Programplaner og emneplaner - Student
Småbarnspedagogikk Programplan
- Engelsk programnavn
- Educational Theory for Preschool
- Gjelder fra
- 2018 HØST
- Studiepoeng
- 30 studiepoeng
- Varighet
- 2 semestre
- Timeplan
- Her finner du et eksempel på timeplan for førsteårsstudenter.
- Programhistorikk
-
Innledning
Studiet skal bidra til videreutvikling av studentenes kompetanse i å planlegge, gjennomføre, begrunne og vurdere relevant opplæring i trafikk med hovedvekt på mennesket i trafikken, risiko og trafikksikkerhet i henhold til Kunnskapsløftet. Å utforme tverrfaglige undervisningsopplegg med tanke på å oppdage sammenhengene mellom spesifikk trafikal atferd og trafikksikkerhet vil være sentralt i studiet. Ungdommers vilje og evne til å følge trafikkregler vil også stå sentralt. Målet er å utdanne lærere som kan lede arbeidet med å sette elevene i stand til å ta mer bevisste valg i trafikken, basert på kunnskap og erfaring.
Etter fullført studium har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten kan:
- gjøre rede for læreplanen for valgfaget trafikk, Trafikalt grunnkurs og aktuelle deler av vegtrafikklovgivningen
- kjenne til hovedtrekkene i Nasjonal tiltaksplan for trafikksikkerhet på veg og hvordan trafikksikkerhetsarbeidet organiseres
- gjengi hovedtrekk i ulykkesbildet hvor barn og ungdom er involvert og kunne beskrive viktige forebyggende tiltak
Ferdigheter
Studenten kan:
- lage en lokal læreplan for undervisning i valgfaget trafikk og Trafikalt grunnkurs
- planlegge, gjennomføre og evaluere undervisning innen fagområdet trafikk
- demonstrere og gjennomføre øvelser i Trafikalt grunnkurs som er i samsvar med læreplanen
- anvende arbeidsmåter i undervisningen som er i samsvar med læreplanen i valgfaget trafikk
- tilrettelegge for samarbeid med lokale aktører, som for eksempel Statens vegvesen, Trygg Trafikk og lokale trafikkskoler
- Tilrettelegge for samarbeid med foresatte for å bevisstgjøre betydningen av øvelseskjøring og mengdetrening som et viktig trafikksikkerhetstiltak
Generell kompetanse
Studenten kan:
- ivareta god kommunikasjon med andre innen fagområdet og delta i diskusjoner om utvikling av god praksis
- reflektere over sentrale trekk ved mennesket i trafikken; sanseapparat, oppmerksomhet, utviklingstrekk, gruppedynamikk, kjøreprosess