EPN-V2

Educational Theory and Practice in Drama and Theatre Communication - part-time Programme description

Programme name, Norwegian
Praktisk-pedagogisk utdanning i drama og teaterkommunikasjon - deltid
Valid from
2018 FALL
ECTS credits
60 ECTS credits
Duration
4 semesters
Schedule
Here you can find an example schedule for first year students.
Programme history

Introduction

Programplanen er utarbeidet ved Høgskolen i Oslo og Akershus etter Rammeplan for praktisk-pedagogisk utdanning, fastsatt av Kunnskapsdepartementet 21.desember 2015 med hjemmel i lov 1.april 2005 nr. 15 om universiteter og høgskoler (universitets- og høyskoleloven) § 3-2 annet ledd. 

 

Praktisk-pedagogisk utdanning i drama- og teaterkommunikasjon deltid, er et profesjonsstudium på 60 studiepoeng, organisert over to år. Opptak forutsetter treårig høyere utdanning innen drama- og/eller teaterfag. Det stilles krav om fordypning innen et fagområde. Studiet kvalifiserer for tittel adjunkt. Hovedområdene i utdanningen er pedagogikk (30 studiepoeng) samt fagdidaktikk (30 studiepoeng). I tillegg har studenten undervisningspraksis i både grunnskole og videregående skole.  

 

Fagfeltet forvalter viktig og samfunnsrelevant kunnskap der både kulturelle og immaterielle verdier inngår. Lærere i drama- og teaterkommunikasjon bruker metoderikdommene i dramafaget - de teatrale virkemidler og uttrykksformer-  for å gi barn og unge en mulighet til å utvikle alle sider ved sin personlighet og legger vekt på at faget åpner opp mot samfunnets ulike arbeidsfelt og inn i et livsløpsperspektiv.  

Target group

PPU i drama- og teaterkommunikasjon retter seg mot studenter som ønsker å kvalifisere seg for undervisningsarbeid i grunnskole og videregående skole i tråd med de til enhver tid gjeldende læreplanverk og andre arenaer som kulturskoler, folkehøgskoler og museer. 

Admission requirements

For opptak til praktisk-pedagogisk utdanning må søker ha 

  

  • en mastergrad som inneholder minst ett relevant fag som gir kompetanse til å undervise, jf. forskrift 23. juni 2006 nr. 724 til opplæringsloven kapittel 14  

eller 

  • en bachelorgrad i utøvende eller skapende kunstfag med minimum 180 studiepoeng i kunstfaget 

 

Studiet krever politiattest. 

 

Søkere kan også tas opp på grunnlag av realkompetanse. Søknader om opptak må da dokumentere både generell studiekompetanse og utøvende eller skapende kunstfaglig kompetanse, tilsvarende 3 års høyere utdanning. Søkere til studiet som tas opp på grunnlag av realkompetanse får ikke uten videre undervisnings- kompetanse for skoleverket. For tilsetting i undervisning i grunnskolen (5.-10. trinn) og videregående skole kreves enten bestått allmennlærerutdanning, faglærerutdanning, yrkesfaglærerutdanning eller universitets- og/eller høgskoleutdanning som samlet utgjør minst 240 studiepoeng inklusive pedagogisk utdanning (jf. kap. 14 i forskrift til opplæringsloven). 

 

Det vises til forskrift om opptak til studier ved Høgskolen i Oslo og Akershus: https://lovdata.no/dokument/SF/forskrift/2015-12-15-1681

Learning outcomes

Kunnskap  

Kandidaten:  

  • har bred fagdidaktisk og pedagogisk kunnskap om relevante trinn og utdanningsnivå 
  • har kunnskap om og forståelse for skolens mandat, opplæringens verdigrunnlag og opplæringsløpet  
  • har bred kunnskap om gjeldende lov- og planverk og kan oppdatere sin kunnskap innenfor området  
  • har bred kunnskap om barne- og ungdomskultur og barns og ungdoms utvikling og læring i ulike sosiale og kulturelle kontekster 
  • har bred kunnskap om læringsstrategier, læringsarenaer og arbeidsmetoder generelt og særlig i respektive fag  
  • har kunnskap om etiske problemstillinger og om barn og unges rettigheter i et nasjonalt og internasjonalt perspektiv  
  • har kunnskap om fagområdets historie, tradisjoner, egenart og plass i samfunnet 

 

 Ferdigheter  

Kandidaten: 

