EPN-V2

ZDB Digitale bilder Emneplan

Engelsk emnenavn
Digital Images
Omfang
15.0 stp.
Studieår
2020/2021
Emnehistorikk
  • Innledning

    På grunn av Korona situasjonen vil deler av studiet gjennomføres digitalt.

    I emnet skal studentene tilegne seg kunnskap om og ferdigheter i hvordan man ved hjelp av digitale medier anvender bilder, tekst og illustrasjoner for å formidle et budskap. Studentene vil få erfaring med hvordan de henter inn, velger ut, bearbeider og manipulerer bilder samt illustrasjoner til bruk i digitale presentasjoner. Studiet vil innsikt i opphavsrett og personvern.

  • Forkunnskapskrav

    I dette emnet skal studentene tilegne seg solid kunnskap og fordypet fagdidaktisk forståelse av samspill mellom utdanning og samfunn. Et samfunnsetisk perspektiv på utdanning innen kunst og design vil bli problematisert i forhold til enkeltindividers valg og samfunnets utvikling. Allmenndannelsens posisjon i et kulturelt mangfold og i perspektiv av bærekraftig utvikling av vår visuelle- og materielle kultur vil bli vektlagt. Obligatorisk allmennutdanning og høyere utdanning vil bli problematisert i et profesjonsperspektiv. Utdanning og læreplaner vil bli analysert som situert i tid og rom, det vil si at kunnskap om utdanning innen kunst og design vil bli sett i en historisk og kulturell kontekst.

  • Læringsutbytte

    Ingen ut over opptakskrav.

  • Innhold

    • Digitale bilder og visuelle virkemidler.
    • Metode for ideutvikling.
    • Utstyr og programvare.
    • Bildebehandling, illustrasjon, grafisk layout og foto.
    • Lov om opphavsrett og personvern.

  • Arbeids- og undervisningsformer

    Etter å ha fullført emnet har studentene følgende kunnskap og ferdigheter:

    Kunnskap

    Studenten har

    • kunnskap om historiske endringer innen offentlig utdanningspolitikk innen kunst- og designfeltet
    • inngående kunnskap om mål for, og betydningen av utdanning innen kunst og design i et samfunnsetisk perspektiv
    • fordypet kunnskap om samspillet mellom utdanning, kultur og samfunn, blant annet om hvordan visuell og materiell kultur påvirker barn og unges liv og valg
    • kunnskap om samspillet mellom utdanning og handling i et bærekraftig perspektiv
    • kunnskap om hvordan den offentlige skolen representerer en ikke-kommersiell kultur med samfunnsbyggende kulturelle siktemål

    Ferdigheter

    Studenten kan

    • reflektere over nasjonale læreplaner innen formgiving, kunst og håndverk
    • analysere læreplaner og utdanning med utgangspunkt i ulike perspektiver
    • reflektere over elevers og studenters læringsutbytte på ulike nivå
    • analysere kompleksiteten i utdanningsfeltet i lys av ulike teoretiske tilnærminger
    • sammenholde forskning og erfaringer fra ulike utdanningsperspektiv
    • drøfte utdanning innen formgiving, kunst og håndverk i et samfunnsetisk perspektiv
  • Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

    Undervisningen veksler mellom forelesninger, seminarer og workshops der dialog og refleksjon knyttet til teori og praksis står sentralt. All undervisning, oppgaver og seminarer er obligatorisk. I andre semester blir det individuell veiledning knyttet til eksamen/prosjektbeskrivelsen.

  • Vurdering og eksamen

    Følgende arbeidskrav er obligatoriske og må være godkjent for å fremstille seg til eksamen:

    • 80 prosent tilstedeværelse på undervisning og seminarer.
    • En individuell, skriftlig besvarelse av en oppgave om fagfeltets grunnlagsproblematikk, 10-15 sider.
    • Presentasjon for medstudenter og lærere i FOU-seminar.
  • Hjelpemidler ved eksamen

    Individuell skriftlig hjemmeeksamen over to uker. 10-15 sider. Eksamen ligger i høstsemesteret (første semester).

  • Vurderingsuttrykk

    Alle.

  • Sensorordning

    I forbindelse med avsluttende vurdering benyttes en karakterskala fra A til E for bestått (A er høyeste karakter og E er laveste) og F for ikke bestått.

  • M�lgruppe og opptakskrav (enkeltemner)

    To interne sensorer. Ekstern sensor brukes jevnlig.