EPN-V2

ZDB Digitale bilder Emneplan

Engelsk emnenavn
Digital Images
Studieprogram
Digitale bilder
Årsstudium i design og kommunikasjon i digitale medier
Omfang
15.0 stp.
Studieår
2020/2021
Emnehistorikk

Innledning

På grunn av Korona situasjonen vil deler av studiet gjennomføres digitalt.

I emnet skal studentene tilegne seg kunnskap om og ferdigheter i hvordan man ved hjelp av digitale medier anvender bilder, tekst og illustrasjoner for å formidle et budskap. Studentene vil få erfaring med hvordan de henter inn, velger ut, bearbeider og manipulerer bilder samt illustrasjoner til bruk i digitale presentasjoner. Studiet vil innsikt i opphavsrett og personvern.

Forkunnskapskrav

Ingen ut over opptak til studiet.

Læringsutbytte

Etter å ha gjennomført dette emnet har studenten følgende læringsutbytte, definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten

  • har grunnleggende kunnskap om visuelle virkemidler i digital bildeproduksjon
  • har innsikt i hvordan bilde og illustrasjoner brukes i digitale medier

Ferdigheter

Studenten

  • kan redigere og manipulere bilder og illustrasjoner i ulike digitale medier
  • kan fremstille tekst, bilde og illustrasjoner i ulike digitale presentasjoner
  • kan benytte visuelle virkemidler i digitale bilder

Generell kompetanse

Studenten

  • kan gjøre rede for etiske og juridiske rammer for bruk av bilder
  • har evne til kritisk refleksjon og vurdering av hvordan bilder, tekst og illustrasjoner brukes innen digital formidling
  • kan gjennomføre en prosess fra idé til ferdig produkt slik at designet understøtter innholdet

Innhold

Ingen praksisopplæring.

Arbeids- og undervisningsformer

Emnet går over et semester med ca. en kveld i uken, pluss noen lørdager. Den omfatter 350 timer. Av disse er om lag 70 timer undervisning og veiledning med kurslærer.

Det vil bli gitt undervisning og veiledning i alle sentrale deler av fagområdene, og det forutsettes at studentene tilegner seg teoretisk innsikt og praktiske ferdigheter gjennom varierte læringsformer som forelesninger, diskusjoner, veiledning, selvstudium og praktisk arbeid. Studentene skal arbeide med å analysere, reflektere, vurdere og formulere faglige og metodiske problemstillinger samt lede samtaler og holde egne innlegg.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

Se emneplanen.

Vurdering og eksamen

Målgruppe for studiet er personer som arbeider med veiledning for og verdsetting av realkompetanse i ulike sammenhenger som grunnskole, fag- og yrkesopplæring, voksenopplæring, fagskole, universitets- og høgskolesektoren, arbeidslivet, karrieresentre og arbeidsformidling.

Prioritert målgruppe for studiet Realkompetansevurdering er personer som arbeider med veiledning for og verdisetting av realkompetanse på nivå videregående opplæring for voksne (VOV) og forberedende opplæring for voksne (FOV). Ved ledig kapasitet tilbys plass til søkere som jobber med realkompetanse innenfor andre sektorer.

Hjelpemidler ved eksamen

Opptakskrav er bachelorgrad eller tilsvarende utdanning av 180 studiepoeng omfang og minst ett års relevant yrkespraksis innen fagområder hvor det er relevant med realkompetansevurdering.

Søkere kan alternativt tas opp på bakgrunn av realkompetansevurdering. Kompetansen som vurderes er dokumentert utdanning samt erfaring med opplæring i og vurdering av arbeidslivs- og organisasjonskompetanse.

Søkere som ikke har generell studiekompetanse må oppfylle følgende krav for å være kvalifisert realkompetansesøker:

  1. Søker må være 25 år eller eldre i opptaksåret og må dokumentere ett av følgende strekpunkter
  • fagbrev eller tilsvarende, og minimum to års relevant yrkespraksis
  • minimum fem års relevant yrkespraksis. Inntil to av de fem årene kan erstattes av relevant ulønnet arbeid, utdanning, organisasjonserfaring eller liknende. ​

2. Søker må ha tilstrekkelige ferdigheter i norsk (eller annet nordisk språk) til å kunne gjennomføre studiet. Faget norsk (eller annet nordisk språk) skal bestå av minimum 112 årstimer fra videregående opplæring eller tilsvarende, bestått med karakteren 2 eller bedre. Alternativt kan kravet til norsk dokumenteres med en attest fra arbeidsgiver som beskriver hvordan søkeren på en tilfredsstillende måte har brukt norsk skriftlig og muntlig (eller annet nordisk språk) som en vesentlig del av sitt arbeid.

​3. Søker må i tillegg ha en kombinasjon av minimum fem år relevant fulltids yrkespraksis og høyere utdanning eller høyere yrkesfaglig utdanning (fagskoleutdanning) fordelt slik at enten yrkespraksis eller utdanning utgjør minst 40 prosent av de fem årene. Yrkespraksis og utdanning under dette punkt kommer i tillegg til yrkespraksis og utdanning nevnt under punkt 1.

Søkere som har generell studiekompetanse må i tillegg ha en kombinasjon av minimum fem år relevant fulltids yrkespraksis og høyere utdanning eller høyere yrkesfaglig utdanning (fagskoleutdanning) fordelt slik at enten yrkespraksis eller utdanning utgjør minst 40 prosent av de fem årene.

Vurderingsuttrykk

Se emneplanen.

Sensorordning

Se emneplanen.

Opptakskrav

Se emneplanen.