EPN-V2

Spesialpedagogikk i barnehagen Programplan

Engelsk programnavn
Special Needs Early Childhood Education
Gjelder fra
2020 HØST
Studiepoeng
30 studiepoeng
Varighet
2 semestre
Programhistorikk

Innledning

Opptakskrav er de samme som til bachelor ingeniørfag:

Generell studiekompetanse eller realkompetanse.

Spesielle opptakskrav: matematikk R1 + R2 og fysikk 1.

  • Bestått ettårig forkurs for ingeniør- og maritim høyskoleutdanningeller
  • Toårig teknisk fagskole (etter rammeplan av 1998/1999 eller tidligere) eller
  • Søkere med nyere godkjent teknisk fagskole (etter lov om fagskoleutdanning av 2003) og R1 + R2 og FYS1.

Opptakskrav

Se emneplanen.

Læringsutbytte

Se emneplanen.

Innhold og oppbygging

Se emneplanen.

Valgfritt emne Løper over flere semestre

1. studieår

1. semester

2. semester

Arbeids- og undervisningsformer

Pedagogisk ledelse og læringsmiljø i barnehagen

Pedagogical Leadership and Learning Environment in Early Childhood Education

30 studiepoeng

Videreutdanning, deltid over to semester

Studieprogramkode LPLBO

Emnekode: LPLB6000

Undervisningsspråk: Norsk

Godkjent av studieutvalget 09.03.2016

Redaksjonelle endringer 12.12.2019

Gjeldende fra høstsemesteret 2021

Fakultet for lærerutdanning og internasjonale studier

Institutt for barnehagelærerutdanning

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

Videreutdanning, deltid over to semester ¿ kompetanse for framtidens barnehage

Learning Environment and Pedagogical Leadership in Early Childhood Education

30 studiepoeng

Studieprogramkode LPLBO

Undervisningsspråk: Norsk

Godkjent av studieutvalget 09.03.2016

Redaksjonelle endringer 07.12.2016

Gjeldende fra høstsemesteret 2019

Fakultet for lærerutdanning og internasjonale studier

Institutt for barnehagelærerutdanning

Vurdering og sensur

Se emneplanen.

Øvrig informasjon

Studiet er samlingsbasert. Hvert emne vil ha tre samlinger á tre dager, og de er obligatoriske. Innholdet veksler mellom forelesninger og arbeid i både student- og lærerstyrte seminargrupper. I seminargruppene vil studentene reflektere over og drøfte egne case, og arbeide med å belyse dem ut i fra ulike perspektiver med en kritisk tilnærming.

Studiet har en praksisnær tilnærming med ferdighetstrening som bygger på studentenes erfaringer fra eget barnevernfaglig arbeid. Arbeidsformene skal bidra til studentenes faglige- og personlige utvikling og økt refleksjons­nivå. Det vil være forelesninger, selvstudium, arbeidskrav, veiledning, ferdighetstrening, student- og lærerstyrte seminar med analyse av case og refleksjon over egne utfordringer i det barnevernfaglige arbeidet. Denne kombinasjonen av arbeidsformer vil gi muligheter til personlig læring, utveksling av erfaringer og utvikling av faglig kompetanse.

I arbeid med utvikling av det pedagogiske opplegget i studiet bygger vi på en forståelse av at læring skjer best der utdanningen

  • tar utgangspunkt i studentenes tidligere erfaring og begynner der studentene er
  • er kunnskapssentrert med formidling av oppdatert kunnskap og aktuelle eksempler
  • bygger på jevnlig tilbakemelding og formativ feedback som grunnlag for videre læring
  • legger til rette for et læringsmiljø der det er lov å prøve og feile med vekt på samarbeid og utvikling av kunnskap i fellesskap

Mellom samlingene arbeider studentene med skriftlige arbeidskrav der de skal ta utgangspunkt i egen praksis, analysere og drøfte kasus i lys av ulike teoretiske perspektiver, og anvende forsknings- og erfaringsbasert kunnskap i vurderinger av barnets beste. ;

Studentene vil få tilbakemelding på arbeidskrav underveis både fra lærere og medstudenter. Å gi andre respons innebærer en endret tolkningsposisjon, reorganisering av kunnskap, og den enkelte må ordlegge seg slik at det bidrar til egen og andres læring. Ulikhet i perspektiv, kompetanse og kunnskap mellom studentene gir mulighet for å utfordre og utfylle hverandre. Slike studentaktive læringsformer øker læringsutbyttet og bidrar til at utdanningen bringes nærmere praksis.

OsloMet bruker Canvas som læringsplattform. Canvas er en skybasert læringsplattform som åpner for undervisningsformer og er universitetets kommunikasjonskanal ut mot studentene.