Programplaner og emneplaner - Student
YPDFO6100 Prinsipper og metoder for yrkesrelevant og yrkesdifferensiert opplæring Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Principles and methods of occupational and professional differentiated training
- Studieprogram
-
Yrkesrelevant og yrkesdifferensiert opplæring i tråd med fagfornyelsen
- Omfang
- 15.0 stp.
- Studieår
- 2018/2019
- Pensum
-
HØST 2018
- Timeplan
- Emnehistorikk
-
Innledning
Emnet omhandler prinsipper og metoder for yrkesretting av programfag og yrkesfaglig fordypning (YFF). Videreutvikling av egen undervisningspraksis og å utvikle yrkesrelevante læringsoppgaver med vurderingskriterier er sentralt i studiet.
Forkunnskapskrav
Opptak til studieprogrammet
Læringsutbytte
Etter fullført studium har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
KunnskapStudenten har
- kunnskap om nasjonale føringer for tilpasset og yrkesrelevant opplæring for alle elever på yrkesfaglige utdanningsprogram
FerdigheterStudenten kan
- analysere og sammenligne yrkene i eget utdanningsprogram, som grunnlag for valg av innhold i yrkesrelevant opplæring på Vg1 og i brede Vg2
- planlegge, begrunne, gjennomføre, vurdere og dokumentere yrkesrelevant læringsarbeid i egen klasse
- vurdere og dokumentere yrkesfaglige arbeidsprosesser på en hensiktsmessig måte
Generell kompetanse
Studenten kan
- videreutvikle egen undervisningspraksis i henhold til nasjonale krav/retningslinjer og bransjenes krav til kompetanse
- etablere samarbeidsarenaer i skole og arbeidsliv
Innhold
- Nasjonale føringer som grunnlag for yrkesretting av programfag og yrkesfaglig fordypning.
- Elevmedvirkning, motivasjon og yrkesretting.
- Arbeids- og ansvarsfordeling mellom lærer/instruktør, elev/lærling/lærekandidat og andre samarbeidspartnere.
- Lærerens rolle i yrkesdifferensiert opplæring.
- Yrkesinteresser som læreforutsetning.
- Vurdering for og av læring, underveisvurdering og sluttvurdering, i interessedifferensiert opplæring.
- Ulik yrkeskompetanse i forhold til samme læreplan i Vg.1
- Kvalitet på ulike faglige arbeider, som grunnlag for vurdering av samme kompetanse i forhold til periodens felles læringsmål.
- Utvikling av vurderingskriterier/ kjennetegn i yrkes-/interessedifferensiert opplæring
Arbeids- og undervisningsformer
Se programplandelen under "Studiets arbeids- og undervisningsformer"
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
Følgende arbeidskrav må være godkjent før eksamen kan avlegges:
- Kartlegge egne forutsetninger knyttet til yrkesretting av programfagene. Individuell, skriftlig oppgave. Omfang: 150-300 ord
- Kartlegge særtrekk og fellestrekk i ulike yrker, dokumentere arbeidsprosesser og vurdere overføringsverdi til egen undervisning. Arbeidsform: Hospitering 8-10 dager. Dokumentasjon: En visuell logg fra hvert yrke. Omfang pr logg 500-800 ord i tillegg til bilder, video, skisser eller lignende.
- Planlegge, gjennomføre og vurdere et yrkesrettet undervisningsopplegg på egen skole. Oppgaven gjennomføres individuelt eller i grupper på inntil tre studenter, og dokumenteres i form av en muntlig presentasjon og et skriftlig refleksjonsnotat. Omfang: 700-1000 ord på notatet, muntlig presentasjon 15-30 min.
Arbeidskrav som ikke blir godkjent kan omarbeides én gang
Faglig aktivitet med krav om deltakelse
Det er krav om 80 % deltakelse for å kunne gå opp til eksamen. Fravær ut over 20 % må kompenseres etter avtale med faglærer.
Vurdering og eksamen
Mappeeksamen består av alle arbeidskravene samt et refleksjonsnotat knyttet til det faglige innholdet og teorien i emnet. Omfang på refleksjonsnotatet: 700-1000 ord.
Ny/utsatt eksamen
Ved ny og utsatt eksamen leveres omarbeidet versjon av eksamensmappen
Hjelpemidler ved eksamen
Alle hjelpemidler tillatt
Vurderingsuttrykk
Eksamen vurderes til bestått/ikke bestått.
Sensorordning
To interne sensorer. Tilsynssensor evaluerer vurderingsformer og vurderingsprosesser i studieprogrammet