EPN-V2

ZDB Digital Images Course description

Course name in Norwegian
Digitale bilder
Study programme
Digital Images
One-year Programme in Design and Communication in Digital Media
Weight
15.0 ECTS
Year of study
2020/2021
Course history

Introduction

Bestemmelser om eksamen er gitt i lov om universiteter og høgskoler og forskrift om studier og eksamen ved OsloMet.

Muntlig og praktiske eksamener skal ha to sensorer da disse eksamensformene ikke kan påklages. Formelle feil kan likevel påklages.

Vurderingsuttrykk ved eksamen skal være bestått/ikke bestått (B/IB) eller en gradert skala med fem trinn fra A til E for bestått og F for ikke bestått.

Ekstern sensur

Eksamener som kun sensureres internt, skal jevnlig trekkes ut til ekstern sensurering.

Viser til retningslinjer for oppnevning og bruk av sensorer ved OsloMet, se her: https://student.oslomet.no/retningslinjer-sensorer

Studieprogresjon

Studiets obligatoriske del er lagt til de tre første semestrene for å sikre at de støtter en trinnvis utvikling mot det avsluttende og selvstendige arbeidet med masteroppgaven. Undervisning og arbeidskrav knyttet til de obligatoriske emnene er utarbeidet slik at de danner et teoretisk fundament for studentenes masteroppgaver. De obligatoriske arbeidskravene, oppgavene og prosjektene bidrar videre til å utvikle studentenes evne til å arbeide systematisk og selvstendig. Der det er forkunnskapskrav ut over opptakskravet for å begynne på enkelte emner, er dette beskrevet under den enkelte emneplan.

Vurderingsformer

Masterstudiet er profesjonsrettet, hvilket innebærer at studentene i betydelig grad blir vurdert ut fra deres evne til å løse et problem, samt deres presentasjoner av løsninger etter tekniske, vitenskapelige og etiske krav. Det er kompetansen til å drive et prosjekt, samt muntlig og skriftlig fremstillingsevne i kombinasjon med teoretisk kunnskap som skal vurderes. De fleste emner har derfor en vurderingsform hvor 70 % av karakteren baseres på en individuell skriftlig eksamen og 30 % på et prosjektarbeid. I emner der vurderingen er basert på både prosjektoppgave(r) og skriftlig eksamen, må både prosjektoppgaven(e) og den skriftlige eksamen være bestått for å oppnå bestått karakter i emnet.

Foruten denne vurderingsformen, benyttes individuell skriftlig eksamen og mappevurdering ved studiet. Detaljer om vurderingsformene knyttet til de enkelte emnene fremgår av emneplanene. Det vil normalt bli benyttet interne sensorer til vurdering av studentenes besvarelser i de ulike emnene i de 3 første semester.

For masteroppgaven vil studentene i tillegg til å levere en skriftlig rapport, gi en muntlig presentasjon av prosjektet. Etter presentasjonen stilles kandidaten spørsmål i forhold til oppgaven. Sensorene, hvorav minst en ekstern, fastsetter karakteren på masteroppgaven etter den muntlige presentasjonen og utspørringen. Veileder er ikke endel av fastsettelsen av karakter på masteroppgaven.

Retningslinjer for masteroppgaver ved fakultetet finner du her: Retningslinjer for masteroppgaver ved Fakultet for teknologi, kunst og design - Student - minside (oslomet.no)

Ny/utsatt eksamen

Oppmelding til ny/utsatt eksamen gjøres av studenten selv. Nye/utsatte eksamener arrangeres normalt samlet, tidlig i påfølgende semester. Ny eksamen - for studenter som har levert eksamen og ikke fått bestått. Utsatt eksamen - for studenter som ikke fikk avlagt ordinær eksamen. Vilkårene for å gå opp til ny/utsatt eksamen gis i Forskrift om studier og eksamen ved OsloMet.

Vitnemål

På vitnemålet for masterstudium - Energi og miljø i bygg føres avsluttende vurdering for hvert emne. Tittel på masteroppgaven framkommer også på vitnemålet.

Retningslinjer for eksamen ved TKD finnes her: https://student.oslomet.no/eksamen-tkd

Required preliminary courses

Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten har:

  • inngående kunnskap om jordmors funksjon og ansvar og den lovgivning som regulerer jordmorvirksomheten
  • spesialisert kunnskap om anatomi, fysiologi og patofysiologi innen jordmors kompetanseområder under svangerskap, fødsel og i barselperiode
  • inngående kunnskap om normal og kunnskap om avvikende fødselsprogresjon samt kunnskap om overvåkning av mor og barn under svangerskap, fødsel og i barselperiode
  • inngående kunnskap om fødselssmerte og smertelindringsmetoder
  • inngående kunnskap om kulturelle tradisjoner som har betydning for individuell tilnærming til en kvinne under svangerskap, fødsel og i barselperiode
  • inngående kunnskap om friske og syke nyfødte barns utvikling og grunnleggende behov
  • inngående kunnskap om amming og ernæring for mor og barn i perinatalperioden

Ferdigheter

Studenten:

  • har spesialisert teoretisk kunnskap om grunnleggende jordmorferdigheter
  • kan analysere kunnskapsgrunnlaget for jordmorfaglige ferdigheter

Generell kompetanse

Studenten kan:

  • analysere sammenhenger mellom fysiske, psykososiale og kulturelle aspekter og utvikling av svangerskap, fødsel og familiedannelse
  • kommunisere med medstudenter og lærere om faglige problemstillinger relatert til fødsel og familiedannelse
  • analysere og bidra til nytenkning og videreutvikling av tverrfaglig samarbeid i svangerskaps- og fødselsomsorgen
  • analysere helsefremmende og forebyggende prosesser for familien

Learning outcomes

Arbeids- og undervisningsformene veksler mellom studier av relevant fag- og forskningslitteratur individuelt og i studiegrupper, forelesninger og seminar.

Content

  • Digitale bilder og visuelle virkemidler.
  • Metode for ideutvikling.
  • Utstyr og programvare.
  • Bildebehandling, illustrasjon, grafisk layout og foto.
  • Lov om opphavsrett og personvern.

Teaching and learning methods

En intern sensor. Ekstern sensor brukes jevnlig.

Course requirements

Eksamensinnhold: Læringsutbyttene

Eksamensform: Individuell skriftlig skoleeksamen under tilsyn, fire timer.

Assessment

Ingen hjelpemidler tillatt

Permitted exam materials and equipment

Gradert skala A-F

Grading scale

Alle besvarelser vurderes av to interne sensorer. Ekstern tilsynssensor deltar i utarbeidelsen av eksamensoppgaver og vurderingskriterier.

Examiners

Eksamen vurderes av to interne sensorer. Emnet kan bli trukket ut til ekstern sensur.

Admission requirements

Emnet tilbys som enkeltemne og vil i sin helhet tilbys digitalt.