EPN-V2

YLRM2200 Produktutvikling og sensorisk metode Emneplan

Engelsk emnenavn
Product Development and Sensory Analysis
Omfang
10.0 stp.
Studieår
2017/2018
Emnehistorikk
  • Innledning

    Redaksjonell endring godkjent av prodekan for studier 20. februar 2015.

    Emnet inneholder elementer fra eksperimentell matlaging og sensorisk metode. Emnet har fokus på metoder for å sikre en systematisk produktutvikling og sensorisk analyse av næringsmidler. Gjennom sensorisk analyse kan man måle et produkts egenskaper ved hjelp av sansene. Sensorikken kobles ofte til forbrukeropplevelsen og er dermed er strategisk viktig verktøy i arbeidet med produktutvikling innen alle restaurant- og matfagene.

  • Forkunnskapskrav

    Generelle opptakskrav for yrkesfaglærerutdanningen.

  • Læringsutbytte

    Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse. Benevnelser i parentes referer til læringsutbyttebeskrivelser i rammeplan for yrkesfaglærerutdanning.

    Kunnskap

    Studenten

    • har kunnskap om hygieneregelverket for å sikre trygg matproduksjon (K1)
    • har kunnskap om smak som sosialt og kulturelt utrykk (K5)

    Ferdigheter

    Studenten

    • kan planlegge, gjennomføre og evaluere en produktutviklingsprosess (F1, F2)
    • kan bruke sensorisk analyse for å bedømme næringsmidler (F1)
    • kan dokumentere et eksperiment ved bruk av digitale verktøy (F3)

    Generell kompetanse

    Studenten

    • kan gjennom eksperimentell matlaging og sensorisk metode legge til rette for entreprenørskap, nytenking og innovasjon (G4)
  • Innhold

    Emnet består av følgende temaer:

    • metoder i eksperimentell matlaging
    • produktutvikling
    • smak
    • sensorisk analyse
  • Arbeids- og undervisningsformer

    Arbeids- og undervisningsformene som benyttes er varierte og ulike og består av forelesning, dialog, gruppearbeid, eksperimentell matlaging.

  • Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

    Arbeidskrav

    • det er ingen arbeidskrav knyttet til dette emnet

    Krav til deltakelse

    • jamfør begrunnelsen i kapittel 8 stilles det krav til minst 80 prosent deltakelse i klassesamlingene. Fravær utover denne grensen kan kompenseres med ekstra arbeidsoppgaver etter søknad og vurdering av høgskolen.
  • Vurdering og eksamen

    Individuell skriftlig prosjekteksamen, rapport på 1700 ord +/- 20 prosent, etter retningslinjer gitt av faglærer.

    Ny og utsatt eksamen

    • ved karakteren F, ikke bestått, kan det leveres en omarbeidet versjon av prosjekteksamen inntil én gang. Ved senere forsøk må det skrives ny prosjekteksamen
    • studentens rettigheter og plikter ved ny/utsatt eksamen framgår av forskrift om studier og eksamen ved Høgskolen i Oslo og Akershus. Studenter er selv ansvarlige for å melde seg opp til eventuell ny/utsatt eksamen på Studentweb.
  • Hjelpemidler ved eksamen

    Alle hjelpemidler er tillatt.

  • Vurderingsuttrykk

    Gradert skala A-F

  • Sensorordning

    Det benyttes to interne sensorer. Tilsynssensor evaluerer vurderingsformer og vurderingsprosesser i studieprogrammet.