  • kan planlegge, gjennomføre og reflektere over undervisning basert på forsknings- og utviklingsarbeid og erfaringsbasert kunnskap 
  • kan lede og legge til rette for undervisningsforløp som fører til gode faglige og sosiale læringsprosesser 
  • kan reflektere over egen faglig utøvelse og justere denne under veiledning 
  • kan bruke varierte arbeidsmetoder, differensiere og tilpasse opplæring i samsvar med gjeldende læreplanverk, og skape motiverende og inkluderende læringsmiljøer 
  • kan beskrive kjennetegn på kompetanse, vurdere og dokumentere elevers læring, gi læringsfremmende tilbakemeldinger og bidra til at elevene kan reflektere over egen læring og egen faglige utvikling 
  • kan finne, vurdere og henvise til relevant informasjon og fagstoff og framstille dette slik at det belyser en aktuell problemstilling, både muntlig og skriftlig 

 

Generell kompetanse  

Kandidaten:   

  • kan formidle og kritisk reflektere over sentrale faglige, pedagogiske og fagdidaktiske teorier, problemstillinger og løsninger, både skriftlig og muntlig 
  • kan planlegge og gjennomføre varierte arbeidsoppgaver og prosjekt både alene og som deltaker i en gruppe og i tråd med etiske krav og retningslinjer 
  • kan gjennom relevante uttrykksformer utveksle synspunkter og erfaringer med andre og gjennom dette bidra til både egen, kollegers og skolens utvikling  
  • kan bygge relasjoner til elever og foresatte samt samarbeide med aktører som er relevante for skoleverket 

Content and structure

Praktisk-pedagogisk utdanning i drama- og teaterkommunikasjon (PPUDTK) har noen felles emner med design, kunst og håndverk (PPUDKH). Disse blir undervist som fellesemner. Det er anbefalt å ha gjennomført og bestått  Pedagogikk I før studenten starter på Pedagogikk II. Det er anbefalt å ha gjennomført og bestått  Fagdidaktikk i drama- og teaterkommunikasjon I før studenten starter på  Fagdidaktikk i drama- og teaterkommunikasjon II. 

Optional course Spans multiple semesters

1st year of study

1. semester

2. semester

2nd year of study

3. semester

4. semester

Teaching and learning methods

Studiet forutsetter en selvstendig og systematisk arbeidsform og aktiv deltakelse i felles aktiviteter. Obligatoriske kurs og oppgaver er lagt inn i studiet som arbeidskrav. Høgskolen gir undervisning innenfor sentrale deler av studiet. Det forutsettes at studentene arbeider aktivt med fagstoffet på egen hånd og også setter seg inn i temaer og fagstoff som ikke blir direkte belyst gjennom undervisningen. Den enkelte student er selv ansvarlig for å ha tilgang til egnede rom- og verkstedsfasiliteter for det estetisk skapende arbeidet. Det legges vekt på at studentene skal utvikle faglige kunnskaper og ferdigheter gjennom samarbeid, og det er derfor krav om stor grad av obligatorisk tilstedeværelse i undervisning og aktiviteter. Ved prosjektbasert undervisning og studier i grupper kan samarbeidet foregå både på interne og eksterne arenaer.  

Studentens eksisterende kunnskap innen drama- og teaterkommunikasjon står sentralt og er utgangspunkt for en større fordypningsoppgave/FoU-oppgave som gjennomføres under Fagdidaktikk i drama- og teaterkommunikasjon II. Fordypningsoppgaven skal gi innsikt i vitenskapelig forståelse og arbeidsmåte. Fordypningsoppgaven legger grunnlag for refleksjoner rundt praktisk-estetisk arbeid og undervisning.  

Arbeidsformer: 

  • forelesninger, seminarer og individuelt studium 
  • faglige innføringer og demonstrasjoner 
  • individuelt arbeid, gruppearbeid og prosjektarbeid 
  • ekskursjoner 
  • varierte presentasjoner og dokumentasjonsformer 

 

Deltidsstudentene vil få deltidstilpasset undervisning, men der det er mulig følger deltidsstudentene de samme forelesningene som heltidsstudentene. Deltidsstudiet er basert på individuelt og gruppebasert arbeid og veiledning via internett gjennom bruk av asynkron og synkron kommunikasjon, som kombineres med inntil 3 campussamlinger pr. semester. Både praktiske og teoretiske studieformer vektlegges.  

