EPN-V2

YLRM2200 Produktutvikling og sensorisk metode Emneplan

Engelsk emnenavn
Product Development and Sensory Analysis
Omfang
10.0 stp.
Studieår
2020/2021
Emnehistorikk
  • Innledning

    Redaksjonell endring godkjent av prodekan for studier 20. februar 2015.

    Emnet inneholder elementer fra eksperimentell matlaging og sensorisk metode. Emnet har fokus på metoder for å sikre en systematisk produktutvikling som er strategisk viktige verktøy i arbeidet med produktutvikling innen alle restaurant- og matfagene..

  • Forkunnskapskrav

    Generelle opptakskrav for yrkesfaglærerutdanningen.

  • Læringsutbytte

    Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse. Benevnelser i parentes referer til læringsutbyttebeskrivelser i rammeplan for yrkesfaglærerutdanning.

    Kunnskap

    Studenten:

    • har kunnskap om hygieneregelverket for å sikre trygg matproduksjon (K1)
    • har kunnskap om gjeldende lovverk for merking av matvarer (K1)

    Ferdigheter

    Studenten:

    • kan planlegge, gjennomføre og evaluere en produktutviklingsprosess (F1, F2)
    • kan dokumentere et eksperiment ved bruk av digitale verktøy (F3)
    • behersker relevante arbeidsprosesser, verktøy, teknikker og uttrykksformer, og kan reflektere over egen yrkesutøvelse og justere denne under veiledning (F6)

    Generell kompetanse

    Studenten:

    • kan gjennom eksperimentell matlaging og sensorisk metode legge til rette for entreprenørskap, nytenking og innovasjon (G4)
  • Innhold

    Emnet består av følgende temaer:

    • markedsføring
    • metoder i eksperimentell matlaging
    • produktutvikling
  • Arbeids- og undervisningsformer

    Arbeids- og undervisningsformene som benyttes er varierte og ulike og består av forelesning, dialog, gruppearbeid, eksperimentell matlaging.

  • Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

    Arbeidskrav

    • det er ingen arbeidskrav knyttet til dette emnet

    Krav til deltakelse

    • jamfør begrunnelsen i programplanens kapittel om arbeidskrav stilles det krav til minst 80 % deltakelse i klassesamlingene. Fravær utover denne grensen kan kompenseres med ekstra arbeidsoppgaver etter søknad og vurdering av høgskolen.
  • Vurdering og eksamen

    Individuell skriftlig prosjekteksamen, rapport på 1700 ord +/- 20 prosent, etter retningslinjer gitt av faglærer.

    Ny og utsatt eksamen

    • ved karakteren F, ikke bestått, kan det leveres en omarbeidet versjon av prosjekteksamen inntil én gang. Ved senere forsøk må det skrives ny prosjekteksamen
    • studentens rettigheter og plikter ved ny/utsatt eksamen framgår av forskrift om studier og eksamen ved OsloMet - storbyuniversitetet. Studenter er selv ansvarlige for å melde seg opp til eventuell ny/utsatt eksamen på Studentweb.
  • Hjelpemidler ved eksamen

    Alle hjelpemidler er tillatt.

  • Vurderingsuttrykk

    Gradert skala A-F

  • Sensorordning

    Det benyttes to interne sensorer. Tilsynssensor evaluerer vurderingsformer og vurderingsprosesser i studieprogrammet.

  • M�lgruppe og opptakskrav (enkeltemner)

    Det er mulig å søke opptak til YLRM2200 Produktutvikling og sensorisk metode som enkeltemne. Det kreves da at man er ansatt innen fag- og yrkesopplæring knyttet til restaurant- og matfag (f. eks. skole eller opplæringskontor).

    I tillegg må ett av følgende to kulepunkter oppfylles:

    • Fag-/svennebrev eller annen fullført treårig yrkesopplæring på videregående nivå innen restaurant- og matfag, minimum to års yrkespraksis etter avsluttet utdanning og generell studiekompetanse eller vurdert realkompetanse (tilsvarer opptak til yrkesfaglærerutdanning)
    • Relevant profesjonsrettet bachelorutdanning og minimum to års relevant yrkespraksis (PPU-Y). Utdanningene som godkjennes må være relevant i henhold til kompetansemålene i utdanningsprogram for Restaurant og matfag i videregående opplæring