EPN

YLRM2500 Bransjekunnskap og HMS Emneplan

Engelsk emnenavn
Trade and Occupational safety and health
Studieprogram
Yrkesfaglærerutdanning i restaurant- og matfag
Omfang
10.0 stp.
Studieår
2018/2019
Timeplan
Emnehistorikk

Innledning

Det er viktig å ha oversikt over bredden i restaurant og matfagene. Dette emnet tar for seg breddekunnskap om de ulike fag og bransjer som inngår i restaurant og matfagene. Innsikt i HMS er viktig slik at man fra første dag i opplæringen av nye yrkesutøvere innen restaurant og matfag, kan arbeide for å unngå ulykker og skader som fagarbeider.

Forkunnskapskrav

Ingen forkunnskapskrav

Læringsutbytte

Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse. Benevnelser i parentes referer til læringsutbyttebeskrivelser i rammeplan for yrkesfaglærerutdanning.

Kunnskap

Studenten:

  • har bred kunnskap om de yrkesfag og bransjer som inngår i restaurant og matfagene, de arbeidsmetoder/verktøy som er relevante og kan vurdere behov for HMS tiltak (K2)
  • kan se yrkesopplæringen og yrkesutøvelsen innen restaurant og matfag i et historisk og kulturelt perspektiv (K3)

Ferdigheter

Studenten:

  • kan anvende sine yrkesfaglige, pedagogiske, yrkesdidaktiske og teknologiske kunnskaper i arbeidet med bransjekunnskap og HMS innen restaurant og matfagene (F1)
  • kan bruke og henvise til relevant faglitteratur og forskningsresultater innen bransjekunnskap og HMS for å treffe begrunnede kritiske valg og gjennomføre systematisk arbeid (F5 + F7)

Generell kompetanse

Studenten:

  • har innsikt i relevante faglige og yrkesdidaktiske problemstillinger innen bransjekunnskap og HMS, samt kan formidle dette skriftlig, muntlig og gjennom andre dokumentasjonsformer (G1)
  • kan via faglig innsikt, engasjement og formidlingsevne motivere for elevenes/lærlingens læring innen bransjekunnskap og HMS (G2)
  • har innsikt i fellestrekk og ulikheter mellom de ulike yrkene innen restaurant- og matfagene (G5)

Innhold

Gjennom studiet skal studentene tilegne seg følgende innhold om bransjekunnskap og HMS:

  • kunnskap om andre fagområder enn sitt eget
  • utvikle evne til å arbeide med fagområder og skaffe nettverk utenfor sitt eget fagområde
  • utvikle læremateriell
  • utvikle samarbeidsferdigheter i grupper med ulik fagbakgrunn
  • innsikt i HMS og forebyggende arbeid i skole og på arbeidsplassen

Arbeids- og undervisningsformer

Arbeids- og undervisningsformene som benyttes er varierte og ulike og består av forelesninger, prosjektorienterte læringsaktiviteter, læremiddelproduksjon, veiledning og undervisningsøvelser

Praksis

Den yrkesfaglige praksisopplæringen knyttet til bredden av restaurant og matfagene blir til stor grad gjennomført i dette emnet:

  • studentene gjennomfører fem dager yrkesfaglig praksisopplæring tilknyttet utviklingen av læremiddel i bransjekunnskap
  • 25 dagers yrkesfaglig praksis må være gjennomført og godkjent før studentene kan meldes opp til eksamen

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

  • det skal utvikles et læremiddel i prosjektgruppe om en bransje utenfor eget fagområde. Læremidlet skal være på inntil 20 - 30 sider, og utvikles etter retningslinjer gitt fra faglærer. Arbeidskravet danner grunnlag for muntlig eksamen
  • individuelle skriftlige rapporter, dokumentasjon på et omfang av 1200 ord +/- 20% pr. yrke, fra 25 dagers yrkespraksis innen fem fagområder utenfor studentens eget fag-/svennebrevområde
  • endelig litteraturliste som godkjennes etter dialog med studentene av fagansvarlig. Det beregnes 60 til 70 sider litteratur pr. studiepoeng.

Alle arbeidskrav som er synliggjort i emnebeskrivelsene må være godkjent før eksamen kan gjennomføres. Et ikke-godkjent arbeidskrav kan omarbeides og leveres til godkjenning ytterligere to ganger.

Krav til deltakelse

  • jamfør begrunnelsen i programplanens kapittel om arbeidskrav stilles det krav til minst 80 % deltakelse i klassesamlingene. Fravær utover denne grensen kan kompenseres med ekstra arbeidsoppgaver etter søknad og vurdering av faglærer.

Vurdering og eksamen

Muntlig prosjekteksamen i gruppe, den muntlige gruppeeksamen bygger på læremidlet studentene utvikler i et bransjeprosjekt etter retningslinjer gitt av faglærer. Læremidlet presenteres (30 - 45 min) samlet i gruppe for resten av klassen.

Ny og utsatt eksamen 

  • dersom gruppen som helhet stryker eller en av studentene i gruppen blir syk eller ikke leverer bidrag til gruppen, vil studenten(e) måtte besvare en 53 timers individuell skriftlig hjemmeeksamen
  • studentens rettigheter og plikter ved ny/utsatt eksamen framgår av forskrift om studier og eksamen ved OsloMet - storbyuniversitetet. Studenter er selv ansvarlige for å melde seg opp til eventuell ny/utsatt eksamen på Studentweb.

Hjelpemidler ved eksamen

Alle hjelpemidler er tillatt. Aller kilder skal oppgis og det skal benyttes korrekte kildehenvisninger.

Vurderingsuttrykk

Eksamen vurderes til bestått/ikke bestått.  

Sensorordning

Det benyttes to interne sensorer. Tilsynssensor evaluerer vurderingsformer og vurderingsprosesser i studieprogrammet.