EPN-V2

YLRM2000 Entreprenørskap og entreprenørielle prosesser Emneplan

Engelsk emnenavn
Entrepreneurship and entrepreneurial processes
Omfang
10.0 stp.
Studieår
2017/2018
Emnehistorikk
  • Innledning

    Innhold og læringsaktiviteter i emnet skal gi studentene kunnskaper og ferdigheter om ulike typer entreprenørskap som kan benyttes i skole og arbeidsliv.

    Fokuset i emnet er å se anvendelse og bruk av ulike entreprenørielle prosesser og kunne lede disse formene av entreprenørskap.

  • Forkunnskapskrav

    Generelle opptakskrav for yrkesfaglærerutdanningen.

  • Læringsutbytte

    Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse. Benevnelser i parentes referer til læringsutbyttebeskrivelser i rammeplan for yrkesfaglærerutdanning.

    Kunnskap

    Studenten

    • har kunnskap om myndighetspålagte krav vedrørende entreprenørskap (K1)
    • har kunnskap om ulike entreprenørielle prosesser (K2)
    • har kunnskap om gründervirksomhet, økonomisk, pedagogisk og sosialt entreprenørskap (K6, K7)

    Ferdigheter

    Studenten

    • kan anvende sin yrkesfaglige, pedagogiske, yrkesdidaktiske og teknologiske kunnskaper i arbeidet med entreprenørielle prosesser (F1)
    • kan planlegge gjennomføring av entreprenørielle prosesser (F2, F6)

    Generell kompetanse

    Studenten

    • kan formidle sentralt fagstoff om entreprenørskap gjennom faglig innsikt, engasjement og formidlingsevne (G1)
    • kan legge til rette for entreprenørskap, nytenkning og innovasjon, og for at lokalt arbeids-, samfunns- og kulturliv involveres i utdanningen (G4)
  • Innhold

    Emnet består av følende temaer:

    • pedagogisk entreprenørskap
    • sosialt entreprenørskap
    • økonomisk entreprenørskap
    • gründervirksomhet
  • Arbeids- og undervisningsformer

    Arbeids- og undervisningsformene som benyttes er varierte og ulike og består av forelesninger, gruppearbeid, dialog, erfaringsutveksling og prosjektrapport.

  • Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

    Arbeidskrav

    Det er ikke arbeidskrav knyttet til dette emnet.

    Krav til deltakelse

    Jamfør begrunnelsen i kapittel 8 stilles det krav til minst 80 prosent deltakelse i klassesamlingene. Fravær utover denne grensen kan kompenseres med ekstra arbeidsoppgaver etter søknad og vurdering av faglærer.

  • Vurdering og eksamen

    Skriftlig prosjekteksamen i gruppe, rapport på 5000 ord +/- 20 prosent, etter retningslinjer gitt av faglærer.

    Ny og utsatt eksamen

    • dersom gruppen som helhet stryker eller en av studentene i gruppen blir syk eller ikke leverer bidrag til gruppen, vil studenten(e) måtte besvare en 53 timers Individuell skriftlig hjemmeeksamen
    • studentens rettigheter og plikter ved ny/utsatt eksamen framgår av forskrift om studier og eksamen ved Høgskolen i Oslo og Akershus. Studenter er selv ansvarlige for å melde seg opp til eventuell ny/utsatt eksamen på Studentweb.
  • Hjelpemidler ved eksamen

    Alle hjelpemidler er tillatt.

  • Vurderingsuttrykk

    Bestått/Ikke bestått

  • Sensorordning

    Det benyttes en intern og en ekstern sensor.