 

Pedagogisk praksis gjennomføres hovedsakelig i grupper, men det kan også legges til rette for individuelle løsninger. Praksis kan avvikles lokalt, under forutsetning av egnede praksissteder og kvalifiserte praksislærere. Praksis tilrettelegges for gjennomføring på deltid. Under praksis må studenter likevel tilpasse seg praksislæreres undervisningsdager. Veiledning og øvrig samarbeid mellom høgskole, praksislærer og student gjennomføres via videokonferanse. 

 

Den enkelte student er selv ansvarlig for å skaffe og vedlikeholde tilfredsstillende nettoppkopling (bredbånd), maskinvare (PC, headset og webkamera) og programvare. En oppdatert liste over tekniske minstekrav sendes ut i god tid før studiestart. Høgskolen kan gi support angående kommunikasjonsprogramvaren. Dette er et supplement til annen teknisk support fra bredbåndsleverandører etc. som den enkelte student må organisere selv

Practical training

Praksisopplæringen består av totalt 60 dager veiledet pedagogisk praksis i utdanningsinstitusjon og kunst/kultur institusjon. ¿Praksisopplæringen har felles emneplan. Høgskolen er ansvarlig for organisering av praksis, og Institutt for estetiske fag inngår samarbeid med egnede utdanningsinstitusjoner/kunst/kultur institusjoner. I 2. semester gjennomføres undervisningspraksis i grunnskole. I 3. og 4. semester gjennomføres undervisningspraksis i videregående skole eller det vil være mulig å ha undervisningspraksis på folkehøgskoler, kulturskoler, ulike kulturarenaer og andre voksenpedagogiske miljøer. Praksisperiodene er organisert i to fem-ukers perioder bestående av observasjon, undervisningspraksis/formidlingspraksis og muntlig praksisframlegg. Her kan de legges til rette for individuelle behov for deltidsstudenter. I tillegg gjennomføres praksisdager knyttet til pedagogiske opplegg for teaterformidling. Det bestemte antall praksisdager er absolutte og obligatoriske. Praksis vurderes som bestått/Ikke bestått.  Ved ikke godkjent praksis gis det mulighet for å gjennomføre praksis på nytt en gang. 

Praksis 2. semester: Praksisfelt er grunnskole og kunst-/kulturinstitusjoner ¿Praksis 3. og 4. semester: Praksisfelt er videregående skole og kunst-/kulturinstitusjoner

Skikkethetsvurdering 

Lærerutdanningsinstitusjonen har ansvar for å vurdere om studenter som tar studiet som en del av Praktisk-pedagogisk utdanning er skikket for læreryrket. Studenter som viser liten evne i forhold til å mestre læreryrket, må så tidlig som mulig i utdanningen få vite hvordan de står i forhold til kravene om lærerskikkethet og eventuelt få råd og veiledning til å bedre disse forholdene, eller få råd om å avslutte utdanningen. Konkrete beslutninger om skikkethet kan fattes gjennom hele studiet. 

Skikkethetsvurderingen må bygge på en helhetsvurdering som omfatter både faglige, pedagogiske og personlige forutsetninger for å kunne fungere som lærer. Forskrift om skikkethetsvurdering i høyere utdanning kan leses på http://www.lovdata.no/for/sf/kd/kd-20060630-0859.html

Internationalisation

Studiet er internasjonalt orientert og tar i bruk internasjonal forskning og faglitteratur. Noe av pensumlitteraturen er på engelsk. Noe av undervisningen kan også forekomme på engelsk. Det kan være aktuelt med gjesteforelesere, fra utenlandske institusjoner. 

Work requirements

The legal basis for this plan is laid down in Act of 1 April 2005 No. 15 relating to universities and university colleges and in the Regulations relating to the Degree of Philosophiae Doctor (PhD) at OsloMet - Oslo Metropolitan University (hereinafter referred to as "PhD Regulations").

The PhD Programme in Engineering Science is firmly rooted in the broad international tradition of PhD studies in engineering technology and engineering science. The programme builds on the scientific strengths of the engineering departments at the Faculty of Technology, Art and Design and on the research groups at Simula Metropolitan Center for Digital Engineering (SimulaMet).

The programme supports the needs for highly qualified expertise in engineering in industry, the public sector and in academia. The programme prepares students for positions in industry as well as in academia, and is designed to ensure that they are able to take on demanding and important roles in the private and public sectors, where in-depth expertise and knowledge of engineering science are required.

In this PhD programme, the term engineering science is defined as follows:

Engineering science is a discipline that concerns with the physical and mathematical basis of engineering and technology. In the modern world it implies chemical engineering, electrical engineering, computer science, bioengineering, civil engineering, mechanical engineering, aeronautical engineering and environmental engineering.

