Programplaner og emneplaner - Student
Innovasjonspedagogikk og læringsledelse i arbeidslivet Programplan
- Engelsk programnavn
- Innovation Education and Management of Learning in Worklife
- Gjelder fra
- 2021 HØST
- Studiepoeng
- 15 studiepoeng
- Varighet
- 2 semestre
- Timeplan
- Her finner du et eksempel på timeplan for førsteårsstudenter.
- Programhistorikk
-
Innledning
Innovasjonspedagogikk og læringsledelse i yrkesfag er et studium som er utviklet i forbindelse med den nasjonale strategien Yrkesfaglærerløftet - for fremtidens fagarbeidere. Regjeringens satsing på yrkesfaglærere vektlegger at lærerne trenger både teoretisk og praktisk kompetanse og at de må ha «et klokt hode og dyktige hender». Ved siden av å ha solid fagkompetanse og være gode formidlere, må lærerne forberede en svært variert gruppe elever på å være arbeidstakere i et samfunn som er i stadig endring. Stortingsmeldingen 28 (2015-2016), Fag - Fordypning - Forståelse - En fornyelse av Kunnskapsløftet understreker en undervisning som er både utfordrende, motiverende og engasjerende for elevene, og at det å oppleve mestring er viktig for læring.
Økt kunnskap om didaktiske valg i henhold til yrkesfagenes egenart, klasseledelse og utvikling av profesjonelle fagfellesskap kan styrke læreroppgaven og gi økt kvalitet i undervisningen slik at elevens læringsutbytte øker. Kombinert med profesjonalisering av skolenes samhandling med eksterne aktører, kan dette styrke overgangen fra opplæring i skole til læretid i bedrift, og dermed virke positivt for gjennomføringen i videregående opplæring.
Studiet Innovasjonspedagogikk og læringsledelse i yrkesfag skal gi studentene kompetanse i å samarbeide og differensiere for å kunne tilrettelegge for økt elevaktivitet i gjennomføring av yrkesfaglig utdanning. Gjennom studiet skal studentene utvikle den entreprenørielle lærerkompetansen, som innebærer å arbeide med kreative, innovative og induktive læringsformer i skapende og utforskende prosesser. Elevenes individuelle forutsetninger, yrkesfaglige interesser og behov skal legge føringer for lærerens planlegging av elevenes læringsprosess. Gjennom innovasjonspedagogisk tenkning skal studentene også utvikle sin evne til å lede slike prosesser ved bruk av entreprenørielle verktøy. Samarbeid med kolleger og ledelse av utviklingsarbeid på egen skole vil være en sentral del av studiet.
Målgruppe
Studiet retter seg primært mot yrkesfaglærere, men også mot faglærere, faglige ledere, instruktører og andre tilsatte i videregående opplæring.
Opptakskrav
Opptakskravet er generell studiekompetanse eller tilsvarende realkompetanse, og tilsetting som yrkesfaglærer, faglærer, faglig leder eller instruktør i videregående opplæring. Andre tilsatte i videregående opplæring kan tas opp etter nærmere avtale.
Søkere som tas opp på grunnlag av realkompetanse må være 25 år eller eldre i opptaksåret og kan ikke ha generell studiekompetanse. Slike søkere må i tillegg dokumentere ett av følgende:
- Fagbrev eller tilsvarende, og minimum to års relevant (fulltids) yrkespraksis
- Minimum fem års relevant yrkespraksis og tilstrekkelige ferdigheter i norsk (eller annet nordisk språk) til å kunne gjennomføre studiet. Inntil to av de fem årene kan erstattes av relevant ulønnet arbeid, utdanning, organisasjonserfaring eller liknende. Faget norsk (eller annet nordisk språk) skal bestå av minimum 112 årstimer fra videregående opplæring eller tilsvarende, bestått med karakteren 2 eller bedre. Alternativt kan kravet til norsk dokumenteres med en attest fra arbeidsgiver som beskriver hvordan søkeren på en tilfredsstillende måte har brukt norsk skriftlig og muntlig (eller annet nordisk språk) som en vesentlig del av sitt arbeid. Søkere med morsmål fra land utenfor Norden må dokumentere at de oppfyller krav til norsk tilsvarende kravet til generell studiekompetanse, i henhold til krav i forskrift om opptak til høyere utdanning.
