Programplaner og emneplaner - Student
ZDB Digitale bilder Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Digital Images
- Omfang
- 15.0 stp.
- Studieår
- 2020/2021
- Emnehistorikk
-
-
Innledning
På grunn av Korona situasjonen vil deler av studiet gjennomføres digitalt.
I emnet skal studentene tilegne seg kunnskap om og ferdigheter i hvordan man ved hjelp av digitale medier anvender bilder, tekst og illustrasjoner for å formidle et budskap. Studentene vil få erfaring med hvordan de henter inn, velger ut, bearbeider og manipulerer bilder samt illustrasjoner til bruk i digitale presentasjoner. Studiet vil innsikt i opphavsrett og personvern.
-
Forkunnskapskrav
I dette emnet skal studentene tilegne seg solid kunnskap og fordypet fagdidaktisk forståelse av samspill mellom utdanning og samfunn. Et samfunnsetisk perspektiv på utdanning innen kunst og design vil bli problematisert i forhold til enkeltindividers valg og samfunnets utvikling. Allmenndannelsens posisjon i et kulturelt mangfold og i perspektiv av bærekraftig utvikling av vår visuelle- og materielle kultur vil bli vektlagt. Obligatorisk allmennutdanning og høyere utdanning vil bli problematisert i et profesjonsperspektiv. Utdanning og læreplaner vil bli analysert som situert i tid og rom, det vil si at kunnskap om utdanning innen kunst og design vil bli sett i en historisk og kulturell kontekst.
-
Læringsutbytte
Ingen ut over opptakskrav.
-
Innhold
- Digitale bilder og visuelle virkemidler.
- Metode for ideutvikling.
- Utstyr og programvare.
- Bildebehandling, illustrasjon, grafisk layout og foto.
- Lov om opphavsrett og personvern.
-
Arbeids- og undervisningsformer
Etter å ha fullført emnet har studentene følgende kunnskap og ferdigheter:
Kunnskap
Studenten har
- kunnskap om historiske endringer innen offentlig utdanningspolitikk innen kunst- og designfeltet
- inngående kunnskap om mål for, og betydningen av utdanning innen kunst og design i et samfunnsetisk perspektiv
- fordypet kunnskap om samspillet mellom utdanning, kultur og samfunn, blant annet om hvordan visuell og materiell kultur påvirker barn og unges liv og valg
- kunnskap om samspillet mellom utdanning og handling i et bærekraftig perspektiv
- kunnskap om hvordan den offentlige skolen representerer en ikke-kommersiell kultur med samfunnsbyggende kulturelle siktemål
Ferdigheter
Studenten kan
- reflektere over nasjonale læreplaner innen formgiving, kunst og håndverk
- analysere læreplaner og utdanning med utgangspunkt i ulike perspektiver
- reflektere over elevers og studenters læringsutbytte på ulike nivå
- analysere kompleksiteten i utdanningsfeltet i lys av ulike teoretiske tilnærminger
- sammenholde forskning og erfaringer fra ulike utdanningsperspektiv
- drøfte utdanning innen formgiving, kunst og håndverk i et samfunnsetisk perspektiv
-
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
Undervisningen veksler mellom forelesninger, seminarer og workshops der dialog og refleksjon knyttet til teori og praksis står sentralt. All undervisning, oppgaver og seminarer er obligatorisk. I andre semester blir det individuell veiledning knyttet til eksamen/prosjektbeskrivelsen.
-
Vurdering og eksamen
Følgende arbeidskrav er obligatoriske og må være godkjent for å fremstille seg til eksamen:
- 80 prosent tilstedeværelse på undervisning og seminarer.
- En individuell, skriftlig besvarelse av en oppgave om fagfeltets grunnlagsproblematikk, 10-15 sider.
- Presentasjon for medstudenter og lærere i FOU-seminar.
-
Hjelpemidler ved eksamen
Individuell skriftlig hjemmeeksamen over to uker. 10-15 sider. Eksamen ligger i høstsemesteret (første semester).
-
Vurderingsuttrykk
Alle.
-
Sensorordning
I forbindelse med avsluttende vurdering benyttes en karakterskala fra A til E for bestått (A er høyeste karakter og E er laveste) og F for ikke bestått.
-
M�lgruppe og opptakskrav (enkeltemner)
To interne sensorer. Ekstern sensor brukes jevnlig.