EPN-V2

YLRM2200 Product Development and Sensory Analysis Course description

Course name in Norwegian
Produktutvikling og sensorisk metode
Study programme
Vocational Teacher Education - Restaurant and Food Processing
Weight
10.0 ECTS
Year of study
2018/2019
Course history

Introduction

Vurderingsform er individuell mappe. Mappen består av to artikler hver på cirka åtte sider, og en rapport på cirka 8 sider som inneholder vurdering av et formidlingsarrangement (gruppearbeid om ønsket). Det gis ikke delkarakterer.

Skrifttype og skriftstørrelse: Arial / Calibri 12pkt. Linjeavstand: 1,5.

Kandidater som ikke består ordinær eksamen, kan framstille seg til ny/utsatt eksamen. Ved strykkarakter må alle delene av mappen leveres på nytt. En student kan ved ikke bestått levere omarbeidet versjon av mappen til sensur én gang.

Required preliminary courses

Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.

Learning outcomes

Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse. Benevnelser i parentes referer til læringsutbyttebeskrivelser i rammeplan for yrkesfaglærerutdanning.

Kunnskap

Studenten:

  • har kunnskap om hygieneregelverket for å sikre trygg matproduksjon (K1)
  • har kunnskap om gjeldende lovverk for merking av matvarer (K1)

Ferdigheter

Studenten:

  • kan planlegge, gjennomføre og evaluere en produktutviklingsprosess (F1, F2)
  • kan dokumentere et eksperiment ved bruk av digitale verktøy (F3)
  • behersker relevante arbeidsprosesser, verktøy, teknikker og uttrykksformer, og kan reflektere over egen yrkesutøvelse og justere denne under veiledning (F6)

Generell kompetanse

Studenten:

  • kan gjennom eksperimentell matlaging og sensorisk metode legge til rette for entreprenørskap, nytenking og innovasjon (G4)

Content

Emnet består av følgende temaer:

  • markedsføring
  • metoder i eksperimentell matlaging
  • produktutvikling

Teaching and learning methods

Det benyttes en intern og en ekstern sensor til sensurering av alle oppgavene.

Course requirements

Arbeidskrav

  • det er ingen arbeidskrav knyttet til dette emnet

Krav til deltakelse

  • jamfør begrunnelsen i programplanens kapittel om arbeidskrav stilles det krav til minst 80 % deltakelse i klassesamlingene. Fravær utover denne grensen kan kompenseres med ekstra arbeidsoppgaver etter søknad og vurdering av høgskolen.

Assessment

Individuell skriftlig prosjekteksamen, rapport på 1700 ord +/- 20 prosent, etter retningslinjer gitt av faglærer.

Ny og utsatt eksamen

  • ved karakteren F, ikke bestått, kan det leveres en omarbeidet versjon av prosjekteksamen inntil én gang. Ved senere forsøk må det skrives ny prosjekteksamen
  • studentens rettigheter og plikter ved ny/utsatt eksamen framgår av forskrift om studier og eksamen ved OsloMet - storbyuniversitetet. Studenter er selv ansvarlige for å melde seg opp til eventuell ny/utsatt eksamen på Studentweb.

Permitted exam materials and equipment

Alle hjelpemidler er tillatt.

Grading scale

Gradert skala A-F

Examiners

Det benyttes to interne sensorer. Tilsynssensor evaluerer vurderingsformer og vurderingsprosesser i studieprogrammet.

Admission requirements

Det er mulig å søke opptak til YLRM2200 Produktutvikling og sensorisk metode som enkeltemne. Det kreves da at man er ansatt innen fag- og yrkesopplæring knyttet til restaurant- og matfag (f. eks. skole eller opplæringskontor).

I tillegg må ett av følgende to kulepunkter oppfylles:

  • Fag-/svennebrev eller annen fullført treårig yrkesopplæring på videregående nivå innen restaurant- og matfag, minimum to års yrkespraksis etter avsluttet utdanning og generell studiekompetanse eller vurdert realkompetanse (tilsvarer opptak til yrkesfaglærerutdanning)
  • Relevant profesjonsrettet bachelorutdanning og minimum to års relevant yrkespraksis (PPU-Y). Utdanningene som godkjennes må være relevant i henhold til kompetansemålene i utdanningsprogram for Restaurant og matfag i videregående opplæring