Programplaner og emneplaner - Student
YLTI2100 Læringsstrategier, yrkeskvalifisering og yrkesforankring og helhetlig yrkesfaglig breddedokumentasjon Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Learning strategies, professional qualification and professional foundation and comprehensive vocational subjects Docume
- Studieprogram
-
Yrkesfaglærerutdanning i teknikk og industriell produksjonYrkesfaglærerutdanning i teknikk og industriell produksjon, nettbasertYrkesfaglærerutdanning i teknikk og industriell produksjon, desentralisert
- Omfang
- 30.0 stp.
- Studieår
- 2020/2021
- Programplan
- Emnehistorikk
-
Innledning
Emnet omhandler læringsstrategier, yrkeskvalifisering, yrkesforankring og dokumentasjon av yrkesfaglig bredde.
Emnet består av 30 studiepoeng fordelt med 10 studiepoeng i profejsonsfag og 20 studiepoeng i yrkesfag
Forkunnskapskrav
Studenten skal etter å ha fullført emnet ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten
- har innsikt i utviklingen av et forskningsprosjekt
- har spesialisert kunnskap om ulike teorier relevant for studieretningen og forskningsprosjektet
- har avansert innsikt i kvantitative og/eller kvalitative metoder og kunnskap om hva som styrer metodevalg
Ferdigheter
Studenten
- kan orientere seg selvstendig og kritisk innenfor relevant faglitteratur og finne relevant materiale for et forskningsprosjekt
- kan analysere og håndtere et forskningsmateriale kritisk og har evnen til kritisk tenkning og refleksjon, også metodisk, rundt egen forskerrolle
- kan gjennomføre et selvstendig, avgrenset forsknings- eller utviklingsprosjekt under veiledning og i tråd med gjeldende forskningsetiske normer for vern av kilder og kildemateriale
Generell kompetanse
Studenten
- har utviklet kompetanse til selvstendig forskningsarbeid
- har kompetanse til nytenkning og til å anvende sine kunnskaper og ferdigheter på nye områder
Læringsutbytte
Ved gitt anledning utlyses det plasser tilknyttet forskningsprosjekter ved masterstudiet. Studenten kontakter selv prosjektleder og melder inn ønske om plass på forskningsprosjektet. Forskningsleder avgjør om det er plass til studenten og melder fra om dette.
Det lages en avtale om innholdet i det vitenskapelige assistansearbeidet, som i omfang skal tilsvare 6 uker fulltidsstudier. Prosjektleder veileder studenten i henhold til avtalen i for- og etterkant av arbeidet. Arbeidet skal ende i en faglig relevant produksjon.
Innhold
Yrkesfag (YF) og profesjonsfag (PF):
- Produksjon (YF)
- Tekniske tjenester (YF)
- Dokumentasjon og kvalitet (YF)
- Yrkesfaglig fordypning (YF)
- Forskrifter og faglig utførelse av arbeidet (YF)
- Andre særegne trekk og utfordringer i bransjen (YF)
- Teknikk og teknologisk utvikling i eget programområde (YF/PF)
- Anvende breddekompetanse som yrkesfaglærer (YF/PF)
- Yrkesidentitet og -etikk (YF/PF)
- Yrkesforankring og -utvikling (YF/PF)
- Yrkespedagogisk utviklingsarbeid (PF/YF)
- Arbeidsmåter som er spesielt egnet for yrkene innen utdanningsprogrammet, yrkesforankring av opplæring, nøkkelkvalifikasjoner og entreprenørskap (YF/PF)
Arbeids- og undervisningsformer
Ingen arbeidskrav
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
Alle hjelpemidler tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.
Vurdering og eksamen
Bestått/Ikke bestått
Hjelpemidler ved eksamen
Det benyttes intern og ekstern sensor til sensurering av alle besvarelsene.
Vurderingsuttrykk
Emnets viktigste innhold er den pedagogiske interaksjonen mellom stabens vitenskapelige personale og studenten. Studenten gjennomfører et nærmere avtalt vitenskapelige arbeid under veiledning av en vitenskapelig tilsatt. Gjennom empiriske undersøkelser og teoretisk refleksjon skal studenten tilegne seg den innsikt og de ferdigheter som skal til for å gjennomføre et arbeid som holder god vitenskapelig standard. Kurset skal både gi praktiske ferdigheter som er til hjelp for studenten under det senere arbeidet med masteroppgaven, og bidra med teoretisk og praktisk kompetanse som er til nytte for pågående forskning i fagmiljøet ved Institutt for journalistikk og mediefag.
Sensorordning
Det benyttes to interne sensorer. Tilsynssensor evaluerer vurderingsformer og vurderingsprosesser i studieprogrammet.