i trafikken, basert på kunnskap og erfaring.
Etter fullført studium har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten kan:
- gjøre rede for læreplanen for valgfaget trafikk, tverrfaglige temaer og kjerneelementene i faget, inkludert inngående kunnskap om det Trafikale grunnkurset.
- ha en oversikt over aktuelle deler av vegtrafikklovgivningen
- kjenne til hovedtrekkene i Nasjonal tiltaksplan for trafikksikkerhet på veg og hvordan trafikksikkerhetsarbeidet organiseres
- gjengi hovedtrekk i ulykkesbildet hvor barn og ungdom er involvert og kunne beskrive viktige forebyggende tiltak
- ha kunnskap om ungdom og risikoforståelse.
- ha kunnskap om hvordan gode undervisningsopplegg kan utvikles og brukes i undervisningen.
- ha oversikt over fagstoff som er relevant i arbeidet med faget.
Ferdigheter
Studenten kan:
- lage en lokal læreplan for undervisning i valgfaget trafikk og Trafikalt grunnkurs
- planlegge, gjennomføre og evaluere undervisning innen fagområdet trafikk
- demonstrere og gjennomføre øvelser i Trafikalt grunnkurs som er i samsvar med læreplanen
- anvende arbeidsmåter og læringsressurser i undervisningen som er i samsvar med læreplanen i valgfaget trafikk
- tilrettelegge for samarbeid med lokale aktører, som for eksempel Statens vegvesen, Trygg Trafikk og lokale trafikkskoler
- tilrettelegge for samarbeid med foresatte for å bevisstgjøre betydningen av øvelseskjøring og mengdetrening som et viktig trafikksikkerhetstiltak
Generell kompetanse
Studenten kan:
- ivareta god kommunikasjon med andre innen fagområdet og delta i diskusjoner om utvikling av god praksis
- reflektere over sentrale trekk ved mennesket i trafikken; sanseapparat, oppmerksomhet, utviklingstrekk, gruppedynamikk, kjøreprosess og risikoområder i trafikken
Content and structure
Forskerlinjen er et studietilbud til masterstudenter ved Fakultet for helsevitenskap, som tilbys parallelt med og i forlengelse av masterstudiet. Forskerlinjestudenten skal gjennomføre et ordinært masterstudium, og følger i tillegg deler av en organisert forskerutdanning og utfører et eget forskningsarbeid under veiledning. Forskerlinjestudenten velger forskningsområde og forskningsmiljø utfra prosjekter som tilbys gjennom fakultetets forskningsgrupper. Arbeidet på forskerlinjen skal utvikle forskerkompetanse utover det et ordinært masterstudium gir og resultere i en forskningsoppgave som kan inngå i et senere doktorgradsarbeid. Formålet med forskerlinjen er å identifisere og utvikle forskertalenter med tanke på mulig rekruttering til ph.d.-program og videre forskerkarriere.
OsloMet er en av landets viktigste leverandører av forskningsbasert kunnskap for helse- og velferdssamfunnet. Det betyr at det er behov for å sikre god rekruttering til forskning, øke andelen som sluttfører doktorgradsløpet, redusere tiden på gjennomføring av doktorgraden og sikre bedre samspill mellom forskning og utdanning på alle utdanningsnivåer. Erfaringer fra tilbud med forskerlinje ved andre universitet viser at forskerlinje er et godt virkemiddel for å oppnå dette.
Forskerlinjen utgjør 60 studiepoeng. Disse kommer i tillegg til 120 studiepoeng på ordinært masterprogram.
Studenten blir tatt opp på forskerlinjen etter opptak på ordinært masterprogram, gjennomfører forskerlinjen parallelt med masterutdanningen og fullfører forskerlinjen ett sommer- og høstsemester etter fullført masterutdanning.
Forskerlinjestudentene følger ulike masterprogram ved fakultetet, men samles jevnlig i forskerlinjens egne emner. Forskningsprosjektet gjennomføres i tett samarbeid med en av forskningsgruppene på fakultetet. Det forventes at forskerlinjestudenten deltar i forskningsgruppens felles møter.
Relevans for arbeidsliv
Forskerlinjen er etablert for å svare på et økende behov for forskningskompetanse i helsesektoren, forvaltningen og akademia.
Relevans for videre studierUtdanningen skal forberede studentene på en fremtidig doktorgradsutdanning, og legge grunnlag for en videre forskerkarriere. En forskerlinjekandidat som senere søker opptak på et ph.d.-program vil allerede ha fullført 15 studiepoeng som vil kunne inngå i opplæringsdelen i et ph.d.-løp. I tillegg vil forskningsarbeidet som er gjort i perioden kunne inngå i et senere ph.d. arbeid. Dette innebærer en mulighet for et noe kortere ph.d.-løp, ved at man etter søknad kan få fritak for gjennomførte emner i ph.d.-programmenes opplæringsdel og få forskningsarbeidet godkjent som del av et senere ph.d.-prosjekt. Det er likevel ingen automatikk i, eller garanti for, at alle deler som inngår i forskerlinjen kan innpasses i ph.d.-studiet, det vil være opp til det aktuelle ph.d.-programmet å vurdere.
