EPN

Spesialpedagogikk 2 Programplan

Engelsk programnavn
Special Needs and Inclusive Education 2
Gjelder fra
2023 HØST
Studiepoeng
30 studiepoeng
Varighet
2 semestre
Programhistorikk

Innledning

Spesialpedagogikk 2 (oppdrag) (30 studiepoeng) er en del av den nasjonale strategien for videreutdanning av lærere – Kompetanse for kvalitet – og gjennomføres på oppdrag fra Utdanningsdirektoratet. Innholdet i studiet bygger videre på spesialpedagogikk 1 eller tilsvarende spesialpedagogiske fag med omfang på minimum 30 studiepoeng. Studietilbudet fordyper seg innenfor det psykososiale vanskeområdet, rådgivning og innovasjonsarbeid i skolen.

Studiet er delt i to emner som fokuserer på henholdsvis psykososiale vansker i individ- og systemperspektiv, og rådgivning og utviklingssarbeid i skolen. Felles for begge emnene er fokuset på miljøets påvirkning på individet, og hvordan fagpersoner kan forstå og møte ulike atferdsuttrykk.

Spesialpedagogikk 2 (oppdrag) er et erfaringsbasert studium som tar utgangspunkt i studentenes erfaringer fra et mangfoldig klasserom. Studiets formål er å styrke deltakernes kompetanse og profesjonalitet til å utvikle og forbedre skolens spesialpedagogiske og inkluderende praksis. Målet er at elever med særskilte behov og spesialundervisning får opplæring av høy kvalitet og opplever et inkluderende læringsmiljø. Studentene skal bruke sin kompetanse til å drive utviklingsarbeid på individ- og systemnivå på egen arbeidsplass og må derfor forholde seg til skolens praksiser, strukturer og skolens samlede læringsmiljø.

Målgruppe

Målgruppen for studiet er lærere i grunnskolen og videregående opplæring, lærere som underviser voksne på disse nivåene, og lærere i kulturskoler.

Opptakskrav

 

Opptakskrav er bestått allmennlærer-, / faglærer-, yrkesfaglærer-, grunnskolelærerutdanning (5-10), PPU eller PPU-Y og minimum 30 studiepoeng i spesialpedagogikk 1 eller tilsvarende spesialpedagogiske emner. Studenter som innvilges studieplass, må være i arbeid som lærer eller ha kontakt med en skole der det er mulig å ta aktivt del i opplæringen. 

Læringsutbytte

Etter fullført studium har kandidaten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Kandidaten

  • har bred kunnskap om spesialpedagogikk som fag- og forskningsfelt, samt etiske utfordringer i spesialpedagogisk arbeid
  • har kunnskap om ulike perspektiver på psykososiale vansker og hvordan slike vansker kan forebygges og avhjelpes
  • har kunnskap om rådgivning, samarbeid og utviklingsarbeid i skolen

Ferdigheter

Kandidaten

  • kan planlegge, gjennomføre og vurdere spesialpedagogiske tiltak for å forebygge og/eller avhjelpe psykososiale vansker, basert på relevante kartleggingsmetoder
  • kan kritisk anvende rådgivningsferdigheter i spesialpedagogisk arbeid på individ og systemnivå
  • kan innhente og reflektere over oppdatert spesialpedagogisk fag- og forskningslitteratur på en strukturert måte, og kritisk vurdere kvalitet, samt praktisk relevans

Generell kompetanse

Kandidaten

  • kan planlegge og anvende fagkunnskaper og profesjonelle ferdigheter i spesialpedagogisk arbeid over tid både individuelt og i en gruppe
  • kan vurdere og gjennomføre kompetanse- og organisasjonsutvikling i skolen, og har evne til kritisk refleksjon over egen rolle og utvikling som profesjonsutøver
  • har innsikt omkring etiske utfordringer, problemstillinger og dilemmaer i spesialpedagogisk arbeid

Innhold og oppbygging

Studiet er organisert som et deltidsstudium hvor det veksles mellom samlinger på campus og en nettbasert organisering. Studiet består av følgende to emner:

  1. Psykososiale vansker i individ- og systemperspektiv (15 studiepoeng)
  2. Rådgivning og utviklingsarbeid i skolen (15 studiepoeng)

I emnet «Psykososiale vansker i individ- og systemperspektiv» vil ulike forståelsesmåter av psykososiale vansker bli synliggjort og problematisert. Emnet skal belyse hvordan ulike utfordringer i skolen kan forebygges og avhjelpes, og det rettes søkelys mot ulike tilnærmingsmåter for å skape gode betingelser for utvikling og læring. Tidlig innsats og tiltak for å skape inkluderende praksiser i skolen vil være sentralt i emnet. Studiet har fokus på studentenes erfaring og legger opp til at studentene skal reflektere over egen praksis og organisasjon.

