EPN-V2

YLRM1000 Food Science and Meal knowledge Course description

Course name in Norwegian
Matteknologi og måltidskunnskap
Study programme
Vocational Teacher Education - Restaurant and Food Processing
Weight
30.0 ECTS
Year of study
2016/2017
Course history

Introduction

Emnet skal gi undervisningskompetanse i programfagene råstoff og produksjon, kosthold og livstil ved VG 1 Restaurant- og matfag og hovedområde mat og livsstil i grunnskolefaget mat og helse.

Required preliminary courses

Generelle opptakskrav for yrkesfaglærerutdanningen.

Learning outcomes

Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse. Benevnelser i parentes referer til læringsutbyttebeskrivelser i rammeplan for yrkesfaglærerutdanning.

Kunnskap

Studenten

  • har kunnskap om sammenhengen mellom mat og helse i et samfunnsperspektiv og kan vise eksempler på hvordan de ulike restaurant- og matfagene kan påvirke utviklingen av et sunnere kosthold i tråd med gjeldene lovverk og styringsdokumenter (K1)
  • har kunnskap om gjeldende lovverk innen hygiene og trygg matproduksjon (K1)
  • har kunnskap om gjeldende læreplaner og styringsdokumenter innen programområdet (K1 og K2)

Ferdigheter

Studenten

  • kan utvikle sin yrkesfaglige, yrkesdidaktiske og matfaglige kunnskaper (F1)
  • kan orientere seg i, og forholde seg kritisk til faglitteratur om mat, ernæring og måltidskunnskap (F4)
  • kan identifisere og arbeide systematisk med grunnleggende ferdigheter innen matteknologi og kosthold, herunder yrkesdidaktisk bruk av digitale verktøy (F2)
  • behersker relevante arbeidsprosesser og reflektere over egen arbeidsutøvelse innen mat, ernæring og kosthold (F5)
  • kan bruke relevante forskningsresultater innen mat, ernæring og måltidskunnskap for å treffe begrunnede valg (F7)
  • kan gjennomføre praktiske eksperimenter der egenskaper ved ulike råvarer og produkter vises ved hjelp av næringsberegninger, ernæringsvurdering og kontrollerte kjemiske prosesser (F5)

Generell kompetanse

Studenten

  • har innsikt i fellestrekk og ulikheter i forhold til mat, ernæring og måltider mellom de ulike yrkene (G5)
  • kan analysere egne behov for endrings- og utviklingskompetanse i møtet med framtidens behov for yrkesutøvere i restaurant- og matfag som kan utvikle og produsere sunn mat (G3)

Content

Emnet består av følgende temaer:

  • Sammenheng mellom livsstil, helse og sosial bakgrunn.
  • Kosthold med utgangspunkt i anbefalinger fra helsemyndighetene.
  • Behandling av råvarer og produksjon av næringsmidler.
  • Hygieneregelverket.
  • Matbårne sykdommer.
  • Kunnskapsoverføring som bidrag til endring av kost- og måltidsvaner.
  • Bruk av digitale verktøy for å sammenlikne og vurdere ernæringsmessig kvalitet.

Teaching and learning methods

Arbeids- og undervisningsformene som benyttes er varierte og ulike og består av forelesning, dialog, gruppearbeid, laboratorieøvelser med næringsmidler, oppgaveløsning, digitale verktøy.

Praksis

Tre dagers yrkespraksis. Gjennomføring av yrkespraksis beskrives i kapittel 6 Studiets arbeids- og undervisningsformer, Praksisopplæring.

Course requirements

  • To skriftlige rapporter, hver rapport skal være på 2000 ord +/- 20 prosent.
  • Studentene dokumenterer valg av litteratur gjennom referanselisten, det beregnes 60 til 70 sider litteratur per studiepoeng.

Alle arbeidskrav som er synliggjort i emnebeskrivelsene må være godkjent før eksamen kan gjennomføres. Et ikke-godkjent arbeidskrav kan omarbeides og leveres til godkjenning ytterligere to ganger.

