EPN-V2

Digitale lære- og hjelpemidler i tilpasset opplæring Programplan

Engelsk programnavn
Digital Teaching and Learning Tools for Adapted Education
Gjelder fra
2024 HØST
Studiepoeng
15 studiepoeng
Varighet
1 semester
Programhistorikk

Innledning

Bruk av digitale verktøy er en grunnleggende ferdighet i skole og opplæring. Digitale ferdigheter skal være en integrert og naturlig del av opplæringen og læringsarbeidet i alle fag og på alle nivåer. Digitale lære- og hjelpemidler i opplæringen kan være et viktig bidrag for å realisere målet om likeverdig opplæring for alle elever i skolen. Gjennom god pedagogisk anvendelse av digitale lære- og hjelpemidler i opplæringen kan flere elever oppleve tilhørighet og inkludering i den ordinære opplæringen. Erfaring og forskning viser at elever med utfordringer knyttet til språk, kommunikasjon, lesing og skriving kan ha spesielt god nytte av digitale verktøy i læringsarbeidet. Digitale lære- og hjelpemidler kan dermed være viktige bidrag i opplæringens spesialpedagogiske tilbud.

Økende digital praksis i opplæringen forutsetter digitale ferdigheter hos den enkelte lærer og i skolen som organisasjon. Lærere og rådgivere i pedagogisk psykologisk tjeneste vil i økende grad ha behov for kunnskaper om god pedagogisk bruk av digitale verktøy som favner alle elever. Digital kompetanse blir dermed en fremtredende egenskap ved hver enkelt ansatt tilknyttet opplæringen og i ulike opplæringsarenaer. I studieemnet «Digitale lære- og hjelpemidler i tilpasset opplæring» får studentene blant annet innsikt i ulik programvare til bruk i opplæring, produksjon av digitalt innhold, prinsipper for opplæring og digital undervisning, samt utviklingsarbeid i organisasjoner.

Studentene må ha PC og nettbrett med relevante applikasjoner tilgjengelig.

Målgruppe

Se fagplanen.

Opptakskrav

Arbeidskrav og faglig aktivitet med krav om deltakelse

  • Fagartikkel med selvvalgt problemstilling knyttet til temaet «norsk historie».
  • Skriftlig tekst om metakognitive læringsstrategier i omkring temaet Europa.

Læringsutbytte

Individuell muntlig eksamen med forberedelsestid. Studentene velger oppgave ut fra to oppgitte alternativer og forbereder seg i to timer før eksamen. Temaer kan hentes fra Emne 3 og 4. Nærmere retningslinjer for notater ved eksamen blir gitt ved studiestart.

Innhold og oppbygging

Inntil 30 paginerte sider egenproduserte notater fra forelesninger, seminarer, kollokvier, ekskursjoner og litteraturlesing kan benyttes ved to timers forberedelse til muntlig eksamen.

Valgfritt emne Løper over flere semestre

1. studieår

Arbeids- og undervisningsformer

Gradert skala A-F

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

Eksamen vurderes av intern og ekstern sensor.

Vurdering og sensur

Bestemmelser om eksamen er gitt i lov om universiteter og høgskoler og forskrift om studier og eksamen ved OsloMet.

Øvrig informasjon

  • Godkjent av prodekan ved LUI 19.03.2014
  • Endringer godkjent av prodekan for studier 14.03.2019