Programplaner og emneplaner - Student
Spesialpedagogikk i barnehagen Programplan
- Engelsk programnavn
- Special Needs Early Childhood Education
- Gjelder fra
- 2020 HØST
- Studiepoeng
- 30 studiepoeng
- Varighet
- 2 semestre
- Timeplan
- Her finner du et eksempel på timeplan for førsteårsstudenter.
- Programhistorikk
-
Innledning
Opptakskrav er de samme som til bachelor ingeniørfag:
Generell studiekompetanse eller realkompetanse.
Spesielle opptakskrav: matematikk R1 + R2 og fysikk 1.
- Bestått ettårig forkurs for ingeniør- og maritim høyskoleutdanning eller
- Toårig teknisk fagskole (etter rammeplan av 1998/1999 eller tidligere) eller
- Søkere med nyere godkjent teknisk fagskole (etter lov om fagskoleutdanning av 2003) og R1 + R2 og FYS1.
Opptakskrav
Se emneplanen.
Læringsutbytte
Se emneplanen.
Innhold og oppbygging
Se emneplanen.
Arbeids- og undervisningsformer
Pedagogisk ledelse og læringsmiljø i barnehagen
Pedagogical Leadership and Learning Environment in Early Childhood Education
30 studiepoeng
Videreutdanning, deltid over to semester
Studieprogramkode LPLBO
Emnekode: LPLB6000
Undervisningsspråk: Norsk
Godkjent av studieutvalget 09.03.2016
Redaksjonelle endringer 12.12.2019
Gjeldende fra høstsemesteret 2021
Fakultet for lærerutdanning og internasjonale studier
Institutt for barnehagelærerutdanning
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
Videreutdanning, deltid over to semester ¿ kompetanse for framtidens barnehage
Learning Environment and Pedagogical Leadership in Early Childhood Education
30 studiepoeng
Studieprogramkode LPLBO
Undervisningsspråk: Norsk
Godkjent av studieutvalget 09.03.2016
Redaksjonelle endringer 07.12.2016
Gjeldende fra høstsemesteret 2019
Fakultet for lærerutdanning og internasjonale studier
Institutt for barnehagelærerutdanning
Vurdering og sensur
Se emneplanen.
Øvrig informasjon
Studiet er samlingsbasert. Hvert emne vil ha tre samlinger á tre dager, og de er obligatoriske. Innholdet veksler mellom forelesninger og arbeid i både student- og lærerstyrte seminargrupper. I seminargruppene vil studentene reflektere over og drøfte egne case, og arbeide med å belyse dem ut i fra ulike perspektiver med en kritisk tilnærming.
Studiet har en praksisnær tilnærming med ferdighetstrening som bygger på studentenes erfaringer fra eget barnevernfaglig arbeid. Arbeidsformene skal bidra til studentenes faglige- og personlige utvikling og økt refleksjonsnivå. Det vil være forelesninger, selvstudium, arbeidskrav, veiledning, ferdighetstrening, student- og lærerstyrte seminar med analyse av case og refleksjon over egne utfordringer i det barnevernfaglige arbeidet. Denne kombinasjonen av arbeidsformer vil gi muligheter til personlig læring, utveksling av erfaringer og utvikling av faglig kompetanse.
I arbeid med utvikling av det pedagogiske opplegget i studiet bygger vi på en forståelse av at læring skjer best der utdanningen
- tar utgangspunkt i studentenes tidligere erfaring og begynner der studentene er
- er kunnskapssentrert med formidling av oppdatert kunnskap og aktuelle eksempler
- bygger på jevnlig tilbakemelding og formativ feedback som grunnlag for videre læring
- legger til rette for et læringsmiljø der det er lov å prøve og feile med vekt på samarbeid og utvikling av kunnskap i fellesskap
Mellom samlingene arbeider studentene med skriftlige arbeidskrav der de skal ta utgangspunkt i egen praksis, analysere og drøfte kasus i lys av ulike teoretiske perspektiver, og anvende forsknings- og erfaringsbasert kunnskap i vurderinger av barnets beste. ;
Studentene vil få tilbakemelding på arbeidskrav underveis både fra lærere og medstudenter. Å gi andre respons innebærer en endret tolkningsposisjon, reorganisering av kunnskap, og den enkelte må ordlegge seg slik at det bidrar til egen og andres læring. Ulikhet i perspektiv, kompetanse og kunnskap mellom studentene gir mulighet for å utfordre og utfylle hverandre. Slike studentaktive læringsformer øker læringsutbyttet og bidrar til at utdanningen bringes nærmere praksis.
OsloMet bruker Canvas som læringsplattform. Canvas er en skybasert læringsplattform som åpner for undervisningsformer og er universitetets kommunikasjonskanal ut mot studentene.