Programplaner og emneplaner - Student
Facilitating processes of development in kindergartens/preschools Programme description
- Programme name, Norwegian
- Prosessledelse av utviklingsarbeid i barnehagen
- Valid from
- 2022 FALL
- ECTS credits
- 30 ECTS credits
- Duration
- 2 semesters
- Schedule
- Here you can find an example schedule for first year students.
- Programme history
-
Introduction
Studiet er et tilbud for de som ønsker å fordype seg i problematikk knyttet til migrasjons- og integrasjonsforvaltning. Studiet egner seg for studenter uten erfaring fra feltet, for studenter som allerede er i et utdanningsløp og for personer som allerede er i arbeidslivet og ønsker å kvalifisere seg for stillinger knyttet til sektoren.
Target group
Målgruppen for studiet er pedagogiske ledere og barnehagelærere.
Admission requirements
En kandidat med fullført årsstudium i migrasjons- og integrasjonsforvaltning har følgende læringsutbytte:
Kunnskap
Kandidaten har
- innsikt i migrasjon i et historisk, kulturelt, sosiologisk og økonomiske perspektiv
- kunnskap om migrasjon og integrering av ulike grupper innvandrere
- forståelse for utfordringer og mulige målkonflikter i migrasjonspolitikken
- kunnskap om juridiske begreper og prinsipper knyttet til innvandringslovgivning/-regulering
- kunnskap om virkningen av ulike integrasjonstiltak
Ferdigheter
Kandidaten
- kan anvende relevant akademisk kunnskap på praktiske problemer knyttet til integrasjonsforvaltning
- har juridisk og organisatorisk forståelse av migrasjons- og integrasjonsforvaltningen
- kan reflektere over egen faglig utøvelse
- kan finne, vurdere og henvise til informasjon og fagstoff og framstille dette slik at det belyser problemstillinger knyttet til migrasjons- og integrasjonsarbeidet
Generell kompetanse
Kandidaten
- har innsikt i fag- og yrkesetiske problemstillinger ved integrasjon og migrasjonsarbeid
- kan selvstendig planlegge og gjennomføre arbeidsoppgaver, i tråd med etiske krav og retningslinjer
- kan bidra til utvikling av god praksis i integrasjonsarbeidet
Learning outcomes
Årsstudium i migrasjons- og integrasjonsforvaltning er et fulltidsstudium og består av emner tilsvarende 60 studiepoeng.
Content and structure
Undervisningen i det enkelte emnet går over hele eller deler av semesteret.
Undervisningsformen er en kombinasjon av forelesninger, seminarer, gruppearbeid, ulike skriftlige arbeider og presentasjoner.
Studentenes ansvar for egen læring forutsetter aktiv deltakelse. I studiet blir det i tillegg til forelesninger benyttet ulike studentaktive læringsformer som skriftlige oppgaver, gruppearbeid, muntlig framføring, seminarer etc.
1st year of study
Teaching and learning methods
Det er ikke praksis i studiet.
Work requirements
På grunn av studiets varighet åpnes det ikke for å ta deler av studiet ved en utenlandsk utdanningsinstitusjon.
Et av emnene vil i sin helhet bli undervist på engelsk, som dermed åpner for innvekslingsstudenter.
Assessment
Alle arbeidskrav, fastsatt i den enkelte emneplan, må være godkjent for at studenten skal kunne framstille seg til eksamen i emnet. Frist for innlevering av arbeidskrav fastsettes av emneansvarlig ved oppstart.
Skriftlige arbeidskrav blir vurdert av en faglærer. Studenten får skriftlig og/eller muntlig tilbakemelding på arbeidskravet. Ved ikke godkjent arbeidskrav gis studenten mulighet til å forbedre arbeidskravet innen en fastsatt frist. Dersom det foreligger særlige grunner kan en student etter søknad gis utsettelse på innlevering av arbeidskravet. Studenter som ikke har fått godkjent alle obligatoriske arbeidskrav, har ikke rett til å avlegge eksamen. Når en oppgave ikke godkjennes vil faglærer gi en skriftlig eller muntlig tilbakemelding om hva som bør forbedres. Studenten får så mulighet til å levere på ny innen en gitt frist.
Når det i et arbeidskrav stilles krav om deltakelse i et gruppearbeid, skal gruppen bekrefte at de enkelte medlemmene har fylt dette kravet gjennom en skriftlig erklæring som leveres sammen med arbeidskravet. Samme prosedyre gjelder ved underkjenning av gruppearbeidskrav som ved individuelle arbeidskrav.
Other information
Pedagogisk ledelse og læringsmiljø i barnehagen
Pedagogical Leadership and Learning Environment in Early Childhood Education
30 studiepoeng
Videreutdanning, deltid over to semester
Studieprogramkode LPLBO
Emnekode: LPLB6000
Undervisningsspråk: Norsk
Godkjent av studieutvalget 09.03.2016
Redaksjonelle endringer 12.12.2019
Gjeldende fra høstsemesteret 2021
Fakultet for lærerutdanning og internasjonale studier
Institutt for barnehagelærerutdanning