EPN

YLRM2200 Produktutvikling og sensorisk metode Emneplan

Engelsk emnenavn
Product Development and Sensory Analysis
Studieprogram
Yrkesfaglærerutdanning i restaurant- og matfag
Omfang
10.0 stp.
Studieår
2018/2019
Timeplan
Emnehistorikk

Innledning

Redaksjonell endring godkjent av prodekan for studier 20. februar 2015.

Emnet inneholder elementer fra eksperimentell matlaging og sensorisk metode. Emnet har fokus på metoder for å sikre en systematisk produktutvikling som er strategisk viktige verktøy i arbeidet med produktutvikling innen alle restaurant- og matfagene..

Forkunnskapskrav

Generelle opptakskrav for yrkesfaglærerutdanningen.

Læringsutbytte

Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse. Benevnelser i parentes referer til læringsutbyttebeskrivelser i rammeplan for yrkesfaglærerutdanning.

Kunnskap

Studenten:

  • har kunnskap om hygieneregelverket for å sikre trygg matproduksjon (K1)
  • har kunnskap om gjeldende lovverk for merking av matvarer (K1)

Ferdigheter

Studenten:

  • kan planlegge, gjennomføre og evaluere en produktutviklingsprosess (F1, F2)
  • kan dokumentere et eksperiment ved bruk av digitale verktøy (F3)
  • behersker relevante arbeidsprosesser, verktøy, teknikker og uttrykksformer, og kan reflektere over egen yrkesutøvelse og justere denne under veiledning (F6)

Generell kompetanse

Studenten:

  • kan gjennom eksperimentell matlaging og sensorisk metode legge til rette for entreprenørskap, nytenking og innovasjon (G4)

Innhold

Emnet består av følgende temaer:

  • markedsføring
  • metoder i eksperimentell matlaging
  • produktutvikling

Arbeids- og undervisningsformer

Arbeids- og undervisningsformene som benyttes er varierte og ulike og består av forelesning, dialog, gruppearbeid, eksperimentell matlaging.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

Arbeidskrav

  • det er ingen arbeidskrav knyttet til dette emnet

Krav til deltakelse

  • jamfør begrunnelsen i programplanens kapittel om arbeidskrav stilles det krav til minst 80 % deltakelse i klassesamlingene. Fravær utover denne grensen kan kompenseres med ekstra arbeidsoppgaver etter søknad og vurdering av høgskolen.

Vurdering og eksamen

Individuell skriftlig prosjekteksamen, rapport på 1700 ord +/- 20 prosent, etter retningslinjer gitt av faglærer.

Ny og utsatt eksamen

  • ved karakteren F, ikke bestått, kan det leveres en omarbeidet versjon av prosjekteksamen inntil én gang. Ved senere forsøk må det skrives ny prosjekteksamen
  • studentens rettigheter og plikter ved ny/utsatt eksamen framgår av forskrift om studier og eksamen ved OsloMet - storbyuniversitetet. Studenter er selv ansvarlige for å melde seg opp til eventuell ny/utsatt eksamen på Studentweb.

Hjelpemidler ved eksamen

Alle hjelpemidler er tillatt.

Vurderingsuttrykk

Gradert skala A-F

Sensorordning

Det benyttes to interne sensorer. Tilsynssensor evaluerer vurderingsformer og vurderingsprosesser i studieprogrammet.

Opptakskrav

Det er mulig å søke opptak til YLRM2200 Produktutvikling og sensorisk metode som enkeltemne. Det kreves da at man er ansatt innen fag- og yrkesopplæring knyttet til restaurant- og matfag (f. eks. skole eller opplæringskontor).

I tillegg må ett av følgende to kulepunkter oppfylles:

  • Fag-/svennebrev eller annen fullført treårig yrkesopplæring på videregående nivå innen restaurant- og matfag, minimum to års yrkespraksis etter avsluttet utdanning og generell studiekompetanse eller vurdert realkompetanse (tilsvarer opptak til yrkesfaglærerutdanning)
  • Relevant profesjonsrettet bachelorutdanning og minimum to års relevant yrkespraksis (PPU-Y). Utdanningene som godkjennes må være relevant i henhold til kompetansemålene i utdanningsprogram for Restaurant og matfag i videregående opplæring