The three key elements of this definition are applied mathematics and physics in the broad sense, engineering and technology. The interrelationship between these terms is as follows: from the basis of applied mathematics and physics, engineers are able to understand physical phenomena, which in applied form leads to engineering solutions to problems in society. Technology can be seen both as the tool used in the engineering process and as the result of the process itself.

In the PhD programme, the students are exposed to applied mathematics and physics, engineering and technology in the context of developing products and solutions for the advancement and well-being of society. This will be done through a doctoral thesis (150 ECTS credits), compulsory coursework in research methods and ethics (10 ECTS credits), and elective coursework in various aspects of engineering science (20 ECTS credits).

The thesis will address a defined set of challenges in society, and will consist of research into the application and development of knowledge in applied mathematics, physics, engineering and/or technology to address these challenges. 

Assessment

The programme is aimed at persons with a background in engineering, information technology and similar technological disciplines who wish to acquire research skills at the highest level within the field of engineering science, and who wish to obtain a skillset that is valuable both in an academic research setting and in society as a whole.

On completion of the programme, the students will be qualified for careers in engineering and engineering management, in advanced technical consulting, and in research and teaching at universities and research institutes

Other information

The programme will build on a master's degree in an engineering discipline, applied mathematics or physics, or a similar master's degree relevant to the PhD programme.

Formal requirements:

3.1.Norwegian master's degree in an engineering discipline, applied mathematics or physics worth 120 ECTS

OR

3.2.Foreign degree-equivalent in an engineering discipline, applied mathematics or physics, equivalent to a master's degree in the Norwegian higher education system. In cases where the foreign master¿s degree does not comprise 120 ECTS, admission may be granted subject to individual assessment, provided the qualification presented grants access to PhD studies in the country of origin.

3.3.The average grade awarded for the bachelor's degree must not be lower than a C.

3.4.The average grade awarded for the master's degree must not be lower than a B.

3.5.A minimum grade of B must be awarded to the master's thesis.

Documentation of the completed education on which the decision regarding admission should be based (certified copies of original certificates) must be submitted.

Students seeking admission to the programme, must submit an application providing the following information:

1. A description of the research work that will lead to the thesis. This description shall consist of:

  • A problem statement that is related to a societal problem that can be solved - completely or partly - through engineering preferably pointing out interdisciplinary aspects.
  • A project plan describing the background and identifying a research gap to demonstrate that the student has an overview of the research field.
  • The project plan should include a proposed research design to solve the problem.
  • A milestone plan for finishing the thesis.
  • A publication plan.
  • A plan for internationalisation.
  • Specification of language in which the dissertation will be written
  • Information about any possible restrictions connected to intellectual property rights that may affect the planned project.
  • If the project calls for special academic or material resources, this must be documented in the application.

2. A list of coursework to fulfill the 30 ECTS coursework requirement

3. Supervisor's signature

4. A funding plan.

5. An account of prospective judicial and/or ethical issues the project may present.

6. Information on whether the project requires approval by research ethics committees, other public authorities or private actors. This kind of approval should be collected pre-submission when possible, and attached to the application.

Excellent English language skills are required for all participants in this PhD programme. International students must document this before appointment by taking one of the following tests and achieving the stipulated minimum total scores:

  • TOEFL - Test of English as a Foreign Language, internet-based test (IBT). Minimum total score: 92. Or Paper based test with a minimum score of 600
  • IELTS - International English Language Testing Service. Minimum overall band score: 6.5. Certificate in Advanced English (CAE) and Certificate of Proficiency in English (CPE) from the University of Cambridge.
  • PTE Academic - Pearson Test of English Academic. Minimum overall score: 62.

The following applicants are exempt from the abovementioned language requirements:

  • Applicants from EU/EEA countries
  • Applicants who have completed one year of university studies in Australia, Canada, Ireland, New Zealand, the UK or the US
  • Applicants with an International Baccalaureate (IB) diploma

Decisions on admissions are based on an overall assessment of the applications. The doctoral committee at the Faculty of Technology, Art and Design at OsloMet shall consider admission applications.

Admissions to the PhD Programme in Engineering Science are considered on an ongoing basis. Pursuant to the PhD Regulations, section 2-6, admission to PhD programmes is formalised by a written contract between the PhD student, the supervisor(s) and the Faculty of Technology, Art and Design.

An application for admission to the PhD programme should normally be submitted within three (3) months after the start of the research project which will lead to the degree.