Programplaner og emneplaner - Student
YLRM2000 Entreprenørskap og entreprenørielle prosesser Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Entrepreneurship and entrepreneurial processes
- Omfang
- 10.0 stp.
- Studieår
- 2017/2018
- Emnehistorikk
-
-
Innledning
Innhold og læringsaktiviteter i emnet skal gi studentene kunnskaper og ferdigheter om ulike typer entreprenørskap som kan benyttes i skole og arbeidsliv.
Fokuset i emnet er å se anvendelse og bruk av ulike entreprenørielle prosesser og kunne lede disse formene av entreprenørskap.
-
Forkunnskapskrav
Generelle opptakskrav for yrkesfaglærerutdanningen.
-
Læringsutbytte
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse. Benevnelser i parentes referer til læringsutbyttebeskrivelser i rammeplan for yrkesfaglærerutdanning.
Kunnskap
Studenten
- har kunnskap om myndighetspålagte krav vedrørende entreprenørskap (K1)
- har kunnskap om ulike entreprenørielle prosesser (K2)
- har kunnskap om gründervirksomhet, økonomisk, pedagogisk og sosialt entreprenørskap (K6, K7)
Ferdigheter
Studenten
- kan anvende sin yrkesfaglige, pedagogiske, yrkesdidaktiske og teknologiske kunnskaper i arbeidet med entreprenørielle prosesser (F1)
- kan planlegge gjennomføring av entreprenørielle prosesser (F2, F6)
Generell kompetanse
Studenten
- kan formidle sentralt fagstoff om entreprenørskap gjennom faglig innsikt, engasjement og formidlingsevne (G1)
- kan legge til rette for entreprenørskap, nytenkning og innovasjon, og for at lokalt arbeids-, samfunns- og kulturliv involveres i utdanningen (G4)
-
Innhold
Emnet består av følende temaer:
- pedagogisk entreprenørskap
- sosialt entreprenørskap
- økonomisk entreprenørskap
- gründervirksomhet
-
Arbeids- og undervisningsformer
Arbeids- og undervisningsformene som benyttes er varierte og ulike og består av forelesninger, gruppearbeid, dialog, erfaringsutveksling og prosjektrapport.
-
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
Arbeidskrav
Det er ikke arbeidskrav knyttet til dette emnet.
Krav til deltakelse
Jamfør begrunnelsen i kapittel 8 stilles det krav til minst 80 prosent deltakelse i klassesamlingene. Fravær utover denne grensen kan kompenseres med ekstra arbeidsoppgaver etter søknad og vurdering av faglærer.
-
Vurdering og eksamen
Skriftlig prosjekteksamen i gruppe, rapport på 5000 ord +/- 20 prosent, etter retningslinjer gitt av faglærer.
Ny og utsatt eksamen
- dersom gruppen som helhet stryker eller en av studentene i gruppen blir syk eller ikke leverer bidrag til gruppen, vil studenten(e) måtte besvare en 53 timers Individuell skriftlig hjemmeeksamen
- studentens rettigheter og plikter ved ny/utsatt eksamen framgår av forskrift om studier og eksamen ved Høgskolen i Oslo og Akershus. Studenter er selv ansvarlige for å melde seg opp til eventuell ny/utsatt eksamen på Studentweb.
-
Hjelpemidler ved eksamen
Alle hjelpemidler er tillatt.
-
Vurderingsuttrykk
Bestått/Ikke bestått
-
Sensorordning
Det benyttes en intern og en ekstern sensor.