EPN-V2

Innovation Education and Management of Learning in Worklife Programme description

Programme name, Norwegian
Innovasjonspedagogikk og læringsledelse i arbeidslivet
Valid from
2018 FALL
ECTS credits
15 ECTS credits
Duration
2 semesters
Schedule
Here you can find an example schedule for first year students.
Programme history

Introduction

Ingen ut over opptakskrav.

Target group

Etter å ha gjennomført dette emnet har studenten følgende læringsutbytte, definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse.

Kunnskap

Studenten kan:

  • forklare grunnprinsippene for hvordan et operativsystem organiserer all ressursbruk og gjør det enklere og mer effektivt for vanlige brukere og applikasjoner å bruke en datamaskin
  • gjøre rede for hvilke operativsystemer som er de mest sentrale og forklare forskjellen på dem
  • forklare oppbyggingen av en datamaskin og hvordan operativsystemet styrer den
  • gjøre rede for multitasking, CPU-scheduling, prosesser, tråder og synkronisering
  • forklare hvordan operativsystemet organiserer bruk av cache og internminne
  • gjøre rede for harddisker og filsystemer
  • kunne analysere og forklare konkrete hendelsesforløp når man kjører programvare på og bruker et operativsystem
  • gjøre rede for virtualiseringsteknologier

Ferdigheter

Studenten kan:

  • kommunisere med og styre operativsystemet fra kommandolinjen på Linux og Windows
  • lage nye brukere og grupper, sette rettigheter for filer og mapper på Linux og Windows
  • bruke pipes og omdirigering til å sette sammen enkle kommandoer til å løse komplekse oppgaver på Linux og Windows
  • løse konkrete oppgaver relatert til operativsystemer ved hjelp av scripting for Linux og Windows
  • bruke scriptspråk til filbehandling, array og hash, samt regulære uttrykk

Generell kompetanse

Studenten kan:

  • utveksle og drøfte problemstillinger om operativsystemer
  • gi anbefalinger om bruk og anskaffelse av operativsystemer
  • raskt sette seg inn i ny teknologi relatert til operativsystemer
  • vurdere og anbefale hvilke script- eller programmerings-språk som er best egnet til å løse et konkret datateknisk problem
  • hjelpe vanlige brukere å løse oppgaver relatert til operativsystemer

Admission requirements

Forelesninger og individuelle øvinger. Øvingene er basert på eget arbeid med veiledning fra faglærer og/eller studentassistent. Studentene arbeider i grupper. Gruppestørrelse på maksimalt 3 studenter.

Learning outcomes

Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten har:

  • kunnskap om hvordan entreprenørielle holdninger og ferdigheter utvikles i individet
  • kunnskap og forståelse for hvordan innovasjonsmetodikk kan fremme utvikling av yrkesfagene
  • kunnskap om skole- og arbeidsliv, og sammenhengen mellom ungdomskultur og årsaker til frafall fra skole- og arbeidsliv

Ferdigheter

Studenten kan:

  • anvende ulike innovative og entreprenørielle strategier for utvikling av aktiviteter og tiltak, eksempelvis bygging av nettverk og samarbeid med lokalt arbeidsliv  
  • lede innovative og entrepreniørielle læreprosesser i en mangfoldig elevgruppe
  • formidle sentralt fagstoff digitalt, muntlig og skriftlig

 

Generell kompetanse

Studenten kan:

  • reflektere over etiske utfordringer i møte med en sammensatt elevgruppe
  • i samarbeid med kollegaer, bidra til utvikling av et godt læringsmiljø for alle elever
  • anvende forskningsbasert kunnskap i sitt arbeid med innovajsonspedagogikk og læringsledelse

Content and structure

Følgende arbeidskrav er obligatorisk og må være godkjent for å fremstille seg til eksamen:

  • 3 gruppearbeider
  • 3 multiple choice-tester
Optional course Spans multiple semesters

Teaching and learning methods

Eksamen våren 2021 pga. Covid-19:

Individuell skriftlig hjemmeeksamen på 3 timer

Eksamensresultat kan påklages.

[Eksamen tidligere:]

Individuell skriftlig eksamen under tilsyn på 3 timer.

Eksamensresultat kan påklages.

Work requirements

Hjelpemidler våren 2021:

Alle hjelpemidler tillatt, utenom kommunikasjon med andre

[Hjelpemidler tidligere:]

Ingen.

Assessment

Gradert skala A-F.

Other information

En intern sensor. Ekstern sensor brukes jevnlig.