Studieinfo programplan FYSELDRE 2018 HØST
Videreutdanning i fysioterapi for eldre personer Programplan
- Engelsk programnavn
- Advanced Course in Physiotherapy for Older People
- Gjelder fra
- 2018 HØST
- Studiepoeng
- 30 studiepoeng
- Varighet
- 2 semestre
- Timeplan
- Her finner du et eksempel på timeplan for førsteårsstudenter.
- Programhistorikk
-
Innledning
Videreutdanningsstudiet i fysioterapi for eldre personer, definert som aldersgruppen fra 55 år og eldre personer er et viktig bidrag til den offentlige satsningen på et helhetlig og effektivt helsetjenestetilbud til en stadig økende eldrebefolkning. Et sentralt helsepolitisk mål er at eldre personer skal bo lengst mulig hjemme, og studiet har derfor fokus på fysioterapi som del av kommunale tjenester overfor hjemmeboende brukere. Fysioterapeuters spesialkompetanse vil derfor ofte være ett av flere profesjonsspesifikke bidrag i et flerfaglig og tverrsektorielt samarbeid som yter tjenester både på system- og individnivå.
Fysioterapitjenestens ansvarsområde favner bredt: helsefremming, forebygging, diagnostikk, behandling og rehabilitering. Dette krever oppdatert og evidensbasert kunnskap innenfor gerontologi og geriatri generelt og på aldersrelatert bevegelse og funksjon spesielt.
Studiet går på deltid over ett år og tilsvarer ett semesters fulltidsstudium. Studieåret er på ca. 40 uker, og det forventes en samlet studieinnsats på 20 timer pr uke. Bestått studium gir 30 studiepoeng.
Studiet er hjemlet i lov om universiteter og høgskoler og i Forskrift om studier og eksamen ved Høgskolen i Oslo og Akershus.
Videreutdanningsstudiet i fysioterapi for eldre personer, definert som aldersgruppen fra 55 år og eldre personer er et viktig bidrag til den offentlige satsningen på et helhetlig og effektivt helsetjenestetilbud til en stadig økende eldrebefolkning. Et sentralt helsepolitisk mål er at eldre personer skal bo lengst mulig hjemme, og studiet har derfor fokus på fysioterapi som del av kommunale tjenester overfor hjemmeboende brukere. Fysioterapeuters spesialkompetanse vil derfor ofte være ett av flere profesjonsspesifikke bidrag i et flerfaglig og tverrsektorielt samarbeid som yter tjenester både på system- og individnivå.
Fysioterapitjenestens ansvarsområde favner bredt: helsefremming, forebygging, diagnostikk, behandling og rehabilitering. Dette krever oppdatert og evidensbasert kunnskap innenfor gerontologi og geriatri generelt og på aldersrelatert bevegelse og funksjon spesielt.
Studiet går på deltid over ett år og tilsvarer ett semesters fulltidsstudium. Studieåret er på ca. 40 uker, og det forventes en samlet studieinnsats på 20 timer pr uke. Bestått studium gir 30 studiepoeng.
Studiet er hjemlet i lov om universiteter og høgskoler og i Forskrift om studier og eksamen ved Høgskolen i Oslo og Akershus.
Informasjon om programplanen
Godkjent av utdanningsutvalget ved Fakultet for helsefag 11.04.2012.
Endringer godkjent av prodekan ved Fakultet for helsefag 24.05.2016.
Siste endringer godkjent av prodekan ved Fakultet for helsefag 09.03.2018.
Gjelder for kull 2018.
Målgruppe
Målgruppen er fysioterapeuter som ønsker å utvikle sin kompetanse i arbeid med eldre personer.
Opptakskrav
Søkere må ha offentlig godkjenning som fysioterapeut i Norge. Det forutsettes at studentene har tilgang til fysioterapifaglig arbeid med eldre personer under studiet for at de skal kunne utføre obligatoriske arbeidsoppgaver.