Krav til deltakelse

Jamfør begrunnelsen i kapittel 8 stilles det krav til minst 80 prosent deltakelse i klassesamlingene. Fravær utover denne grensen kan kompenseres med ekstra arbeidsoppgaver etter søknad og vurdering av høgskolen.

Assessment

Individuell skriftlig hjemmeeksamen over tre dager, 2000 ord +/- 20 prosent etter retningslinjer gitt av faglærer.

Eksamen vurderes til bestått/ ikke bestått.

Det benyttes to interne sensorer. Tilsynssensor evaluerer vurderingsformer og vurderingsprosesser i studieprogrammet.

Ny og utsatt eksamen

Studentens rettigheter og plikter ved ny/utsatt eksamen framgår av forskrift om studier og eksamen ved Høgskolen i Oslo og Akershus. Studenter er selv ansvarlige for å melde seg opp til eventuell ny/utsatt eksamen på Studentweb.

Hjelpemidler til vurdering/eksamen

Alle hjelpemidler er tillatt.

Pensumliste

Arbeidsformen, arbeidskravene og eksamen i emnet er problem- og oppgavebasert. Se nærmere redegjørelse i kapittel 6 Studiets arbeids- og undervisningsformer.

Den oppgitte litteraturen dekker emnet, men er likevel å anses som en anbefaling og en inngang til emnets innhold. Basert på arbeidsformen, arbeidskrav, eksamen og læringsutbyttebeskrivelser i emnet velger og dokumenterer studentene bruk av hele, eller deler av, den anbefalte litteraturen.

Bere, E. & Øverby, N. C. (2011). Om mat og ernæring. En introduksjon til hva man bør spise. (2011). Kristiansand: Høyskoleforlaget.

Dahlback, J., Hansen K., Sund, G. H. & Sylte, A. L. (2011). Yrkesdidaktisk kunnskapsutvikling og implementering av nye læreplaner (KIP) - veien til yrkesrelevant opplæring fra første dag på Vg1. Rapport fra aksjonsforskningsprosjektet KIP - team DH, Skriftserien. Oslo: Høgskolen i Akershus.

Fagerli, R. A., Nordbotten, A., Borgejordet, Å., Vesterhus, K. N., Løken, E. B. & Trygg, K., Avdeling for ernæringsvitenskap, U. (2008). Matvaretabellen (3. utg.). Oslo: Gyldendal undervisning.

Granum, P. E. (2015). Matforgiftning. Smitte gjennom mat og vann. (4. utg.). Oslo: Cappelen Damm AS.

Hannisdal, M. & Ringnes, V. (2011). Kjemi for lærere. Naturfag i grunnskolelærerutdanningen 5.-10. trinn . Oslo: Gyldendal

Hemmer, E., Askim, M., Lynum, L., Karlsen, H., Nordeng, A. & Nybraaten, G. (2001). Næringsmiddellære: råstoff, produksjon og ferdigvarer: næringsmiddelteknikk- teknisk fagskole . Oslo: Yrkeslitteratur.

Hiim, H. & Hippe, E. (2009). Undervisningsplanlegging for yrkesfaglærere (3. utg.). Oslo: Gyldendal akademisk.

Imsen, G. (2009). Lærerens verden: innføring i generell didaktikk (3. utg.). Oslo: Universitetsforl.

Ledsaak, O. & Eben, B. (2010). Råvarenes teknologiske egenskaper Småskrift (Vol. nr. 5/2010, s. 155 ). Lillestrøm: Høgskolen i Akershus.

Pedersen, J. I., Hjartåker, A. & Anderssen, S. (2009). Grunnleggende ernæringslære . Oslo: Gyldendal akademisk.

Pedersen, T. (2005). Kemien bag gastronomien (2. utg.). København: Nyt Nordisk Forlag. Arnold Busck.

(Pensumliste ajour: 01.07.2016)