Programplaner og emneplaner - Student
Realkompetansevurdering Programplan
- Engelsk programnavn
- Validation of Prior Learning
- Gjelder fra
- 2025 HØST
- Studiepoeng
- 15 studiepoeng
- Varighet
- 1 semester
- Timeplan
- Her finner du et eksempel på timeplan for førsteårsstudenter.
- Programhistorikk
-
-
Innledning
Opptakskravet er fullført allmenn-/ yrkesfag-, faglærer-, grunnskolelærerutdanning (5-10), PPU eller PPU-Y. Studenter som innvilges studieplass, må være i arbeid som lærer eller ha kontakt med en skole der det er mulig å ta aktivt del i undervisningen i arbeidslivsfaget.
Søkere rangeres etter karakterpoeng fra lærerutdanningen. Søkere som har fått innvilget stipend og/eller vikarmidler fra Utdanningsdirektoratet (Udir), får 5 tilleggspoeng.
-
Målgruppe
Etter fullført studium har kandidaten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten:
- har kunnskap om yrkespedagogisk og yrkesdidaktisk planlegging, gjennomføring og vurdering av praktiske arbeidsprosesser og arbeidsoppgaver
- har kunnskap om hvordan entreprenørielle metoder kan fremme innovasjon, læring og utvikling
- har kunnskap om fagets innhold og utvikling, og behovet for mer praktiske ferdigheter hos elever i grunnskolen
- har kunnskap om bærekraft i arbeidslivsfaget
- har kunnskap om hva de tverrfaglige temaene innebærer i undervisning og yrkesveiledning i arbeidslivsfaget
Ferdigheter
Studenten:
- kan anvende faglig kunnskap for å planlegge, gjennomføre og vurdere praktiske arbeidssituasjoner
- kan ivareta bærekraft og Helse, Miljø og Sikkerhet i praktisk undervisning
- kan sette seg inn i ukjente produksjonsmetoder, teknikker, og tjenester
- kan lede entreprenørielle læreprosesser i elevgrupper og anvende ulike entreprenørielle strategier for læring og utvikling
- kan samarbeid med lokalt arbeids- og næringsliv
Generell kompetanse
Studenten:
- kan anvende forskningsbasert kunnskap i sitt arbeid med yrkesdidaktiske problemstillinger og entreprenørskap i arbeidslivsfaget
- kan formidle sentralt fagstoff digitalt, muntlig og skriftlig
- kan delta aktivt i det profesjonelle læringsfelleskapet for å utvikle faget
-
Opptakskrav
Opptakskrav er bachelorgrad eller tilsvarende utdanning av 180 studiepoeng omfang og minst ett års relevant yrkespraksis innen fagområder hvor det er relevant med realkompetansevurdering.
Søkere kan alternativt tas opp på bakgrunn av realkompetansevurdering. Kompetansen som vurderes er dokumentert utdanning samt erfaring med opplæring i og vurdering av arbeidslivs- og organisasjonskompetanse. Søkere som ikke har generell studiekompetanse, må oppfylle følgende krav for å være kvalifisert realkompetansesøker:
1: Søker må være 25 år eller eldre i opptaksåret og må dokumentere ett av følgende punkter,
- fagbrev eller tilsvarende, og minimum to års relevant yrkespraksis
- minimum fem års relevant yrkespraksis
Inntil to av de fem årene kan erstattes av relevant ulønnet arbeid, utdanning, organisasjonserfaring eller liknende.
2: Søker må ha tilstrekkelige ferdigheter i norsk (eller annet nordisk språk) til å kunne gjennomføre studiet. Faget norsk (eller annet nordisk språk) skal bestå av minimum 112 årstimer fra videregående opplæring eller tilsvarende, bestått med karakteren 2 eller bedre. Alternativt kan kravet til norsk dokumenteres med en attest fra arbeidsgiver som beskriver hvordan søkeren på en tilfredsstillende måte har brukt norsk skriftlig og muntlig (eller annet nordisk språk) som en vesentlig del av sitt arbeid. Søker må i tillegg også ha en kombinasjon av minimum fem år relevant fulltids yrkespraksis og høyere utdanning eller høyere yrkesfaglig utdanning (fagskoleutdanning) fordelt slik at enten yrkespraksis eller utdanning utgjør minst 40 prosent av de fem årene. Yrkespraksis og utdanning under dette punkt kommer i tillegg til yrkespraksis og utdanning nevnt under punkt 1.
3: Søkere som har generell studiekompetanse må oppfylle følgende krav for å være kvalifisert realkompetansesøker: Søker må ha en kombinasjon av minimum fem år relevant fulltids yrkespraksis og høyere utdanning eller høyere yrkesfaglig utdanning (fagskoleutdanning) fordelt slik at enten yrkespraksis eller utdanning utgjør minst 40 prosent av de fem årene.
Søkere som arbeider med veiledning for og verdsetting av realkompetanse på nivå videregående opplæring for voksne (VOV) og forberedende opplæring for voksne (FOV) blir prioritert og får 5 tilleggspoeng. Det må vedlegges arbeidsattest hvor relevante arbeidsoppgaver innen VOV og FOV fremkommer.
