EPN-V2

Programmering for trinn 1–7 Programplan

Engelsk programnavn
Programming in Education, Level 1–7
Gjelder fra
2025 HØST
Studiepoeng
15 studiepoeng
Varighet
2 semestre
Programhistorikk

Innledning

Studiet er et tilbud for de som ønsker å fordype seg i problematikk knyttet til migrasjons- og integrasjonsforvaltning. Studiet egner seg for studenter uten erfaring fra feltet, for studenter som allerede er i et utdanningsløp og for personer som allerede er i arbeidslivet og ønsker å kvalifisere seg for stillinger knyttet til sektoren.

Målgruppe

Generell studiekompetanse

Opptakskrav

En kandidat med fullført årsstudium i migrasjons- og integrasjonsforvaltning har følgende læringsutbytte:

Kunnskap

Kandidaten har

  • innsikt i migrasjon i et historisk, kulturelt, sosiologisk og økonomiske perspektiv
  • kunnskap om migrasjon og integrering av ulike grupper innvandrere
  • forståelse for utfordringer og mulige målkonflikter i migrasjonspolitikken
  • kunnskap om juridiske begreper og prinsipper knyttet til innvandringslovgivning/-regulering
  • kunnskap om virkningen av ulike integrasjonstiltak

Ferdigheter

Kandidaten

  • kan anvende relevant akademisk kunnskap på praktiske problemer knyttet til integrasjonsforvaltning
  • har juridisk og organisatorisk forståelse av migrasjons- og integrasjonsforvaltningen
  • kan reflektere over egen faglig utøvelse
  • kan finne, vurdere og henvise til informasjon og fagstoff og framstille dette slik at det belyser problemstillinger knyttet til migrasjons- og integrasjonsarbeidet

Generell kompetanse

Kandidaten

  • har innsikt i fag- og yrkesetiske problemstillinger ved integrasjon og migrasjonsarbeid
  • kan selvstendig planlegge og gjennomføre arbeidsoppgaver, i tråd med etiske krav og retningslinjer
  • kan bidra til utvikling av god praksis i integrasjonsarbeidet

Læringsutbytte

Årsstudium i migrasjons- og integrasjonsforvaltning er et fulltidsstudium og består av emner tilsvarende 60 studiepoeng.

Innhold og oppbygging

Undervisningen i det enkelte emnet går over hele eller deler av semesteret.

Undervisningsformen er en kombinasjon av forelesninger, seminarer, gruppearbeid, ulike skriftlige arbeider og presentasjoner.

Studentenes ansvar for egen læring forutsetter aktiv deltakelse. I studiet blir det i tillegg til forelesninger benyttet ulike studentaktive læringsformer som skriftlige oppgaver, gruppearbeid, muntlig framføring, seminarer etc.

Valgfritt emne Løper over flere semestre

1. studieår

2. semester

Arbeids- og undervisningsformer

Det er ikke praksis i studiet.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

På grunn av studiets varighet åpnes det ikke for å ta deler av studiet ved en utenlandsk utdanningsinstitusjon.

Et av emnene vil i sin helhet bli undervist på engelsk, som dermed åpner for innvekslingsstudenter.

Vurdering og sensur

  • Godkjent av rektor ved Høgskolen i Akershus 10. september 2008
  • Revisjon godkjent av dekan 7. mai 2012
  • Redaksjonelle endringer 22. oktober 2019

Øvrig informasjon

Programming in Education, Level 1-7

Videreutdanning for lærere, deltid

Studieprogramkode: PROSO

Emnekoder:

Emne 1: PROS6100

Emne 2: PROS6200

Godkjent av utdanningsutvalget 25. januar 2019

Siste revisjon utført 2022, høst

Gjeldende fra høstsemesteret 2023

Fakultet for lærerutdanning og internasjonale studier

Institutt for grunnskole- og faglærerutdanning