Programplaner og emneplaner - Student
Prosessledelse av utviklingsarbeid i barnehagen Programplan
- Engelsk programnavn
- Facilitating processes of development in kindergartens/preschools
- Gjelder fra
- 2021 HØST
- Studiepoeng
- 30 studiepoeng
- Varighet
- 2 semestre
- Timeplan
- Her finner du et eksempel på timeplan for førsteårsstudenter.
- Programhistorikk
-
Innledning
The target group is students with a bachelor’s degree in health or social care who want to work on professional development and/or participate in research in their field, and potentially conduct clinical work in their chosen specialisation. The programme is a relevant additional education to a number of health and social care programmes.
Målgruppe
The target group is people who wish to train as prosthetist/orthotists. The discipline combines health sciences and engineering, and the prosthetist/orthotist's core competence is to plan, develop and follow up prostheses and orthoses in close cooperation with users and other professional groups. Therefore, applicants should be creative, interested in developing technical skills and, not least, interested in developing good communication and cooperation skills.
Opptakskrav
Opptak skjer direkte til ønsket spesialisering. Det faglige grunnlaget for opptak til studiet er 3-årig bachelorgrad i sykepleie eller tilsvarende. I det faglige grunnlaget kan annen videreutdanning og masterutdanning innen helsefag inngå. I tillegg kreves det norsk autorisasjon som sykepleier og minst 2 års somatisk yrkespraksis som sykepleier fra spesialisthelsetjenesten etter autorisasjon. For opptak til alle masterstudier ved OsloMet – storbyuniversitetet kreves det gjennomsnittskarakter C eller bedre fra det faglige grunnlaget. Det er ingen egen kvote for søkere som kun konkurrerer på grunnlag av karakterpoeng.
Personer med fullført videreutdanning ved OsloMet etter revidert programplan gjeldende fra januar 2014 kan søke eget innpassingsopptak til masterstudiet. Rangering foregår etter ordinære regler fastsatt i forskrift om opptak til studier ved OsloMet.
Opptak til studiet gjennomføres i henhold til forskrift om opptak til studier ved OsloMet – storbyuniversitetet.
Søkere som tas opp til studiet, må fremlegge politiattest, jamfør forskrift om opptak til høyere utdanning, kapittel 6.
Tilleggspoeng yrkespraksis
Intensivsykepleie
Det gis tilleggspoeng (maksimalt 1 poeng) for relevant yrkespraksis utover minstekravet. Med relevant yrkespraksis menes yrkespraksis som sykepleier ved somatiske avdelinger i sykehus/spesialisthelsetjenesten.
Læringsutbytte
Forelesninger og praktisk arbeid med prototyping, evaluering og produktutvikling. Studenten arbeider individuelt og i grupper (to til fire studenter).
Innhold og oppbygging
En intern sensor. Ekstern sensor brukes jevnlig.
1. studieår
1. semester
2. semester
Arbeids- og undervisningsformer
Masterprogrammet er organisert som et heltidsstudium med 90 studiepoeng i de tre første semestrene. Masteroppgaven på 30 studiepoeng fordeler seg over ett år. Studiets normerte tid er til sammen to og et halvt år. Spesialiseringene i anestesisykepleie har 30 uker med praksisstudier fordelt på de tre første semestrene. Praksisstudiene beskrives under kapittel Praksisstudier.
Programmet har i tillegg til felles masteroppgave to fellesemner som er Medisinsk og naturvitenskapelig kunnskap, 10 stp. og Vitenskapsteori, forskningsmetode og kvalitetsarbeid, 15 stp.
Spesialiseringene har egne emner for sine funksjons- og ansvarsområder og andre spesialiseringsemner. Prosjektbeskrivelse til masteroppgaven ligger i spesialsykepleiers emner for funksjons- og ansvarsområder for anestesisykepleie.
Masteroppgaven skrives over to semestre og tilrettelegger dermed for at studentene kan arbeide ved siden av, parallelt med oppgaveskriving.
Normal arbeidsinnsats på fulltid er 40 timer per uke. Dette inkluderer praksisstudier, timeplanlagt aktivitet, studentens egenaktivitet, arbeidskrav og eksamen.
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
Emnet er ekvivalent (overlapper 10 studiepoeng) med: ITPE2100
Ved praktisering av 3-gangers regelen for oppmelding til eksamen teller forsøk brukt i ekvivalente emner.
Vurdering og sensur
Required coursework is all types of work, tests and compulsory attendance that are requirements for a student to be assessed/permitted to take the exam. The primary purpose of coursework requirements is to contribute to the students' progress and academic development. Many coursework requirements are organised as modules, see the section 'Skills training'. The teaching plans provide more detailed information about which skills included in the requirements in the individual modules.
The lecturer assesses the required coursework as approved/not approved. Students are normally given two attempts at each coursework requirement before the ordinary exam. A third attempt is given before resit and rescheduled exams. If it is not possible for the second and, if relevant, the third, attempt to be carried out in the same way as the first, the student must complete an alternative assignment.
If the third attempt at a coursework requirements is not approved, the student must move down a year.
Compulsory attendance
A minimum attendance requirement of 80 % applies to all parts of the programme where the students cannot achieve the learning outcomes on their own. This includes introductions to modules and topics, group work, modules, skills training, seminars and presentations of different types of work. Other activities may also be subject to compulsory attendance requirements, see the module descriptions.
The minimum attendance requirement for practical training modules is 90 %. In the event of absence of between 10 and 20 %, the practical training enterprise must consider, in consultation with the university college, whether it is possible to make up for the absence at the enterprise. Absence of more than 20% will lead to a delay in the student's advancement in the program.
Øvrig informasjon
Programme description:
Approved by the Academic Affairs Committee at the Faculty of Health Sciences on 10 February 2021
Applies for students starting the programme in 2021.