EPN-V2

Digital Skills for Teachers Programme description

Programme name, Norwegian
Digital kompetanse for lærere
Valid from
2024 FALL
ECTS credits
30 ECTS credits
Duration
1 semester
Schedule
Here you can find an example schedule for first year students.
Programme history

Introduction

Brukerrettede kliniske studier

Det skilles mellom ferdighetstrening og kliniske studier som beskrevet nedenfor.

Ferdighetstrening

I øvingslaboratoriet skal studenten tilegne seg jordmorfaglige ferdigheter som grunnlag for kliniske studier. Ferdigheter er personlig kunnskap som den enkelte utvikler gjennom utprøving og egen erfaring. Dette innebærer at studenten øver på og reflekterer over sentrale ferdigheter for yrkesutøvelsen. Ferdighetstrening og øvelser kan gjennomføres i universitetets simuleringssenter/øvingspost og i samarbeidende foretak i spesialisthelsetjenesten.

Kliniske studier

Studenten skal oppøve kliniske ferdigheter og vurderinger i forbindelse med jordmorvirksomhet på ulike arenaer. Det legges spesielt vekt på studentens videreutvikling av teori, refleksjon og kliniske vurderinger for å ivareta omsorgen for kvinnen/familien og barnet. Kliniske studier skal gi studenten kompetanse i å integrere forskningsbasert kunnskap i sin profesjonsutøvelse, og tilegne seg erfaringsbasert kunnskap og pasientkunnskap. For å utvikle handlingskompetanse og -beredskap i jordmorfag vil det være en kontinuerlig veksling mellom teoretisk fordypning og kompetanseutvikling i det kliniske felt. De kliniske studiene er organisert i perioder på henholdsvis 13 uker i MAJOPRA1, 7 uker i MAJOPRA2, 13 uker i MAJOPRA3 og 7 uker i MAJOPRA4.

Veiledning i kliniske studier

Studenten vil bli veiledet av et team bestående av universitetets veileder og en jordmor (evt. flere) fra det kliniske felt (klinisk veileder). Disse samarbeider om tilrettelegging av læresituasjoner i de kliniske studiene. Studenten skal sikres veiledere med relevant kompetanse.

For hver studieperiode i kliniske studier skal studenten i samråd med universitetets veileder, klinisk veileder og/eller studentansvarlig ved klinisk studiested sette opp egen plan for praksis. Læringsmålene i plan for praksis må være i tråd med utdanningens læringsutbytte for hvert emne og læresituasjoner i den enkelte periode. Studenten utarbeider regelmessig skriftlige logger som synliggjør læringsutbyttet og bevisste valg av læresituasjoner. Studenten har ansvar for aktivt å søke veiledning og møte forberedt til veilednings- og vurderingssamtaler. I enkelte emner er det et krav om veiledning før innlevering av arbeidskrav. 

Tilstedeværelse i kliniske studier skal turnusplanlegges. Studenten går vakter både dag, kveld, natt og helg og følger turnus til sine kliniske veiledere.

Organisering av kliniske studier

Ferdighetstrening:

  • MAJOPRA1 Grunnleggende jordmorfag knyttet til fødsel og barseltid - del 1 (klinisk studium) MAJOPRA2 Grunnleggende jordmorfag knyttet til svangerskap, ungdoms- og kvinnehelse (klinisk studium)
  • MAJOPRA3 Jordmorfag knyttet til svangerskap, fødsel og barseltid - del 2 (klinisk studium)

Direkte brukerrettede kliniske studier:

  • MAJOPRA1 Grunnleggende jordmorfag knyttet til fødsel og barseltid - del 1 (klinisk studium) MAJOPRA4 Helhetlig, avansert jordmorfag ved føde-barselavdeling (klinisk studium)
  • MAJOPRA3 Jordmorfag knyttet til svangerskap, fødsel og barseltid - del 2 (klinisk studium)
  • MAJOPRA2 Grunnleggende jordmorfag knyttet til svangerskap, ungdoms- og kvinnehelse (klinisk studium)

Krav til studiesteder for kliniske studier

For å bli godkjent som studiested for kliniske studier kreves følgende: Virksomheten drives i tråd med aktuelle helse- og sosialpolitiske føringer; den har tilfredsstillende faglig nivå og har kvalifiserte veiledere og ønsker å inngå i aktivt samarbeid med universitetet om kunnskapsutvikling og forskning.

Samarbeid mellom universitetet og studiesteder for kliniske studier

For å sikre en åpen og jevnlig dialog mellom det kliniske felt og studentene, vil det bli avholdt jevnlige møter hvor utvikling av studiekvalitet står sentralt, både med hensyn til mastergradsstudiet (innhold, nivå, kontinuitet, progresjon, pedagogiske arbeidsformer, vurderingsordninger) og når det gjelder studentenes arbeidssituasjon og studiemiljø. I forbindelse med de kliniske studier og mastergradsoppgaven, blir det arrangert jevnlige seminarer for veiledere og studenter.

Other information

Universitetet anbefaler at deler av studiet tas i utlandet, gjennom de program og nettverk som universitetet deltar i. Utvekslingsopphold gir i tillegg til faglig utbytte viktig tilleggskompetanse for jordmors yrkesutøvelse i et flerkulturelt samfunn. Økende globalisering gjør internasjonal erfaring, språk- og kulturkunnskap stadig viktigere. Emnet MAJO5900 kan i sin helhet tas i utlandet. Emnene MAJOPRA2, MAJOPRA3 og MAJOPRA4 kan gjennomføres delvis i utlandet, men med noe klinisk praksis og vurdering i Norge.

OsloMet har utvekslingsavtaler med partnerinstitusjoner gjennom programmene Nordplus og Erasmus, i tillegg til bilaterale avtaler i andre deler av verden.

Studenter som skal på praksisopphold til land i det globale sør (Afrika, Latin-Amerika og Asia) må normalt delta på et obligatorisk feltforberedende kurs.

Utenlandske studenter kan ta deler av sin utdanning i følgende emner: MAJO4100, MAJO 4200, MAJOPRA2 og MAJO5900. Undervisningsspråk er hovedsakelig norsk, men det tilbys også undervisning på engelsk dersom det er engelskspråklige studenter til stede. Eksamensbeskrivelser utarbeides på engelsk ved behov.

Arbeidskrav, eksamener og masteroppgaven kan skrives på et skandinavisk språk eller på engelsk.

Det tilrettelegges for lærerutveksling. Dette inkluderes i alle nye utvekslingsavtaler.