Dersom det er flere kvalifiserte søkere enn antall studieplasser, rangeres søkerne etter oppnådde konkurransepoeng. Konkurransepoeng er summen av karakterpoeng fra fysioterapeutstudiet, tilleggspoeng for relevant høyere utdanning utover minstekravet og tilleggspoeng for praksis.
Det vises til forskrift om opptak til studier ved Høgskolen i Oslo og Akershus.
Læringsutbytte
Studenten har etter fullført studium følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten har
inngående kunnskap om eksisterende teorier, undersøkelser og tiltak innen fysioterapi for eldre personer i forhold til fysisk aktivitet, funksjon og bevegelse
inngående kunnskap om vitenskapsteori og forskningsmetode i fysioterapi for eldre personer
Ferdigheter
Studenten kan
analysere problemstillinger knyttet til fysioterapifagets historie, tradisjon, karakter og samfunnsmessige stilling knyttet til fysioterapi for eldre personer for å fremme fysisk aktivitet, funksjon og bevegelse
anvenderelevanteteorier, modeller og strategier for vurderinger og tiltak i fysioterapi for eldre personer
arbeide selvstendig med teoretisk og praktisk problemløsning i fysioterapi for eldre personer
anvende relevante metoder i forsknings - og utviklingsprosjekter
analysere og forholde seg kritisk til ulike informasjonskilder for vitenskapelige resonnementer og anvende disse i strukturering og utforming av resonnement i fysioterapi for eldre personer
gjennomføre et selvstendig utviklingsprosjekt under veiledning i tråd med etiske standarder
kritisk vurdere og implementere forskningsbasert og erfaringsbasert kunnskap i lys av kontekstuelle faktorer og den eldre personens preferanser
Generell kompetanse
Studenten kan
reflektere over forholdet mellom vitenskapelig kunnskap, faglige problemstillinger og forskningsetiske problemstillinger i kunnskapsutvikling innen fysioterapi for eldre personer
analysere etiske dilemmaer ved vurdering, intervensjon og evaluering i fysioterapi for eldre personer
analysere validitet og reliabilitet i forskning innen vurdering, intervensjon og evaluering i fysioterapi for eldre personer
kommunisere faglige spørsmål, analyser, forskningsresultater og konklusjoner til spesialister og ikke-spesialister
bidra til nytenking og innovasjonsprosesser i fagutvikling, klinisk- og tverrfaglig arbeid
Operasjonalisering av det totale læringsutbyttet er konkretisert i form av læringsutbyttet for hvert emne.
Innhold og oppbygging
Emne FYSEL6010 avsluttes med eksamen før FYSEL6110 starter.
Undervisningen er organisert i fem fellessamlinger à ca én ukes varighet. FYSEL6010 har fire samlinger, mens FYSEL6110 har én. Samlingene er jevnt fordelt over året. Hvert emne avsluttes med eksamen.
Arbeids- og undervisningsformer
På samlingene veksles det mellom forelesninger, seminarer og veiledet gruppearbeid. Mellomperiodene brukes til arbeidsoppgaver som må gjøres i det kliniske feltet, selvstudier, studentsamarbeid og likemannsvurdering.
Et viktig redskap for læringen er arbeid med praksisrelaterte problemstillinger som utgangspunkt for fordypning i fagstoff fra fellessamlingene, både som individuelt arbeid og som samarbeid.
Faglærer og medstudenter gir tilbakemeldinger på oppgaver.
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
Det kreves minimum 80 % obligatorisk tilstedeværelse i enkelte deler av studiet. Dersom studenten overskrider fraværsgrensen, vil faglærer så langt det er mulig, angi krav til arbeid som kan kompensere for fraværet. Dersom kompensasjon ikke er mulig, må studenten gå ned til neste kull.
Obligatorisk tilstedeværelse som må være godkjent før studenten kan gå opp til eksamen.