Programplaner og emneplaner - Student
YLSS2000 Differensiering, særskilt tilrettelagt og tilpasset opplæring samt yrkesfaglig kompetanseutvikling Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Differentiation, specially adapted and customized training and vocational skills development
- Studieprogram
-
Yrkesfaglærerutdanning i service og samferdselYrkesfaglærerutdanning i service og samferdsel, nettbasertYrkesfaglærerutdanning i service og samferdsel, desentralisert
- Omfang
- 30.0 stp.
- Studieår
- 2017/2018
- Programplan
- Emnehistorikk
-
Innledning
Emnet omhandler differensiering, særskilt tilrettelagt og tilpasset opplæring samt yrkesfaglig kompetanseutvikling.
Forkunnskapskrav
Før eksamen avlegges skal YLSS1000 være bestått og arbeidskrav 7 fra emne YLSS1100 være godkjent
Læringsutbytte
Emnet omhandler læringsstrategier, yrkeskvalifisering, yrkesforankring og dokumentasjon av yrkesfaglig dybde.
Innhold
Yrkesfag (YF) og profesjonsfag (PF):
- Administrasjon og økonomi (YF)
- Markedsføring og salg (YF)
- Sikkerhet og transport (YF)
- Yrkesfaglig fordypning (YF)
- Internkontroll (helse, miljø og sikkerhet), dokumentasjon og kvalitetssikring innen yrker og programområder (YF)
- Historisk og teknologisk utvikling innen eget yrke (YF)
- Utvikling og identitet (YF/PF)
- Samarbeid og veiledning (YF/PF)
- Spesialpedagogikk og betingelser for læring (PF
- Læringsmiljø i skole og arbeidsliv og premisser for dette (YF/PF)
- Ledelse i skole og arbeidsplass med perspektiv på opplæring (YF/PF)
- Miljøkonsekvenser av yrkesutøvelse, og bærekraftig utvikling (YF/PF)
- Systemforståelse og ta utgangspunkt i helhetlige systemer (YF/PF)
- Utdanningsorganisasjoner, samt lover, forskrifter, læreplaner og andre styringsdokumenter fra myndigheter og skolen som organisasjon (PF)
- Differensiering, tilpasset opplæring og sosialpedagogiske perspektiver (PF)
- Særskilt tilrettelagt opplæring, spesialpedagogikk og individuelle opplæringsplaner (PF)
Arbeids- og undervisningsformer
Bestått emne YLBA1000. Før eksamen kan avlegges må alle arbeidskrav knyttet til dybde i yrkesfaget være godkjent (arbeidskrav 11, 16 og 17). Samt arbeidskrav 7 og 15 som er tverrfaglige progresjonsoppgaver
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
Arbeids- og undervisningsformer vil variere og velges ut fra kapittel 6 med pedagogiske og/eller yrkesbasert forankring og begrunnelse.
Vurdering og eksamen
Praksis
- Gjennomført og bestått 20 dager pedagogisk praksis.
- Gjennomført og bestått 20 dager yrkesfaglig dybdepraksis innen eget programområde.
- Yrkesfaglig praksis kan være forskuttert tidligere i studiet, forutsatt at arbeidskrav 4 er godkjent.
Praksis må være gjennomført før eksamen kan avlegges.
Arbeidskrav
Arbeidskrav 17 (YF) Dokumentasjon av yrkesfaglig dybdekompetanse del 2
- Arbeidsform: Fortsettelse av oppgave 16 med individuell skriftlig dokumentasjon av dybdekompetanse gjennom prosjektarbeid. Skriftlig dokumentasjon tilsvarende 4000-5000 ord + vedlegg, fundert på ca. 1100 sider litteraturhenvisning eller tilsvarende (se avsnitt om arbeidskrav i programplanen).
Arbeidskrav 18 (YF/PF) Tverrfaglig undervisningsoppgave innen dybde og ny teknologi
- Arbeidsform: Individuell skriftlig undervisningsoppgave og refleksjon, omfang tilsvarende 2500-2800 ord + kilder og faglitteratur, kilder tilsvarende 400 sider (se avsnitt om arbeidskrav i programplanen). Undervisningsoppgaven kan etter avtale med faglærer gjennomføres i gruppe, med en individuell refleksjon med omfang på 500 - 700 ord.
Arbeidskrav 19 YF/PF Refleksjonsnotat over pedagogisk praksis
- Arbeidsform: skriftlig individuell oppgave i form av refleksjonsnotat over pedagogisk praksis i studiet, omfang 1000-1200 ord + vedlegg i form av to selvvalgte undervisningsplaner fra veiledet pedagogisk praksis. Eget læringsutbytte skal i refleksjonsnotatet belyses i forhold til nasjonalt kvalifikasjonsrammeverk (NKR) for livslang læring (se avsnitt om arbeidskrav i programplanen).
Alle arbeidskrav må være godkjent før eksamen kan avlegges. Et ikke-godkjent arbeidskrav kan omarbeides og leveres til godkjenning ytterligere én gang.
Krav til deltakelse
Det er 80 prosent oppmøteplikt på fellessamlinger og gruppesamlinger. Studenter med mer enn 20 prosent fravær fra faglige aktiviteter får ikke avlegge eksamen i pågående semester. Gyldig fravær dokumentert med for eksempel sykemelding, gir ikke fritak for kravet om deltakelse. Gyldig fravær kan kompenseres etter avtale med den aktuelle faglæreren.
Hjelpemidler ved eksamen
Individuell muntlig eksamen, ca 30 minutter
Eksamen tar utgangspunkt i innlevert og godkjent dokumentasjon av dybdekompetanse i arbeidskravene 17, 18 og refleksjonsnotatet i arbeidskrav 19 (Dokumentasjonen danner grunnlaget for muntlig eksamen og må være innlevert til fastsatte frister, samt være godkjent før studenten kan gå opp til muntlig eksamen).
Ny og utsatt eksamen
- Ny og utsatt eksamen arrangeres som ved ordinær eksamen
- Studentens rettigheter og plikter ved ny/utsatt eksamen framgår av forskrift om studier og eksamen ved OsloMet - storbyuniversitetet . Studenter er selv ansvarlige for å melde seg opp til eventuell ny/utsatt eksamen på Studentweb.
Vurderingsuttrykk
Gradert skala A-F
Sensorordning
Det benyttes to interne sensorer (YF/PF). Tilsynssensor evaluerer vurderingsformer og vurderingsprosesser i studieprogrammet.