EPN-V2

YLRMPRA2 2. praksisperiode Emneplan

Engelsk emnenavn
Teaching practice, 2nd period
Omfang
0.0 stp.
Studieår
2020/2021
Emnehistorikk
  • Innledning

    Se mer utfyllende informasjon om praksis i programplanen

  • Innhold

    Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

    Kunnskap

    Studenten

    • har inngående kunnskap om sammenhengen i utdanningsløpet og overgangen fra barnehage til skole
    • har kunnskap om lek og lekens betydning for elever i småskolen
    • har kunnskap om betydningen av skole-hjem samarbeid i begynneropplæringen
    • har kunnskap om didaktiske prinsipp som er aktuelle i begynneropplæringen
    • har kunnskap om sosiale, emosjonelle og kroppslige dimensjoner ved elevenes læring
    • har kunnskap om ulike lærevansker og atferdsutfordringer
    • har kunnskap om flerspråklighet og flerspråklig utvikling

    Ferdigheter

    Studenten

    • kan anvende prinsipper om utforskende og lekende læringsprosesser og begrunne didaktiske valg i teori om begynneropplæring
    • kan reflektere over og anvende forskningsbasert kunnskap til å etablere god klasseledelse fra skolestart og utvikle et trygt og inkluderende læringsmiljø for elevene
    • kan begrunne didaktiske valg i arbeid med barn med lære- og atferdsvansker
    • kan legge til rette for vennskap og inkluderende relasjoner mellom barn i skolehverdagen
    • kan legge til rette for samspill og dialogisk undervisning
    • kan tilrettelegge for begynneropplæring i en flerspråklig kontekst

    Generell kompetanse

    Studenten

    • kan på et reflektert og faglig grunnlag være i dialog med eleven og deres foresatte om elevenes læring og utvikling
    • har innsikt i hvordan de første årene i skolen danner grunnlaget for barnets sosiale og faglige mestring
  • Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

    Det er krav om 100 % tilstedeværelse i pedagogisk praksis

  • Vurdering og eksamen

    Antall dager pedagogisk praksis:

    • 20 dager pedagogisk praksis i videregående skole

    Det er praksislærer som vurderer studentenes måloppnåelse i praksisperioden.

    Dersom en student ikke består en praksisperiode kan denne gjennomføres på nytt. For studenten vurdert samme praksisperiode til ikke bestått to ganger må studiet avbrytes, jfr § 8-2 i forskrift om studier og eksamen ved OsloMet - storbyuniversitetet

  • Vurderingsuttrykk

    Ingen.