EPN-V2

Arts, Culture and Creativity in Early Childhood Education Programme description

Programme name, Norwegian
Kunst, kultur og kreativitet i barnehagen
Valid from
2025 FALL
ECTS credits
30 ECTS credits
Duration
2 semesters
Schedule
Here you can find an example schedule for first year students.
Programme history

Introduction

Kunst, kultur og kreativitet i barnehagen er et emne som møter barns undring og utforsking med helhetlig og tverrfaglig tilnærming gjennom ulike temaer. I emnet skal du videreutvikle forståelsen av samspillet mellom lek og læring, kunst og kultur og hvordan dette kommer til uttrykk i et mangfoldig samfunn. Det omfatter teoretisk, praktisk og digital undervisning, noe som kjennetegner både innhold, arbeidsformer og vurdering. Fagområdet kunst, kultur og kreativitet i kapittel 9 (Rammeplan for barnehagen, 2017) er omdreiningspunktet for emnet og gjennomføringen er tett knyttet til arbeid i barnehagen.

Emnet sikter mot å gi en utdypet forståelse, bredere fagkunnskap og høy kompetanse i å utvikle pedagogiske miljøer som stimulerer til undring via kroppslige utforskende og sanselig arbeid. Studiet innebærer at studentene får utvikle kompetanse i bruk av både kognitive, sanselige, digitale og taktile innganger til å realisere fagområdet i kapittel 9 på nye og kreative måter. Emnet vil også omfatte rammeplananalyse og diskusjon av handlingsrom for arbeidet med fagområdet kunst, kultur og kreativitet i barnehagen.

Fullført emne kan, etter søknad, innpasses som del av masterprogrammet Barnehagekunnskap (120 studiepoeng) eller som del av masterprogrammet Estetiske fag (120 studiepoeng) ved OsloMet. Kandidater må søke om opptak til masterstudiet på ordinær måte, basert på de opptakskriterier som gjelder for masterstudiet (inkludert karakterkrav).

Target group

Dette er et videreutdanningstilbud som retter seg mot barnehagelærere og andre pedagoger som jobber i barnehage.

Admission requirements

Årsstudiet i tegnspråk er en grunnleggende innføring i norsk tegnspråk, som er et av de eldste og største minoritetsspråkene i Norge. Studiet er hovedsakelig praktisk rettet, med stor vekt på praktisk språkinnlæring. Studentene skal lære å bruke tegnspråk i samtale og å forstå enkle tegnspråktekster. I tillegg får de en teoretisk innføring i hvordan norsk tegnspråk er bygget opp og brukes, og en orientering om samfunnsmessige, kulturelle, historiske og kommunikative sider ved språket.

Studiet kan brukes som videreutdanning, eller som et tillegg til annen utdanning for at studenten skal kunne kommunisere direkte med mennesker som bruker norsk tegnspråk. Mye av det faglige innholdet og undervisningen på programmet er felles med fagplanen i norsk tegnspråk i grunnskolelærerutdanningene for 1.-7. trinn og for 5.-10. trinn (emnene MGNT3100 Norsk tegnspråk 1 og MGNT3200 Norsk tegnspråk 2).

Gjennom dette studiet kan det være mulig å oppnå den tegnspråkkompetansen som er nødvendig for å være kvalifisert for opptaksprøve til bachelorprogrammet i norsk tegnspråk, eller masterfordypningsemner i Norsk tegnspråk og tegnspråkdidaktikk ved OsloMet.

Learning outcomes

Årsstudiet i tegnspråk retter seg mot

  • søkere som ønsker et utgangspunkt for videre studier der det er nødvendig med grunnleggende ferdigheter i norsk tegnspråk
  • søkere som ønsker å lære seg grunnleggende ferdigheter i norsk tegnspråk, uavhengig av videre studier

Content and structure

Generell studiekompetanse eller godkjent realkompetanse.

Optional course Spans multiple semesters

1st year of study

Teaching and learning methods

Etter fullført studium har kandidaten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse.

Kunnskap

Studenten

  • har kunnskap om ulike tegnspråklige varianter hos tegnspråkbrukere i ulike aldre og med ulik bakgrunn 
  • har videreutviklet sin kunnskap rundt norsk tegnspråk og dets grammatikk, også i internasjonalt perspektiv  
  • har kunnskap om ulike tegnspråklige sjangre 

Ferdigheter

Studenten

  • kan gjøre seg forstått og forstå tekster om ulike temaer fortalt av tegnspråkbrukere i ulike aldre og med ulik bakgrunn 
  • kan delta i og bidra aktivt under samtaler om ulike dagligdagse temaer
  • kan selvstendig følge undervisning som gis på tegnspråk på relevante fagområder

Generell kompetanse

Studenten

  • kan redegjøre for ulike syn på kommunikasjon og språk  
  • kan redegjøre for hva norsk tegnspråk er
  • har grunnleggende forståelse av døve og tegnspråklige i et internasjonalt perspektiv

Work requirements

Organisering av studiet

Studiet er i utgangspunktet på 60 studiepoeng, hvor alle de fire emnene Norsk tegnspråk 1A, 1B, 2A og 2B bygger på hverandre og hvor emnene følger hverandre i fastsatt progresjon. Etter søknad og dokumenterte forkunnskaper (prøve) kan studenter innpasses i studiet på sitt nivå.

Studiet er organisert som et heltidsstudium over ett studieår. Det legges vekt på studie- og progresjonsfellesskap for å fremme en inkluderende forsknings- og studiekultur.

1. år

Høstsemester

  • TGSP1100 Norsk tegnspråk 1A – 15 studiepoeng
  • TGSP1200 Norsk tegnspråk 1B – 15 studiepoeng

Vårsemester

  • TGSP1300 Norsk tegnspråk 2A – 15 studiepoeng
  • TGSP1400 Norsk tegnspråk 2B – 15 studiepoeng

Assessment

Det faglige innholdet er inndelt i emner. Hvert emne avsluttes med godkjente arbeidskrav og avsluttende vurdering.

Undervisningen er organisert slik at det både gis felles undervisning og gruppevis. Studentene må regne med å utføre mye praktisk arbeid i grupper og individuelt.

Mer detaljert beskrivelse av organisering og arbeidsmåter finnes under hvert emne. Undervisningen foregår i all hovedsak på norsk tegnspråk, og det vil ved noen tilfeller brukes tolk i undervisningen.

Other information

Studentene skal bli kjent med at det er likheter og forskjeller mellom de ulike tegnspråkene i verden. Studentene skal også gis anledning til å reflektere over ulike måter de enkelte storsamfunn i verden hanskes med relasjonen mellom tegnspråkmiljø og storsamfunn. Døvesamfunnets transnasjonale karakter skal også være kjent og forstått for studentene. Deler av pensum i tegnspråkfaget er på engelsk. Det kan legges til rette for at utenlandske studenter med gode ferdigheter i andre tegnspråk enn norsk tegnspråk kan komme til OsloMet på utveksling og følge emner som er relevante for dem. Deler av pensum er på engelsk.