EPN-V2

YLRM1200 Planning, implementation and reflections related to vocational training Course description

Course name in Norwegian
Profesjonsfag - Planlegging, gjennomføring og refleksjoner knyttet til yrkesfaglig opplæring
Study programme
Vocational Teacher Education - Restaurant and Food Processing
Weight
10.0 ECTS
Year of study
2017/2018
Course history

Introduction

Emnet er nært knyttet til studentenes planlegging, gjennomføring og refleksjoner i forbindelse med den første pedagogiske praksisperioden i videregående skole. I samlingen før pedagogisk praksis er fokuset observasjon, planlegging, gjennomføring og vurdering av undervisning i utdanningsprogrammet restaurant- og matfag. I samlingen etter den første pedagogiske praksisperioden er fokuset rettet mot elevkartlegging, lærings- og undervisningshemmende atferd, motivasjon og tiltak for å redusere bortvalg og frafall.

Required preliminary courses

Generelle opptakskrav for yrkesfaglærerutdanningen.

Learning outcomes

Etter fullført studium har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

;

KunnskapStudenten har

  • kunnskap om hvordan teknologi brukes innen eget fagfelt og hvordan dette påvirker fagarbeiderens yrkesutøvelse
  • kunnskap om bruk av ny teknologi og digital kompetanse for planlegging, gjennomføring, dokumentasjon og vurdering av opplæringen i sentrale yrkesoppgaver innen egne utdanningsprogram;

;

FerdigheterStudenten kan

  • anvende ny teknologi og digital kompetanse til å dokumentere bruken av yrkesfaglige arbeidsprosesser på en hensiktsmessig måte
  • anvende ny teknologi og digital kompetanse til planlegging, gjennomføring, dokumentasjon og vurdering av sentrale yrkesoppgaver innen eget utdanningsprogram
  • vurdere og dokumentere hvordan ny teknologi kan innvirke på yrkesfaglige arbeidsprosesser
  • bruke nettbaserte tjenester til deling av erfaringer og kunnskaper

;

Generell kompetanse

Studenten kan

  • utvikle grunnlag for læringsoppgaver som bygger relevant kompetanse for å møte ulike yrkers bruk av ny teknologi
  • bruke teknologi til samhandling og læring
  • bruke teknologi på en etisk forsvarlig måte

Content

Emnet består av følgende temaer:

  • planlegging av yrkesopplæring
  • observasjons og veiledningsstrategier
  • elevkartlegging som forutsetning for tilpasset opplæring
  • oversikt over lærings- og undervisningshemmende atferd i den skolebaserte yrkesopplæringen
  • pedagogisk bruk av motivasjonstiltak i yrkesopplæring for å redusere frafall og bortvalg

Teaching and learning methods

Arbeids- og undervisningsformene som benyttes er varierte og ulike og består av forelesning, gruppearbeid, caseoppgaver, undervisningsøvelser i tillegg til refleksjon over pedagogisk praksis og fagtekstskriving.

Course requirements

Praksisperiode 1

Studentene gjennomfører 20 dagers pedagogisk praksisopplæring i utdanningsprogrammet restaurant- og matfag. Fortløpende skikkethetsvurdering foregår også i den yrkespedagogiske praksisopplæringen.

Arbeidskrav

  • Individuell skriftlig rapport fra fire ukers pedagogisk praksisopplæring. Omfanget av arbeidskravet er 1500 ord +/- 20 prosent.
  • Individuell fagtekst etter nærmere retningslinjer gitt av faglærer. Omfanget av arbeidskravet er 1500 ord +/- 20 prosent.
  • Studentene dokumenterer valg av litteratur gjennom referanselisten. Det beregnes 60 til 70 sider litteratur per studiepoeng.

Alle arbeidskrav som er synliggjort i emnebeskrivelsene må være godkjent før eksamen kan gjennomføres. Et ikke-godkjent arbeidskrav kan omarbeides og leveres til godkjenning ytterligere to ganger.

Krav til deltakelse:

  • jamfør begrunnelsen i kapittel 8 stilles det krav til minst 80 prosent deltakelse i klassesamlingene. Fravær utover denne grensen kan kompenseres med ekstra arbeidsoppgaver etter søknad og vurdering av faglærer.

Assessment

Følgende arbeidskrav må være godkjent før eksamen kan avlegges:

  1. Ved studiestart skal studentene beskrive eget ståsted når det gjelder bruk av teknologi i eget arbeid. Individuelt refleksjonsnotat på 500 ord +/- 10% eller en video på 1-2 minutter.
  2. Utforme en plan for hospitering, jfr neste arbeidskrav. Individuell oppgave som dokumenteres skriftlig. Omfang: 300 ord +/- 10%
  3. Kartlegging, analyse og praksis av ny teknologi innen eget utdanningsprogram. Arbeidsform: Tre til fem dagers hospitering i relevante virksomheter eller yrker. Erfaringer fra hospiteringen drøftes i grupper på 2-4 studenter og dokumenteres gruppevis i form av en multimodal presentasjon, for eksempel video og tekst på hhv 3-5 minutter og 1500 ord +/- 10%.
  4. Produksjon og utprøving av digitale læringselement i egen undervisning, herunder presentasjon overfor kollegaer på egen eller annen egnet arbeidsplass. Individuell oppgave som dokumenteres ved en multimodal presentasjon med video på 3-5 minutter og en tekst på 1000 ord +/- 10%

;

Arbeidskrav som ikke blir godkjent kan omarbeides én gang.

Permitted exam materials and equipment

Eksamen er en individuell, skriftlig semesteroppgave. I besvarelsen skal studenten drøfte erfaringer med arbeidskravene i lys av studiets læringsutbytte og relevant teori. Besvarelsen skal være på 2000 ord +/- 10% .;

Arbeid med eksamensoppgaven foregår i siste halvdel av emnet og innlevering er ved avslutning av emnet.

Ny/utsatt eksamen

Eksamen er en praksisrelatert oppgave. Til første ny/utsatt eksamen leveres omarbeidet versjon av semesteroppgaven. Ved senere forsøk leveres ny semesteroppgave.

Grading scale

Alle hjelpemidler er tillatt

Examiners

Det benyttes en intern og en ekstern sensor.