Stipend for forskerlinjestudenter
Forskerlinjeprogrammet medfører en forlenget studietid utover ordinært masterstudium med et sommer- og høstsemester. Studenter som tas opp på forskerlinjen mottar et stipend etter søknad til fakultetet, som delvis kompensasjon for tap av inntekt i henhold til forlengelse på studiet. Stipendet forutsetter at studenten følger normal progresjon og oppnår minimum karakteren C på masteroppgaven.
I tillegg tildeles driftsmidler til gjennomføring av forskerlinjeprosjektet fra fakultetet etter gitte føringer.
1st year of study
1. semester
Teaching and learning methods
Målgruppen er studenter fra masterprogram ved Fakultet for helsevitenskap med sterk interesse for forskning, stor arbeidskapasitet og ambisjoner om senere opptak til ph.d.-program.
Work requirements
Opptak til studiet gjennomføres i henhold til forskrift om opptak til studier ved OsloMet – storbyuniversitetet, § 2 (1). Grunnlaget for opptak er påbegynt masterstudium ved et av fakultetets masterprogram.
Rekrutteringsprosess
Hver høst inviteres studenter fra aktuelle masterkull og forskere til et seminar der aktuelle forskningsprosjekter presenteres. Studenter kan da komme i kontakt med forskere og få informasjon om forskningsprosjekter som de finner interessante. Masterstudenter kan også ta kontakt med forskere på egen hånd og diskutere mulighet for prosjekt og samarbeid. Rekruttering og opptak til forskerlinjen gjennomføres etter følgende kulltilhørighet i masterstudiet:
- Masterstudenter på heltid over 2 år: Søker opptak i sitt 1. semester, svar på opptak i sitt 2. semester
- Masterstudenter på deltid over 3 år: Søker opptak i sitt 3. semester, svar på opptak i sitt 4 .semester
- Masterstudenter på deltid over 4 år: Søker opptak i sitt 5. semester, svar på opptak i sitt 6. semester.
Todelt opptaksprosess
Det gjennomføres et todelt opptak til studiet. Del 1 er basert på karaktersnitt fra bachelorstudiet. De best kvalifiserte søkerne inviteres videre til del 2 av opptaket, og utvikler søknad etter gitte kriterier sammen med en forsker ved fakultetet.
Søknaden i del 2 skal inkludere:
- Søknadsbrev med personlig motivasjon, ca. 1 side
- CV for studenten med vedlegg
- Kort prosjektskisse som redegjør for forskerlinjeprosjektet, inntil 2 sider (utarbeides i samråd med veileder)
- Veiledererklæring inklusive CV for hovedveileder
- Vurdering av etiske og personvernmessige problemstillinger i forskerlinjeprosjektet og eventuelle behov for REK- og NSD-godkjenninger.
Fakultetet kan utarbeide nærmere regler for utforming og innhold av hvert av punktene ovenfor.
Søkere i del 2 innkalles til intervju. Intervjuene gjennomføres av en komite oppnevnt av fakultetet. Komiteen innstiller søkerne etter en samlet vurdering av søknad og intervju. Det endelige opptaket vedtas av doktorgradsutvalget ved Fakultet for helsevitenskap.
Søknadsfrister
- Søknadsfrist for første del av opptaket: 1. oktober
- Søknadsfrist for andre del av opptaket: 1. februar
Etter opptak
Det arrangeres oppstartseminar for de nye forskerlinjestudentene kort tid etter opptak.
Veiledning på forskerlinjeprosjektet
Alle forskerlinjestudenter skal ha én hovedveileder og fortrinnsvis én medveileder. Hovedveileder må ha doktorgrad og erfaring med veiledning på doktorgradsnivå, og bør fortrinnsvis være samme person som veileder masteroppgaven. Én av veilederne må ha formell tilknytning til OsloMet.