I emnet «rådgivning og utviklingsarbeid i skolen» blir det fokusert på ulike rådgivningsperspektiver som grunnlag for spesialpedagogiske tiltak. I dette emnet får studenten innsikt i og forståelse for spesialpedagogisk rådgivning- og innovasjonsarbeid. Sentralt i hele studiet er studentenes utvikling av egen praksis, men også organisasjonsutvikling på skolene studentene tilhører.

Valgfritt emne Løper over flere semestre

1. studieår

2. semester

Arbeids- og undervisningsformer

Samlingene vil bygge på temaforelesninger og studentaktive studieformer med refleksjon og erfaringsdeling rundt praksisrelaterte arbeidskrav, samt praktiske øvelser. Mellom samlingene vil studentene arbeide med arbeidskrav på eget arbeidssted. 

Arbeidsformene er viktig del av studiet, og skal bidra til studentenes faglige og personlige utvikling og økt refleksjonsnivå. Arbeidsformene kan variere mellom:

  • forelesning
  • nettbaserte forberedelser mellom samlingene
  • arbeid i læringsgrupper
  • gi og motta veiledning ved egentrening individuelt og i grupper
  • videopptak av veiledningssituasjoner
  • skriftlige oppgaver
  • arbeid med kasusoppgaver
  • studentfremlegg

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

Arbeidskrav

Arbeidskrav skal være levert/utført innen fastsatte frister. Gyldig fravær dokumentert med for eksempel sykemelding, gir ikke fritak for å innfri arbeidskrav. Studenter som på grunn av sykdom eller annen dokumentert gyldig årsak ikke leverer/utfører arbeidskrav innen fristen, kan få forlenget frist. Ny frist for å innfri arbeidskrav avtales i hvert enkelt tilfelle med den aktuelle læreren.

Arbeidskrav vurderes til ”Godkjent” eller ”Ikke godkjent”. Studenter som leverer/utfører arbeidskrav innen fristen, men som får vurderingen ”Ikke godkjent”, har anledning til én ny innlevering/utførelse. Studenten må da selv avtale ny innlevering av det aktuelle arbeidskravet med faglærer. Studenter som ikke leverer/utfører arbeidskrav innen fristen og som ikke har dokumentert gyldig årsak, får ingen nye forsøk.

Studentene skal gjennomføre to arbeidskrav per semester, samt gruppeeksamen på høsten og individuell semesteroppgave på våren. I arbeidskravene vil det inngå kunnskapsdeling i eget kollegium og utprøving av ny faglig kunnskap. Alle arbeidskrav må være godkjent før eksamen kan avlegges.

Nærmere informasjon om arbeidskrav finnes i den enkelte emneplan.

 

Faglig aktivitet med krav om deltakelse

Studietilbudet er et samlingsbasert deltidsstudium. Det forutsettes at studentene arbeider selvstendig med studiene mellom samlingene, blant annet gjennom arbeidskrav, refleksjonsoppgaver og aktivt arbeid med pensumlitteratur.

Ettersom studiet har et praksis- og utviklingsorientert fokus, med vekt på studentenes egne erfaringer, er det et krav om 80% tilstedeværelse hvert semester for å kunne avlegge eksamen. Fravær ut over 20% kan unntaksvis kompenseres med en skriftlig oppgave etter avtale med faglærer.

Vurdering og sensur

 

Emne 1, høst: SP2S6100, Psykososiale vansker i individ- og systemperspektiv, 15 stp

Eksamensform: Prosjektoppgave i gruppe

Vurderingsuttrykk: Bestått / ikke bestått

 

Emne 2, vår: SP2S6200 Rådgivning og utviklingsarbeid i skolen 

Eksamensform: Individuell semesteroppgave. 

Vurderingsuttrykk: Gradert karakter A - F

 

Øvrig informasjon

Programplan for spesialpedagogikk 2 (oppdrag)

Special Needs and Inclusive Education 2

30 studiepoeng. Videreutdanning, deltid

Studieprogramkode: SP2SO

Emnekoder: emne 1 SP2S6100; emne 2 SP2S6200

Godkjent av utdanningsutvalget 16.03.2020 Gjeldende fra høstsemester 2020

Fakultet for lærerutdanning og internasjonale studier Institutt for yrkesfaglærerutdanning