EPN-V2

Veilederutdanning for praksislærere i barnehagen Programplan

Engelsk programnavn
Supervision and Mentoring for Cooperating Teachers in Early Childhood Teacher Education
Gjelder fra
2020 HØST
Studiepoeng
30 studiepoeng
Varighet
2 semestre
Programhistorikk

Innledning

Studiet «Veilederutdanning for praksislærere i barnehage» gir formell og praktisk kompetanse i ulike veiledningsfunksjoner.  Studiet har fokus på læringsprosesser, ulike tilnærminger til veiledning, på kritisk analyse og etiske utfordringer i veiledningsprosesser. Egenutvikling og refleksjon over veiledning og vurdering knyttet til praksislærerfunksjonen står sentralt. I studiet vektlegges dessuten barnehagen som læringsarena.

Videre utdanningsmuligheter

Veilederutdanning for praksislærere i barnehage kan inngå som et emne i følgende masterstudier som tilbys Fakultet for lærerutdanning og internasjonale studier:

  • masterstudium i barnehagekunnskap.

Interesserte som ønsker at emnet skal kunne inngå som del av et av disse eller andre masterstudier må søke om opptak til det aktuelle masterstudiet på ordinær måte, basert på de opptakskrav som gjelder (inkludert karakterkrav). Det vil deretter kunne søkes om fritak for deler av det aktuelle masterstudiet på grunnlag av det gjennomførte og beståtte emnet. Det er opp til den institusjonen som tilbyr masterstudiet å vurdere og fatte vedtak om eventuelt fritak. Søknad om fritak vurderes på individuell basis.

Målgruppe

After completing this course the student should have the following learning outcome:

Knowledge

On successful completion of this course the student has:

  • basic understanding of the operation and capabilities of computers
  • ability to use algorithmic problem-solving
  • knowledge of the methods used to debug programs
  • basic knowledge of automating processes using computers
  • understanding of writing basic programs using modern programming languages

Skills

On successful completion of this course the student is:

  • able to format and write basic code
  • able to identify and remediate bugs
  • able to apply problem solving principles to the development computer programs
  • able to solve and design solutions to (simple) programming problems
  • proficient at efficiently translate solutions into computer programs

General Competence On successful completion of this course the student is:

  • proficient in planning and implementing a project plan for software development
  • able to explain problem-solving principles
  • able to recognise the place programming has within a professional domain

Opptakskrav

This is a blended learning course, with four weeks of attendance-based teaching followed by eight weeks of part-time online learning. The four-week attendance-based teaching module contains individual programming exercises and a group-programming project. This project will be evaluated based on a group oral presentation at the end of the first four weeks. This evaluation provides a basis for the following independent online study, which culminates in a submission of an individual project.

Læringsutbytte

Examination system:

  1. An oral group-presentation of a project and a code repository. Each group may consist of 2-3 students. The presentation and code repository counts for 50% of the final grade.
  2. An individual portfolio consisting of a 4,000 to 8,000 words report and a code repository. This project counts for 50% of the final grade.

Each partial exam must be assed to E or better for the course as a whole to be given a passing grade.

The oral presentation cannot be appealed.

Innhold og oppbygging

Se emneplanen.

Valgfritt emne Løper over flere semestre

1. studieår

Arbeids- og undervisningsformer

En intern sensor. Ekstern sensor brukes jevnlig.

Ved kontinuasjonseksamen kan muntlig eksamen benyttes, da med to interne sensorer.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

Se emneplanen.

Vurdering og sensur

  1. Two examiners will be used, one of which can be external.
  2. One examiner will be used for the final examination

External examiner is used regularly

Øvrig informasjon

Veilederutdanning for praksislærere i barnehage

Supervision and Mentoring for Cooperating Teachers in Early Childhood Teacher Education

Samlings- og nettbasert samlinger

Kompetanse for framtidens barnehage (oppdrag)

Godkjent av fakultetets studieutvalg 2. mars 2017

Revisjon godkjent av utdanningsutvalget 28. februar 2018

Emneplanen gjelder fra høstsemester 2019

Fakultet for lærerutdanning og internasjonale studier

Institutt for barnehagelærerutdanning