EPN

Innovasjonspedagogikk og læringsledelse i arbeidslivet Programplan

Engelsk programnavn
Innovation Education and Management of Learning in Worklife
Gjelder fra
2022 HØST
Studiepoeng
15 studiepoeng
Varighet
2 semestre
Programhistorikk

Innledning

Gjennom studiet skal studentene utvikle den entreprenørielle kompetansen, som innebærer å arbeide med kreative, innovative og induktive læringsformer i skapende og utforskende prosesser. Lærlingenes, kollegaers eller samarbeidspartneres individuelle forutsetninger, interesser og behov skal legge føringer for planlegging av læringsprosesser. Studiet skal gi studentene kompetanse i å samarbeide og ta hensyn til slike ulikheter for å kunne tilrettelegge for økt aktivitet i utvikling av egen arbeidsplass. Økt kunnskap om didaktiske valg i ledelse og utvikling av profesjonelle fagfellesskap kan styrke og gi økt kvalitet i opplæring på arbeidsplassen. Gjennom innovasjonspedagogisk tenkning skal studentene også utvikle sin evne til å lede slike prosesser ved bruk av entreprenørielle verktøy. Samarbeid med kolleger og ledelse av utviklingsarbeid på egen eller annen egnet arbeidsplass vil være en sentral del av studiet.

Målgruppe

Studiet retter seg primært mot ansatte i arbeidslivet som ønsker å arbeide med utvikling av gode læringsformen på egen arbeidsplass. Dette kan for eksempel være faglige ledere eller andre ledere, instruktører, opplæringsansvarlige eller veiledere. 

Opptakskrav

Opptakskravet er generell studiekompetanse eller tilsvarende realkompetanse.

Følgende krav må oppfylles for å være kvalifisert realkompetansesøker:

1. Søkere må være 25 år eller eldre i opptaksåret og kan ikke ha generell studiekompetanse. Søkere må dokumentere ett av følgende:

  • fagbrev eller tilsvarende, og minimum to års relevant yrkespraksis; 
  • minimum fem års relevant yrkespraksis. Inntil to av de fem årene kan erstattes av relevant ulønnet arbeid, utdanning, organisasjonserfaring eller liknende.

2. Søkere må ha tilstrekkelige ferdigheter i norsk (eller annet nordisk språk) til å kunne gjennomføre studiet. Faget norsk (eller annet nordisk språk) skal bestå av minimum 112 årstimer fra videregående opplæring eller tilsvarende, bestått med karakteren 2 eller bedre. Alternativt kan kravet til norsk dokumenteres med en attest fra arbeidsgiver som beskriver hvordan søkeren på en tilfredsstillende måte har brukt norsk skriftlig og muntlig (eller annet nordisk språk) som en vesentlig del av sitt arbeid. Søkere med morsmål fra land utenfor Norden må dokumentere at de oppfyller krav til norsk tilsvarende kravet til generell studiekompetanse, i henhold til krav i forskrift om opptak til høyere utdanning.

Relevant deltidsarbeid av ulikt omfang og lengde kan regnes om til heltid, etter gjeldende regelverk.

Læringsutbytte

Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten har 

  • kunnskap om hvordan entreprenørielle holdninger og ferdigheter utvikles i individet
  • kunnskap og forståelse for hvordan innovasjonsmetodikk kan fremme utvikling av egen arbeidsplass
  • kunnskap om skole- og arbeidsliv, og sammenhengen mellom ungdomskultur og årsaker til frafall fra skole- og arbeidsliv

 

Ferdigheter

Studenten kan 

  • anvende ulike innovative og entreprenørielle strategier for utvikling av aktiviteter og tiltak, eksempelvis bygging av nettverk og samarbeid med lokalt arbeidsliv 
  • lede innovative og entrepreniørielle læreprosesser i en mangfoldig gruppe
  • formidle sentralt fagstoff digitalt, muntlig og skriftlig

 

Generell kompetanse

Studenten kan

  • reflektere over etiske utfordringer i møte med sammensatte grupper
  • i samarbeid med kollegaer, bidra til utvikling av et godt læringsmiljø for alle deltakere
  • anvende forskningsbasert kunnskap i sitt arbeid med innovajsonspedagogikk og læringsledelse

Innhold og oppbygging

Sentrale temaer i studiet:

  • Entreprenørielle verktøy
  • Ledelse av entreprenørielle læreprosesser
  • Innovasjon i faglig opplæring
  • Ungdomskultur og flerkulturell forståelse
  • Multimodale presentasjoner
Valgfritt emne Løper over flere semestre

1. studieår

Arbeids- og undervisningsformer

Studiet er et samlingsbasert deltidsstudium. Mellom samlingene skal studentene gjennomføre studieoppgaver på egen eller annen egnet arbeidsplass.

Det vil bli lagt vekt på en kollektiv læringsprosess gjennom erfaringsutveksling og refleksjon. Samarbeid i en lærende organisasjon, forankring og felles kompetanseutvikling står sentralt i studiet. Studentene skal gjennomføre innovasjonsarbeid på egen arbeidsplass innen yrkesopplæring.Læringsformene skal bidra til at studentene kan gjennomføre aktive læringsprosesser og lede for eksempel lærlinger, kollegaer, grupper eller samarbeidspartnere i innovasjon og endringsarbeid på arbeidsplassen. Organisering og innhold er konkret og praktisk der arbeid med eget prosjekt gjennomføres gjennom utvikling av samarbeidsprosesser og entreprenørielle ferdigheter.

Undervisning og læring skjer gjennom en kombinasjon av forelesninger, cafèdialog (erfaringsutveksling), realøvelser, bruk av digitale verktøy og gjennomføring av entreprenøriell læringsledelse. Deler av disse aktivitetene kan være basert på veiledning via universitetets elektroniske læringsplattform og i tilknytning til egen arbeidssituasjon.  

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

Arbeidskravene skal bidra til refleksjon og læring, samt sikre at studenten er aktive og medansvarlige for studieprogresjonen. Arbeidskravene skal være levert/utført innen fastsatt(e) frist(er). Arbeidskravene må være godkjent før eksamen kan avlegges.

Faglig innhold og arbeidsmåter i studiet er knyttet til erfaringsdeling og utvikling av praktiske ferdigheter. Slike læringsferdigheter kan ikke tilegnes ved selvstudium, men må opparbeides gjennom reell dialog med medstudenter og lærere og ved tilstedeværelse i undervisningen. Det er derfor krav om 80 % tilstedeværelse. Fravær ut over 20 % må kompenseres ved et ekstra arbeidskrav etter avtale med faglærer

Vurdering og sensur

Bestemmelser om eksamen er gitt i lov om universiteter og høgskoler og forskrift om studier og eksamen ved OsloMet - storbyuniversitetet

Øvrig informasjon

  • Redaksjonelle endringer foretatt 12. februar 2019

  • Godkjent av prodekan for studier ved LUI 19. april 2017

  • Redaksjonelle endringer foretatt 8. januar 2020