Relevant deltidsarbeid av ulikt omfang og lengde kan regnes om til heltid, etter gjeldende regelverk.
Læringsutbytte
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten har:
- kunnskap om hvordan entreprenørielle holdninger og ferdigheter utvikles i individet
- kunnskap og forståelse for hvordan innovasjonsmetodikk kan fremme utvikling av yrkesfagene
- kunnskap om skole- og arbeidsliv, og sammenhengen mellom ungdomskultur og årsaker til frafall fra skole- og arbeidsliv
Ferdigheter
Studenten kan:
- anvende ulike innovative og entreprenørielle strategier for utvikling av aktiviteter og tiltak, eksempelvis bygging av nettverk og samarbeid med lokalt arbeidsliv
- lede innovative og entrepreniørielle læreprosesser i en mangfoldig elevgruppe
- formidle sentralt fagstoff digitalt, muntlig og skriftlig
Generell kompetanse
Studenten kan:
- reflektere over etiske utfordringer i møte med en sammensatt elevgruppe
- i samarbeid med kollegaer, bidra til utvikling av et godt læringsmiljø for alle elever
- anvende forskningsbasert kunnskap i sitt arbeid med innovajsonspedagogikk og læringsledelse
Innhold og oppbygging
Sentrale temaer i studiet:
- Entreprenørielle verktøy
- Ledelse av entreprenørielle læreprosesser
- Innovasjon i yrkesfaglig opplæring
- Ungdomskultur og flerkulturell forståelse
- Multimodale presentasjoner
1. studieår
Arbeids- og undervisningsformer
Studiet er et samlingsbasert deltidsstudium. Mellom samlingene skal studentene gjennomføre studieoppgaver på egen arbeidsplass.
Det vil bli lagt vekt på en kollektiv læringsprosess gjennom erfaringsutveksling og refleksjon. Samarbeid i en lærende organisasjon, forankring og felles kompetanseutvikling står sentralt i studiet. Studentene skal gjennomføre innovasjonsarbeid på egen arbeidsplass innen yrkesopplæring.
Læringsformene skal gi yrkesfaglærere en utdanning hvor de kan gjennomføre elevaktive læringsprosesser og lede elever, klasser, kolleger og samarbeidspartnere i innovasjon og endringsarbeid. Orgsanisering og innhold er konkret og praktisk der arbeid med eget prosjekt gjennomføres gjennom utvikling av samarbeidsprosesser og entreprenørielle ferdigheter.
Undervisning og læring skjer gjennom en kombinasjon av forelesninger, cafèdialog (erfaringsutveksling), realøvelser, bruk av digitale verktøy og gjennomføring av entreprenøriell læringsledelse. Deler av disse aktivitetene kan være basert på veiledning via universitetets elektroniske læringsplattform og arbeidserfaring på egen arbeidsplass.
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
Arbeidskravene skal bidra til refleksjon og læring, samt sikre at studenten er aktive og medansvarlige for studieprogresjonen. Arbeidskravene skal være levert/utført innen fastsatt(e) frist(er). Arbeidskravene må være godkjent før eksamen kan avlegges.
Faglig innhold og arbeidsmåter i studiet er knyttet til erfaringsdeling og utvikling av praktiske ferdigheter. Slike læringsferdigheter kan ikke tilegnes ved selvstudium, men må opparbeides gjennom reell dialog med medstudenter og lærere og ved tilstedeværelse i undervisningen. Det er derfor krav om 80 prosent tilstedeværelse. Fravær ut over 20 prosent må kompenseres ved et ekstra arbeidskrav etter avtale med faglærer
Vurdering og sensur
Bestemmelser om eksamen er gitt i lov om universiteter og høgskoler og forskrift om studier og eksamen ved OsloMet - storbyuniversitetet
Øvrig informasjon
- Redaksjonelle endringer foretatt 12. februar 2019
- Godkjent av prodekan for studier ved LUI 19. april 2017