Det gis tilleggspoeng for relevant yrkespraksis utover opptaksgrunnlaget til alle kvalifiserte søkere. Med relevant yrkespraksis menes yrkespraksis som innebærer jobbformidling, kompetanseutvikling, karriereveiledning, vurdering og kartlegging av realkompetanse, undervisning i (voksen)opplæring eller tilsvarende.
Dersom det er flere kvalifiserte søkere enn ledige studieplasser, blir søkere rangert etter rangeringsregler i Forskrift om opptak til studier ved OsloMet – storbyuniversitetet.
-
Læringsutbytte
Undervisningen er variert og har en praktisk tilnærming med vekt på studentaktive læringsformer. Studiet benytter ulike arbeids- og undervisningsformer knyttet til ulike læringsarenaer og digitale plattformer. Forelesninger, dialogbasert undervisning, erfaringsdeling, individuelle oppgaver, digitale metoder, og gruppeoppgaver er aktuelle arbeidsformer.
Universitetets læringsplattform brukes i studiet, og alle studenter må derfor disponere pc med kamera og tilgang til internett.
-
Innhold og oppbygging
Det er knyttet arbeidskrav til hvert emne. Arbeidskrav skal være levert/utført innen fastsatt(e) frist(er). Gyldig fravær dokumentert med for eksempel sykemelding, gir ikke fritak for å innfri arbeidskrav. Studenter som på grunn av sykdom eller annen dokumentert gyldig årsak ikke leverer/utfører arbeidskrav innen fristen, kan få forlenget frist. Ny frist for å innfri arbeidskrav avtales i hvert enkelt tilfelle med den aktuelle faglærer.
Arbeidskrav vurderes til «Godkjent» eller «Ikke godkjent». Studenter som leverer/utfører arbeidskrav innen fristen, men som får vurderingen «Ikke godkjent», har anledning til én ny innlevering/utførelse. Studenten må da selv avtale ny innlevering av det aktuelle arbeidskravet med faglærer. Studenter som ikke leverer/utfører arbeidskrav innen fristen og som ikke har dokumentert gyldig årsak, får ingen nye forsøk og vil miste retten til å gå opp til eksamen.
Nærmere informasjon om arbeidskrav finnes i den enkelte emneplan.
Krav om deltakelse
Studiet er prosessorientert og bygger på aktiv deltakelse, praktiske øvelser og samarbeid med andre studenter. praktiske øvelser er en forutsetning for teorien. Det stilles derfor krav om 80% tilstedeværelse i all undervisning. Fravær utover 20% medfører at studenten ikke kan avlegge eksamen i emnet. Studenter som overstiger fraværskvoten på grunn av gyldig dokumentert fravær, vil kunne få alternative oppgaver.
Valgfritt emne Løper over flere semestre1. studieår
1. semester
-
Arbeids- og undervisningsformer
Eksamenskandidatens rettigheter og plikter framgår av forskrift for studier og eksamen ved OsloMet – storbyuniversitetet. Forskriften beskriver blant annet vilkår for ny/utsatt eksamen, klageadgang og hva som regnes som fusk ved eksamen. Kandidaten har plikt til å gjøre seg kjent med bestemmelsene i forskriften.
- Første semester: Yrkesdidaktikk og bærekraft i arbeidslivsfaget (YDEP6100) - 15 stp - skriftlig individuell hjemmeeksamen - vurderingsuttrykk: A-F
- Andre semester: Entreprenøriell læring i arbeidslivsfaget (YDEP6200), 15 stp - Multimodal presentasjon i gruppe - vurderingsuttrykk: Bestått/Ikke bestått
Nærmere beskrivelse av den enkelte eksamen finnes i emneplanene.
-
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
Arbeidskravene skal bidra til refleksjon og læring, samt sikre at studentene er aktive og medansvarlige for studieprogresjonen. Arbeidskravene skal være levert/utført innen fastsatt(e) frist(er).
Følgende arbeidskrav må være godkjent før eksamen kan avlegges:
- Individuell oppgave om bruk av læreplaner/studieplaner i vurderingsarbeidet (750–800 ord) Oppgaven presenteres og diskuteres i grupper som representerer samme fagområde og utdanningsnivå.
- Gruppeoppgave med beskrivelse og drøfting av roller og ansvar i realkompetansearbeidet 1500–2000 ord).
- Gruppeoppgave basert på metodisk utprøving i ulike faser av realkompetansearbeidet (1500–2000 ord). Arbeidskravet gjennomføres og deles nettbasert.
Arbeidskrav som ikke blir godkjent kan omarbeides én gang.
Faglig aktivitet med krav om deltakelse
Faglig innhold og arbeidsmåter i studiet er basert på erfaringsdeling, felles forståelse for roller og oppgaver samt utvikling av praksis. Aktiv deltakelse på samlinger er en forutsetning for undervisningen. For å avlegge eksamen kreves minimum 80 prosent deltakelse på samlingene. Studenter som på grunn av sykdom eller annen dokumentert gyldig årsak ikke oppfyller kravet til deltakelse, avtaler alternativ(e) aktivitet(er) i hvert enkelt tilfelle med læreren.
-
Vurdering og sensur
Avsluttende vurdering, vurderingsuttrykket, sensorordning og omtale av ny og utsatt eksamen beskrives nærmre i emneplanen
-
Øvrig informasjon
Studiet organisert over ett semester ble opprettet 10.05.2021