Assessment
En kandidat med fullført forskerlinje i helsevitenskap har følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Kandidaten
- har avansert kunnskap innenfor fagområdet og kan kritisk vurdere kunnskapsfronten innenfor sitt spesielle forskningsfelt
- har avansert kunnskap om vitenskapsteori og forskningsmetoder spesielt for sitt forskningsområde
- kan diskutere relevante etiske problemstillinger i sitt forskningsprosjekt
- kan vurdere hensiktsmessigheten og anvendelsen av ulike metoder og prosesser i helsevitenskapelig forskning
- kjenner til kvalitetskravene og prosessene for publisering innen helsevitenskapelig forskning
Ferdigheter
Kandidaten
- kan formulere problemstillinger, planlegge og gjennomføre et helsevitenskapelig forskningsprosjekt
- kan begrunne valg av relevante design og metoder
- kan anvende metodiske verktøy på en selvstendig måte
- kan gjennomføre selvstendig bearbeiding og analyse av data
- kan håndtere komplekse faglige spørsmål innenfor sitt prosjekt
- kan tolke helsevitenskapelige data og forstå vitenskapelig litteratur
Generell kompetanse
Kandidaten
- kan utøve kritisk tenkning, inkludert å kunne kritisk vurdere egne og andres forskningsresultater/publikasjoner
- kan utøve sin forskning i tråd med forskningsetiske retningslinjer
- har oversikt over nasjonale og internasjonale formidlingskanaler innenfor sitt forskningsområde
- kan formidle egne forskningsprosjekter og forskningsresultat i relevante formidlingskanaler
- kan bidra til utvikling av ny kunnskap og praksis innen eget fagfelt
- kan delta konstruktivt i faglige debatter
Other information
Forskerlinjen består av 60 studiepoeng, fordelt på følgende måte:
- 15 studiepoeng emner fra ph.d.-program
- 10 studiepoeng Forskerkarriere (FORSK8100)
- 5 studiepoeng Vitenskapelig publisering (FORSK8200)
- 30 studiepoeng Forskerlinjeprosjekt (FORSK8900)
Studiet gjennomføres parallelt med og i tillegg til ordinært masterprogram ved fakultetet. Studenten koples til en av forskningsgruppene på fakultetet og får oppnevnt veileder på forskerlinjen, fortrinnsvis fra den aktuelle forskningsgruppen. Veileder for forskerlinjeprosjektet skal normalt være veileder eller medveileder på ordinær masteroppgave for å bidra til faglige koplinger.
Forskerlinjen gjennomføres på deltid i perioden fra studenten har fått opptak på forskerlinjen til og med høstsemesteret etter normert avslutning for masterprogrammet. I gjennomføringen inngår bruk av sommersemesteret mellom normert avslutning for ordinært masterstudium og påfølgende ekstra høstsemester, altså samlet et halvt års forlengelse. Den samlede deltakelsen på både ordinært masterstudium og forskerlinje parallelt vil innebære perioder med større arbeidsbelastning enn det som er normert for en fulltidsstudent.
En forskerlinjekandidat som senere søker opptak på et ph.d.-program vil allerede ha avlagt et visst antall studiepoeng som kan inngå i et ph.d.-løp. Det er likevel ingen automatikk i, eller garanti for, at alle deler som inngår i forskerlinjen kan innpasses i ph.d.-studiet.
Undervisningen vil foregå på campus Pilestredet.
Studentene skal avlegge emner på ph.d.-nivå tilsvarende til sammen 15 stp. i løpet av forskerlinjen. Eksempler på emner kan være PHVIT9000, 5 stp. og PHVIT9100, 10 stp fra ph.d.-studiet i helsevitenskap ved OsloMet. Den enkelte student velger emner i samråd med veileder ut fra sine behov. Emnene kan fordeles på høst- og vårsemester, tilpasset emnets undervisningssemester. Det anbefales at vitenskapsteori - og metodeemnene ved ordinært masterprogram er bestått før ph.d.-emnene påbegynnes.
Videre skal studentene gjennomføre obligatoriske seminarer tilsvarende 10 stp. i emnet FORSK8100 Forskerkarriere og delta i gjennomføring av obligatorisk emne FORSK8200 Vitenskapelig publisering, 5 stp.
Alle ph.d.-emnene skal være ordinære emner som inngår i eksisterende emneportefølje ved fakultetet/universitetet eller eksternt. Alle emner skal forhåndsgodkjennes av veileder, og skal understøtte arbeidet med prosjektet. Emnene i forskerlinjen kan ikke inngå som en del av studentenes ordinære mastergrad.
Emneplanene for disse emnene er ikke satt inn i programplanen for forskerlinjen, men foreligger i sin helhet i programplanen for ph.d.-studiet i helsevitenskap eller ph.d.-studiet i atferdsanalyse. Det tas forbehold om endringer i dette emnetilbudet.
Forskerlinjeprosjekt, 30 stp
FORSK8900 Forskerlinjeprosjekt, 30 stp. er et selvstendig, avgrenset forskningsarbeid tilknyttet en forskningsgruppe ved fakultet for helsevitenskap. Dersom forskerlinjeprosjektet er innenfor samme tematikk som studentens masterprosjekt må det tydeliggjøres hvilke problemstillinger som utdypes for forskerlinjeprosjektet. Forskerlinjeprosjektet skal munne ut i et manuskript som er klart til innsending som artikkel til et vitenskapelig, engelskspråklig tidsskrift. Ved senere opptak til ph.d. kan artikkelen i forskerlinjeprosjektet etter søknad inngå i kandidatens ph.d.-avhandling, dersom dette vurderes faglig relevant.
Forskerlinjestudenten kan normalt påbegynne forskerlinjeprosjektet i det som utgjør 3. semester ved ordinært masterprogram heltid over 2 år, 5. semester deltid over 3 år eller 7. semester deltid over 4 år, og jobber videre med det sommeren etter avsluttet masterstudium og et ekstra høstsemester. Avsluttende vurdering skjer normalt ved utgangen av det ekstra høstsemesteret.
Progresjonskrav
Alle øvrige emner i forskerlinjen må være bestått, og masteroppgaven på ordinært program må være levert til sensur, før studenten kan levere forskerlinjeprosjektet til sensur.